Světová premiéra na IAA:
Volkswagen představuje ID. CROSS Concept, studii
kompaktního SUV pro cenově dostupnou
elektromobilitu
• Velký výběr – Volkswagen bude v segmentech malých a kompaktních vozů nabízet
čtyři elektromobily, které budou postupně uváděny na trh od roku 2026
• Ryzí Volkswagen – ID. CROSS Concept1 přebírá nový designový styl a rozšíří nabídku
v segmentu modelu T-CROSS
• MEB+ s pohonem předních kol – další fáze evoluce modulární platformy pro
elektromobily je klíčem k výrobě cenově dostupných elektrických vozů Volkswagen
v Evropě
100procentní Volkswagen. Volkswagen, největší dodavatel elektromobilů v Německu a
Evropě v roce 2025, představí na autosalonu IAA MOBILITY v Mnichově (8. až 14. září)
elektrické kompaktní SUV s označením ID. CROSS Concept1. Tento elektromobil je
vhodný jak do městského provozu, tak pro cestování na delší vzdálenosti. Thomas
Schäfer, předseda představenstva značky Volkswagen, vedoucí skupiny značek Core a
člen představenstva koncernu, k tomu říká: „Mým cílem od úplného začátku bylo
vytvořit nejlepší verzi značky Volkswagen všech dob. Koncepční vůz téměř v podobě
budoucího sériově vyráběného modelu ID. CROSS1 dokazuje, že jsme tohoto cíle nyní
opravdu dosáhli – díky novému designu, mnoha technologiím nabízeným dosud pouze
ve vyšších segmentech, vylepšeným provozním vlastnostem, vyšší kvalitě – a nakonec i
díky návratu ke ‚správnému‘ označení. S touto novou generací vozů Volkswagen nyní
plníme naše sliby.“
Ofenziva ve vstupním segmentu – čtyři nové elektrické modely. ID. CROSS Concept je
po studiích ID.2 all2, ID. GTI Concept2 (na základě ID.2 all) a ID.EVERY12 čtvrtým
koncepčním vozem v segmentu malých elektromobilů. Sériově vyráběné verze těchto
nových modelů značky Volkswagen budou na trhu k dispozici od roku 2026. Světová
premiéra nového modelu ID. Polo1 (sériově vyráběná verze studie ID.2 all) je
naplánována na první polovinu roku 2026. Krátce poté bude představeno ID. Polo GTI1.
Oba modely budou vystaveny na IAA MOBILITY ještě v mírně zamaskované podobě.
Dvě legendární označení vozů Volkswagen – Polo a GTI – tak vstoupí do světa
elektromobility. Finální ID. CROSS bude mít světovou premiéru v létě 2026. Sériově
vyráběná verze studie ID. EVERY1, kterou budeme mít v expozici v Mnichově ještě
v podobě koncepčního vozu, bude highlightem roku 2027.
Všechny čtyři nové modely ID. jsou součástí produktové kampaně skupiny značek Core
(SEAT a CUPRA, Škoda, Volkswagen, Volkswagen Užitkové vozy). V jejím rámci uvedou
tyto koncernové značky na trh nové modely ve vstupním segmentu elektromobility.
Skupina značek Core záměrně využívá synergií a efektivní výroby, aby mohla v Evropě
nabídnout elektromobily, které vynikají jak technicky, tak cenově.
Ryzí a pozitivní – ikonický a sympatický. ID. CROSS Concept, v zeleném odstínu Urban
Jungle, zaujme novým čistým a sympatickým designovým stylem. Šéfdesignér značky
Volkswagen Andreas Mindt k tomu říká: „Našemu novému designovému stylu jsme dali
označení ‚Pure Positive‘. Jeho základem jsou tři pilíře našeho designu – stabilita,
sympatičnost a „secret sauce“ (tajná přísada na úspěch); tento designový styl bude
charakterizovat všechny budoucí nové modely značky Volkswagen. Spoléháme na sílu
ryzí čistoty, na vizuální stabilitu a pozitivní, sympatický charakter vozu. Linie a působivé
plochy na studii ID. CROSS Concept jsou ryzí a čisté. Utvářejí SUV, které trendy
stanovuje, nikoli následuje, a které přenáší identitu značky do budoucnosti.“ Pozitivní
charakter studie ID. CROSS Concept je okamžitě patrný například na přídi a zádi. Jejich
grafické prvky vyvolávají spolu s charakteristickým 3D světelným designem dojem, že
se vůz „směje“. Andreas Mindt k tomu dodává: „Vůz značky Volkswagen musí být
sympatický a nezaměnitelný, musí svým charakterem inspirovat. Proto v designu studie
ID. CROSS Concept záměrně připomínáme ikony značky Volkswagen, jakými jsou Golf
nebo „VW Bus“, oficiálně známý jako Volkswagen Transporter nebo VW Bulli –
přidáváme tím trošku oné ‚tajné přísady‘ navíc. To je patrné například u
charismatických střešních sloupků C nebo zcela rovné spodní linie oken. Jen málo
mainstreamových značek na světě může čerpat z tak bohatého historického odkazu. A
to bude patřit vždy mezi naše nástroje na cestě do budoucnosti.“
Kompaktní – vejde se na jakékoli parkovací místo. Koncepční SUV vystavené na IAA
MOBILITY má vnější délku 4161 mm při rozvoru náprav 2601 mm. Vnější šířka studie ID.
CROSS Concept je 1839 mm, vnější výška 1588 mm. To znamená, že velikostí se tato
studie podobá současnému modelu T-Cross. To však neplatí pro kombinaci kol a
pneumatik použitou na koncepčním voze. Designéři vyvinuli pro studii ID. CROSS
Concept specifická 21“ kola z lehké slitiny s označením Balboa. Ve spolupráci se
značkou Goodyear byly pro tento koncepční vůz navrženy speciální pneumatiky
rozměru 235/40 R 21, jejichž bočnice navazují na design kola.
Velký prostor – malé vnější rozměry. Díky inovativnímu uspořádání je interiér
pětimístné studie ID. CROSS Concept velmi prostorný a nabízí nadprůměrný objem
zavazadlového prostoru 450 litrů. Další prostor pro uložení zavazadel se nachází pod
přední kapotou (25 litrů). Neobvyklá šířka vozu umocňuje spolu se vzdušným designem
interiéru pocit prostornosti. Na jedné straně je ID. CROSS Concept s kompaktními
vnějšími rozměry dokonale přizpůsoben pro městský provoz. Na druhé straně je toto
kompaktní SUV současně také všestranným rodinným automobilem, který si snadno
poradí i s cestami na delší vzdálenosti.
Interiér jako oáza s atmosférou luxusního salonku. Interiér studie ID. CROSS Concept je
navržen jako oáza, v níž se budou cestující cítit velmi příjemně. Vnitřní prostor ohromí
vynikající kvalitou materiálů včetně povrchů potažených látkou. Režimy s předem
nakonfigurovaným osvětlením, ozvučením a klimatizací (tzv. atmosféry) promění
interiér v teplém béžovém odstínu Vanilla Chai v luxusní salonek, který nabízí
maximální komfort. Příjemnou atmosféru umocňují rostlinné motivy na displejích a
skutečné rostliny na středové konzole, která vyvolává dojem, že se vznáší. Dalším
highlightem jsou pro koncepční vůz speciálně navržená sedadla, jejichž kompletním
sklopením vznikne prostor pro odpočinek jako v modelu VW Bus.
Všechno na očích a pod kontrolou. Inovativní přístrojová deska s dokonale
promyšlenou ergonomií a intuitivním ovládáním umožňuje řidiči soustředit se na řízení.
Volkswagen vytvořil ve studii ID. CROSS Concept harmonickou interakci mezi displeji
s intuitivními strukturami menu, hlasovým ovládáním hovorovým jazykem a tlačítky pro
přímé ovládání funkcí. Multifunkční volant s přehlednými ovládacími tlačítky má zcela
nový design. Dva centrální displeje studie ID. CROSS Concept – digitální panel
sdružených přístrojů (úhlopříčka: 28 cm/11 palců) a centrální dotykový displej
infotainmentu (úhlopříčka: 33 cm/13 palců) – jsou uspořádány v zorném poli řidiče.
MEB+ – další fáze elektrické evoluce. Po technické stránce vychází studie ID. CROSS
Concept s pohonem předních kol z modulární platformy MEB pro elektromobily. Z této
platformy se dalšími průběžnými vylepšeními – mimo jiné elektromotorů,
akumulátorových baterií a softwaru – stane budoucí platforma MEB+. Kai Grünitz, člen
představenstva značky Volkswagen odpovědný za vývoj, k tomu říká: „Platforma MEB
obdrží v příštím roce novou generaci softwaru, která našim zákazníkům přinese
znatelné zlepšení funkčnosti mnoha systémů. Tento další vývoj modulárního systému,
který je pro značku Volkswagen typický, přinese do vozidel funkce z vyšších
automobilových segmentů, například zdokonalený systém Travel Assist. Platforma
MEB+ je proto technickým klíčem k nabídce elektromobilů s nadstandardními
parametry za atraktivní ceny, jakými budou sériově vyráběné verze studie ID. CROSS
Concept a nové ID. Polo.“
Nový systém pohonu – vyráběný v Evropě. Studie ID. CROSS Concept je vybavena nově
vyvinutým, nejmodernějším systémem pohonu. Dva hlavní moduly tvoří elektromotor s
výkonovou elektronikou umístěný v přední nápravě a vysokonapěťová baterie uložená
naplocho v podlaze vozu. Elektromotor poskytuje v koncepčním voze nejvyšší výkon
155 kW (211 k) a pohání přední kola. Předpokládaný dojezd na jedno nabití podle
metodiky WLTP je u nové studie ID. CROSS Concept až 420 kilometrů. Další dva údaje
jsou důležité pro cyklisty s elektrokoly a fanoušky kompaktních lifestylových
kempovacích MPV: tažné zařízení je koncipováno pro zatížení 75 kg – to postačuje pro
přepravu dvou elektrických kol – a nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu je až 1200 kg
(brzděný přívěs, stoupání 8 procent).
ID. CROSS Concept – technické údaje
Platforma, pohon
Nejvyšší výkon
MEB+, pohon předních kol
155 kW/211 k
Dojezd na jedno nabití
Nejvyšší rychlost
až 420 km (WLTP)
175 km/h
Vnější délka
Vnější šířka
Vnější výška
4161 mm
1839 mm
1588 mm
Rozvor náprav
Objem zavazadlového prostoru při
přepravě pěti osob
2601 mm
450 l + 25 l vpředu
Strana 3 ze 4
Media Information
Nosnost tažného zařízení
75 kg
Nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu
1200 kg (brzděný přívěs, stoupání 8
procent)
Pneumatiky
235/40 R 21
1) ID. CROSS Concept/ID. Cross/ID. Polo/ID. Polo GTI – koncepční vůz v podobě blízké
sériově vyráběnému modelu.
2) ID. 2all/ID. GTI Concept/ID. EVERY1 – koncepční vůz.
PR