Na Rally Acropolis Gus Greensmith s Fabií RS Rally2 druhý ve WRC2.

Řecká rally Acropolis: Gus Greensmith s vozem Škoda Fabia RS Rally2 druhý v kategorii WRC2

Gus Greensmith a jeho spolujezdec Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) vystoupili v sedmém kole FIA Mistrovství světa v rally na stupně vítězů kategorie WRC2.
Zatímco někteří favorité na přední příčky WRC2 bojovali s komplikacemi, MartinProkop využil svých zkušeností z Rally Dakar a dovezl svůj vůz Škoda Fabia RS Rally2 na šestém místě.
Pět posádek s vozy Škoda Fabia RS Rally2 se umístilo v první desítce kategorie WRC2.

 Gus Greensmith a jeho spolujezdec Jonas Andersson jsou
zjevně stvořeni pro náročné soutěže. Po vítězství v kategorii WRC2 na Safari Rally v Keni
s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu RaceSeven skončila tato britsko-švédská dvojice na
náročné Řecké rally Acropolis ve své kategorii na druhém místě.

Kamenité horské cesty ve středním Řecku si již během úvodní etapy vybraly svou daň. Mnoho
posádek, včetně některých předních jezdců WRC2, ztratilo čas kvůli defektům a následné
výměně pneumatik. Mezi prvními smolaři byli Emil Lindholm se spolujezdkyní Reetou
Hämäläinen, jejich Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT utrpěla dva defekty. Na konci
první etapy se mistři světa kategorie WRC2 z roku 2022 propadli na deváté místo. Podobné
smůle se nevyhnuli ani Roberto Daprà/Luca Guglielmetti (Škoda Fabia RS Rally2 týmu Delta
Rally Team), vítězové kategorie WRC2 na Italské rally na Sardinii. Robert Virves/Jakko Viilo
(Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT) a Lauri Joona/Samu Vaaleri (Škoda Fabia RS
Rally2 týmu MS Munaretto) byli již po páteční etapě mimo boj o přední pozice.

Zatímco vítězství Olivera Solberga a Elliotta Edmondsona v kategorii WRC2 nebylo nikdy
ohroženo, o druhé místo v této kategorii se odehrál napínavý třídenní souboj. Po první etapě
vedli Kajetan Kajetanowicz se spolujezdcem Maciejem Szczepaniakem ve voze Škoda Fabia
RS Rally2 před Gusem Greensmithem a spolujezdcem Jonasem Anderssonem o pouhé tři
sekundy. „Ráno jsme měli úplně delaminované pneumatiky,“ popsal Greensmith. V pátek
večer byli Martin Prokop a jeho spolujezdec Michal Ernst s vozem Škoda Fabia RS Rally2,
který patří Prokopově rodině, na čtvrtém místě.

Sobotní etapy nepřinesly odpočinek ani posádkám, ani vozům. „Je to trochu moc, s vozem
z Rally Dakar by zde byla větší zábava,“ žertoval Martin Prokop, který má bohaté zkušenosti
s pouštními závody. Nicméně boj o druhé místo v kategorii WRC2 se zostřil. Posádka s vozem
Škoda ve složení Gus Greensmith a Jonas Andersson si opakovaně vyměnila pozice
s Kajetanem Kajetanowiczem a Maciejem Szczepaniakem. Na konci etapy měla britsko
švédská dvojice před polskými soupeři náskok deset sekund. „Šetřil jsem pneumatiky, jak jen
to šlo, ale stejně se opotřebovávají,“ vysvětlil Greensmith a popsal náročnost nerovných
šotolinových etap v oblasti Lamia. V průběhu soboty klesli Martin Prokop a Michal Ernst
v kategorii WRC2 na šesté místo. Emil Lindholm a Reeta Hämäläinen se mezitím posunuli na
sedmé místo a Robert Virves jedoucí s Jakko Viilem je následovali na osmé pozici.

V nedělní závěrečné etapě se průběžně vedoucí dvojice kategorie WRC2 Yohan
Rossel/Arnaud Dunand dostala před Kajetana Kajetanowicze/Macieje Szczepaniaka na třetí
místo. Francouzská dvojice dokonce zatlačila na Guse Greensmitha a Jonase Anderssona,
když před poslední etapou dělilo oba soupeře pouhých 5,5 sekundy. Greensmith však útok
odrazil. Jezdec Škoda zajel nejrychlejší čas kategorie WRC2 ve dvou závěrečných
rychlostních zkouškách a nakonec si zajistil druhé místo v dané kategorii.

Martin Prokop/Michal Ernst udrželi šestou pozici až do cíle. Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen
na sedmém, Robert Virves/Jakko Viilo na osmém a Lauri Joona/Samu Vaaleri na desátém
místě zvýšili celkový počet vozů Škoda Fabia RS Rally2 v první desítce na pět.

Na stupně vítězů kategorie WRC Masters Cup se dostaly dvě posádky Škoda. Vítězství ve
třídě vyhrazené pro jezdce starší 50 let si opět vybojoval Mexičan Miguel Granados se
španělským spolujezdcem Marcem Martím. Druhé místo obsadili Uǧur Soylu/Sener Güray.
Po kamenitých cestách Řecka čeká posádky kategorie WRC2 hladký štěrk severní Evropy.
Dalším kolem FIA Mistrovství světa v rally je Estonská rally, která se odehraje v oblasti Tartu
od 17. do 20. července 2025.

Číslo rallye: 7
Extrémně rozbité horské cesty Řecka si vybraly svou daň nejen mezi týmy kategorie WRC2.
Do cíle se nedostala ani velká část závodníků nejvyšší kategorie. Posádka Škoda Gus
Greensmith/Jonas Andersson tak obsadila v celkovém hodnocení vynikající sedmé místo.

Řecká rally Acropolis (GR)/26.–29. června 2025, výsledky kategorie WRC2
1. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (S/GB), Toyota GR Yaris Rally2, 4.22:54,8 h
2. Gus Greensmith/Jonas Andersson (GB/S), Škoda Fabia RS Rally2, +53,8 s
3. Yohan Rossel/Arnaud Dunand (F/F), Citroën C3 Rally2, +1:09,0 min
4. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Toyota GR Yaris Rally2, +2:22,0 min
5. Alejandro Cachón/Borja Rozada (E/E), Toyota GR Yaris Rally2, +3:45,2 min
6. Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Škoda Fabia RS Rally2, +4:19,8 min

Pořadí WRC2/Jezdci (po 7 ze 14 rally)
1. Oliver Solberg (S), Toyota, 85 bodů
2. Yohan Rossel (F), Citroën, 82 bodů
3. Gus Greensmith (GB), Škoda, 57 bodů
4. Roberto Daprà (IT), Škoda, 49 bodů

Škoda Motorsport:
Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních
titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge
(IRC).
V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2
a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000
vítězství.
Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan
Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019
získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali
mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2023 čtyřikrát za sebou
v kategorii WRC2 také týmový titul. Olivier Burri ze Švýcarska se Rallye Monte Carlo účastní již po šestadvacáté. V roce 2024 se
o titulu v kategorii WRC2 rozhodovalo až ve finále sezóny. Pilot značky Škoda Oliver Solberg z týmu Toksport WRT skončil celkově
druhý.
Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally
(ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC). Škoda Auto
se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level Škoda Strategy“;
usiluje o to, aby se do konce dekády pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým
pohonem zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě;
efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN;
v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq,
Elroq, Enyaq, Slavia, Kylaq a Kushaq; v roce 2024 dodala zákazníkům celosvětově více než 926 000 vozů;
je více než 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného
růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro
platformu MEB, motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím
koncernových partnerství, dále také ve Vietnamu a na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.

PR