Zarco s Takahashim vyhráli 46. ročník vytrvalostního závodu Coca-Cola Suzuka 8 Hours
Hrdinský výkon podali jezdci týmu Honda HRC Takumi Takahashi a Johann Zarco, kteří v extrémním horku a úmorné vlhkosti vyhráli 46. ročník vytrvalostního závodu Coca-Cola Suzuka 8 Hours. Další jezdec MotoGP Jack Miller s týmem Yamaha Racing Team obsadil druhé místo. Yamalube YART Yamaha EWC Official Team, jehož pevnou součástí je brněnský jezdec Karel Hanika pro poruchu motoru nedokončil. V boji o titul se snížil rozdíl mezi prvním a druhým týmem na jeden bod. V kategorii Superstock zvítězil tým Étoile. Víkendová návštěvnost 61500 diváků překonala počet z minulého roku (56000).

Za velmi složitých podmínek absolvovalo duo Hondy HRC více individuálních stintů oproti soupeřům, kteří do závodu nastoupili ve třech. Zkušená sestava Takumi Takahashi a Johann Zarco si se zvýšenými fyzickými i psychickými nároky skvěle poradila a dovedla Hondu v Suzuce pro čtvrté vítězství v řadě. Pro Hondu to bylo již 31. vítězství, pro japonskou hvězdu Takahashiho to bylo rekordní sedmé vítězství v řadě a pro francouzského jezdce MotoGP Johanna Zarca druhé vítězství v řadě po svém loňském debutovém triumfu v EWC.

Za Hondou HRC skončil z odstupem 34,243 s na druhém místě tovární tým Yamaha Racing Team, v jehož sestavě byl australský jezdec MotoGP Jack Miller, italský závodník ve službách tovární Yamahy v šampionátu WorldSBK Andrea Locatelli a domácí Katsuyuki Nakasuga.

Yoshimura SERT Motul i přes pád Dana Linfoota v úvodu druhé hodiny dokázala vybojovat třetí místo na stupních vítězů. V závěrečných fázích závodu svedla intenzivní souboj o pódium s týmem SDG Team HARC-PRO. Nutno poznamenat, že velkou roli v souboji těchto týmů o třetí místo sehrál cca 40 minut před koncem safety car, který smazal časové rozdíly mezi jezdci. Yoshimura SERT Motul měla svou poslední zastávku v boxech za sebou ještě před vyjetím safety caru, SDG Team HARC-PRO teprve poslední zastávka čekala. Tyto momenty k vytrvalostnímu závodění patří a příště se tolik potřebné štěstíčko možná přikloní k domácímu týmu.
Na pátém místě projel cílem BMW Motorrad World Endurance Team, který se v celkovém pořadí dotáhl na rakouský tým YART Yamaha, na který ztrácí pouhý bod. Yamalube YART Yamaha EWC Official Team v sestavě s Karlem Hanikou, Marvinem Fritzem a Jasonem O’Halloranem měl závod velmi slušně rozjetý, ale nakonec pro zadřený motor ze závodu odstoupil. Za řídítky motocyklu Yamaha YZF – R1 byl ve chvíli poruchy motoru náš Karel Hanika, který nezaviněně upadl a musel putovat na ošetření do Medical centra.
Pro YART Yamaha to znamenalo přerušení série šesti umístěních na stupních vítězů v řadě, která začala úvodním podnikem sezóny 2024. Tým BMW nastoupil nastoupil do závodu v Suzuce s pozměněnou sestavou, Sylvaina Guintoliho, který momentálně prochází nesmírně bolestivým obdobím z důvodu úmrtí malého syna Lucy, nahradil jezdec mistrovství světa superbiků Michael van der Mark.

V kategorii Superstock získal v sestavě Hikari Okubo, Kazuki Watanabe a Motoharu Ito své první vítězství japonský Team Étoile, soutěžící s motocyklem BMW M 1000 RR a v celkovém hodnocení FIM Endurance World Cupu předstihl dosud vedoucí tým National Motos Honda FMA o pět bodů.

Po závodě Gregg Black věnoval třetí místo Yoshimury SERT Motul Lucovi Guintolimu, synovi svého bývalého týmového kolegy a bývalého šampiona EWC Sylvaina, který zemřel během minulého týdne po prohraném boji se zákeřnou rakovinou.

Zarco po závodě řekl: „Vždycky je to dobrý závod, když si dokážete udržet náskok. Ale jet ho se dvěma jezdci je opravdu těžké, navíc je příliš horko, hodně se potíte a doba na regeneraci je příliš krátká. Někdy je těžké se vrátit na motorku, ale nakonec bylo tempo docela dobré. Dostali jsme dva safety cary a to vždycky trochu změní hru, ale dokázali jsme si udržet náskok. Díky Takumimu, protože vždycky odvádí svou práci v každém stintu a to je velmi působivé. Snažím se o totéž a doufám, že příští rok budeme tři, protože budeme lepší. Je to závod, který si užívám, a je radost jet s jednou z nejlepších motorek. Je to hezký týden, musíte ovládat svou energii, ale je to moje speciální dovolená v Suzuce.“

Stálým předním týmům hlavní kategorie Formula EWC se pády, ani technické problémy na rozpálené trati v Suzuce nevyhýbaly. Asfalt dosahoval teplot výrazně přesahujících 60 stupňů a mnohdy přední pneumatiky ztrácely potřebný grip. Jedním z prvních, který se v závodě poroučel k zemi byl člen vítězné posádky ze Spa Alan Techer (F.C.C. TSR Honda France), který spadl v 17 minutě. Krátce poté, co Hondu TSR převzal od Alana Taiga Hada, tým pro poruchu motoru odstoupil.
Také Tati team AVA6 racing odstoupil kvůli poruše motoru. Brzy po uplynutí první hodiny se také sklouzla Yoshimura SERT Motul, kterou ale Dan Linfoot zvedl a pokračoval dál ve svém stintu, bez opravy v boxu, což na konci osmihodinového klání umožnilo sestavě na motocyklu s motorem Suzuki vystoupat na pódium.
Ze čtvrtého místa, těsně po čtvrtině závodu spadl Jason O’Halloran z rakouského továrního týmu YART Yamaha. Doslova kuriózní závadu zaznamenal na svém stroji BMW závodník WorldSBK Michael van der Mark, kterému se na motocyklu #37 uvolnila pravá stupačka. Zrovna, když Michael mířil do boxové uličky, uvolněná stupačka se mu zasekla v zadním kole, což vedlo k těžkému pádu nizozemského jezdce a tým BMW Motorrad World Endurance Team strávil opravami v boxech více jak čtyři minuty, podobně tomu bylo i u YART Yamahy.
Šesté místo vybojoval tým Autorce Ube Racing, TeamATJ with docomo Business dojel sedmý, osmá byla v cíli Kawasaki Webike Trickstar. O jedno místo z roku 2024 si polepšil Elf Marc VDS Racing Team / KM99, když skončil na velmi pěkném devátém místě před Honda Asia-Dream Racing with Astemo.

Za vítěznou posádkou kategorie Superstock (Team Étoile) skončil druhý TONE Team 4413 EVA 02 BMW, jehož barvy hájil nám dobře známý Leandro Marcado. Stupně vítězů třetím místem doplnili při svém debutu v Suzuce Kevin Calia, Simone Saltarelli a Flavio Ferroni z týmu Revo-M2 na stroji Aprilia. Působivé čtvrté místo obsadil polský Wójcik Racing Team, který soutěžil s Poláky Milanem Pawelcem, Mateuszem Molikem a španělem Jordi Torresem.

Fantastické rozuzlení šampionátu FIM EWC 2025 nás čeká ve finálovém závodě na okruhu Paul Ricard, který se v jižní Francii koná 18. – 21. září. Bude to již 88. ročník 24hodinového závodu Bol ďOr. Honba za titulem bude probíhat nejen v hlavní třídě, kde BMW Motorrad World Endurance Team (87 bodů) ztrácí bod na Yamalube YART Yamaha EWC Official Team (88 bodů). Třetí v celkovém pořadí je Kawasaki Webike Trickstar s 83 body, tedy pořadí nesmírně vyrovnané.
Podobné je tomu v kategorii Superstock, Team Étoile má na kontě 86 bodů a National Motos Hionda FMA pouze o pět méně (81 bodů).
Výsledky závodu Finalni_vysledky_po_8_hodinach
Průběžné pořadí EWC Celkove_poradi_EWC
Průběžné pořadí SST Celkove_poradi_SST
Zdroj a foto: FIMEWC
Text: David Vychopeň / Motor MAX















