Napínavé finále na Paul Ricard: YART Yamaha bere titul o jediný bod, vítězem závodu je Yoshimura SERT.
Český jezdec Karel Hanika slaví se svým týmem druhý titul mistra světa ve vytrvalostních závodech.

Čtyřiadvacetihodinový závod Bol d’Or na okruhu Paul Ricard uzavřel letošní ročník FIM Endurance World Championship (EWC) způsobem, na který fanoušci dlouho nezapomenou. Zatímco vítězství v samotném závodě si suverénně připsal tým Yoshimura SERT Motul, mistrovský titul si díky druhému místu vybojoval Yamalube YART Yamaha EWC Official Team.
O výsledku celé sezony rozhodl dramatický okamžik BMW Motorrad World Endurance Teamu pouhých pár minut před koncem. Rozdíl mezi Yamahou YART a Yoshimurou SERT Motul v celkovém hodnocení nakonec činil pouhopouhý bod. Rozhodující závod sezóny a 88. ročník Bol d’Or sledovalo z ochozů 71 000 fanoušků.
SERT kraloval závodu, YART sezoně
Yoshimura SERT Motul (Suzuki) předvedl ukázkovou jízdu od startu až do cíle. Tým se brzy ujal vedení a od sedmé hodiny se držel v čele prakticky bez přestávky. Jezdci Sylvain Guintoli, Gregg Black a Etienne Masson drželi vysoké tempo a jejich výkon byl z pohledu samotného závodu bezchybný. Tým Yoshimura SERT Motul dosáhl v Bol d’Or vítězného hattricku, který byl navíc vyšperkován ziskem nejvyššího množství bodů, kterých bylo za závodní víkend možno nasbírat 65.
Jenže endurance není jen o vítězství v jedné čtyřiadvacetihodinovce. V celkovém hodnocení šampionátu šlo především o to, kdo posbírá nejvíce bodů za celou sezonu. A právě tady sehrála klíčovou roli konzistence YART Yamahy.

Dramatický kolaps BMW rozhodl titul
Největším rivalem týmu YART – Yamaha v boji o korunu bylo letos tovární BMW Motorrad World Endurance Team. Belgický tým měl před posledním podnikem ztrátu jeden bod, ale po kvalifikaci bodovou bilanci vyrovnal a posunul se na čelo společně s Yamalube YART Yamaha EWC Official Team. Tým BMW Motorrad držel ve Francii dlouho pozici, která by mu titul zajistila. Ještě půl hodiny před koncem závodu mělo BMW šampionát prakticky v kapse. Pak ale přišla technická porucha motoru a dramatický pád z boje o zlato. V endurance, kde se každý detail a každý okamžik počítá, to znamenalo konec nadějí. Právě proto mám vytrvalostní mistrovství světa motocyklů FIM EWC opravdu rád.
Do poslední chvíle není nic jistého, jak jsem již několikrát napsal, tak zde platí dvojnásob, že závod končí až odmávnutím šachovnicovým praporem. Na jedné straně záplava radosti a euforie, na druhé obrovský smutek, pocit totálního zmaru a vyčerpání. Osobně jsem zažil odstoupení ještě v pokročilejším stadiu závodu. V roce 2018 odstoupila SERT Suzuki z vedení deset minut před cílem pro poruchu motoru. Jednalo se o osmihodinovku na Slovakiaringu. Pochopitelně u 24hodinového závodu je průběh samotného klání a důraz na výdrž techniky a jezdců o to náročnější. V obou případech je ovšem potřeba notná dávka štěstí, které je však nestálé a vrtkavé.
Tým YART – Yamaha opustilo v japonské Suzuce, aby se naplno vrátilo ve francouzském Le Castellet. Také můžeme vzpomenout loňský ročník Bol d`Or, kdy měla tovární Yamaha problém v prvním stintu s pneumatikou, která poškodila motocykl a tým byl již v ranných fázích závodu odsouzen k neúspěchu v honbě za obhajobou titulu. Letos to však bylo opačně a YART tak díky druhému místu v závodě získal celkově 139 bodů, zatímco SERT skončil s 138 body. Rozdíl jediného bodu rozhodl o letošním titulu mistra světa.

Výsledky – Bol d’Or 2025 (celkově, top 5)
- Yoshimura SERT Motul (Suzuki GSX-R1000R) – 728 kol /EWC/
- YART – Yamaha (Yamaha YZF-R1) – 725 kol /EWC/
- Champion-MRP-Tecmas (BMW M 1000 RR) – 709 kol /SST/
- Kaedear-Dafy-RAC41-Honda (Honda CBR 1000 RR-R) – 709 kol /SST/
- National Motos Honda (Honda CBR 1000 RR-R) – 708 kol /SST/

Konečné pořadí šampionátu 2025 (kategorie Formula EWC)
- YART – Yamaha – 139 bodů
- Yoshimura SERT Motul – 138 bodů
- BMW Motorrad World Endurance Team – 108 bodů
- Kawasaki Webike Trickstar – 83 bodů
- ERC Endurance #6 – 74 bodů
- F.C.C. TSR Honda France – 76 bodů
Problémy soupeřů: Kawasaki a ERC Endurance
Kromě BMW, které přišlo o titul v poslední půlhodině, zasáhly vážné problémy i další dva favority.
Kawasaki Webike Trickstar přišla už v druhé hodině závodu o jednoho ze svých jezdců. Mike Di Meglio havaroval po přejetí olejové skvrny a utrpěl zlomeninu nohy. Zbytek závodu tak odjeli pouze Grégory Leblanc a Román Ramos. Dvojice hrdinně pokračovala, ale nakonec musel tým vzdát kvůli poruše ventilu.
ERC Endurance #6 zase vyřadil dramatický pád Davida Checy kolem čtvrté hodiny ranní. Jeho motocykl po nehodě začal hořet, a přestože jezdec vyvázl bez vážného zranění, stroj byl zničen a tým v závodě skončil.
Oba celky tak ztratily šanci zasáhnout do boje o šampionát, přestože patřily mezi kandidáty na přední příčky.
Hanikův druhý titul
Pro české fanoušky má Bol d’Or 2025 mimořádný náboj. Karel Hanika, společně s Marvinem Fritzem a Jasonem O’Halloranem, přivedl tým YART – Yamaha k jejich druhému titulu mistra světa za poslední tři roky. V letošní sezóně si sestava továrního týmu Yamahy připsala vítězství v závodě 24 Heures Motos a třetí místo v závodě 8 Hours of Spa Motos.
Hanika sehrál důležitou roli jak v kvalifikacích, kde jeho rychlá kola pomohla YARTu do čela, tak i v závodě samotném, kde zvládal klíčové noční stinty s maximální jistotou. V endurance se cení stabilita a absence chyb – a právě to český jezdec týmu dodal.
„Byl to neuvěřitelně těžký závod. Když nám tým hlásil, že BMW má problém, věděli jsme, že se rýsuje obrovská šance. Zvládnout poslední hodinu bez chyby bylo strašně těžké, ale vyplatilo se. Mít podíl na titulu je pro mě obrovská čest,“ uvedl po závodě Hanika pro týmový web Yamahy.
Manažer týmu YART – Yamaha Mandy Kainz řekl: „Do cíle se nic neděje. Chci se týmu BMW velmi omluvit, odvedli skvělou práci a měli takovou smůlu. Upřímně řečeno, je to neuvěřitelné, zasloužili by si to také. V Suzuce jsme měli smůlu, teď přišlo hodně štěstí.“
Gregg Black, ke kterému se na vítězném stroji Yoshimura SERT Motul Suzuki připojili Dan Linfoot a Étienne Masson, řekl: „Neuvěřitelný týden, neuvěřitelný závod. Získali jsme 65 bodů, nemohli jsme podat lepší výkon, skvělá práce týmu i mých kolegů. Jsem rád za vítězství. Samozřejmě bychom také rádi vyhráli šampionát, takže je mi líto BMW, myslel jsem si, že vyhrají, byl bych za ně šťastný, ale takové jsou závody.“

Význam pro EWC i český motorsport
Sezona 2025 tak přinesla jeden z nejtěsnějších finišů v historii endurance. Bol d’Or ukázal všechny tváře vytrvalostního závodění – rychlost, dramata, technické problémy i momenty euforie.
Pro českého fanouška je tento ročník výjimečný. Karel Hanika se stal podruhé mistr světa v rámci FIM šampionátu, což je pro Českou republiku obrovský úspěch Jeho jméno tak zůstane spojeno s velkým příběhem, který letos endurance napsala.

Superstock (SST)
- Champion-MRP Tecmas (BMW #9) předvedl jeden z nejlepších výkonů třídy Supestock – zvítězil ve své kategorii a navíc obsadil úžasné místo v celkovém hodnocení závodu Bol d’Or. To je mimořádný úspěch pro tým prostřední třídy, kdy SST tým dokáže konkurovat některým strojům třídy Formula EWC.
- Za Champion-MRP Tecmas skončili Kaedear-Dafy-RAC41-Honda (2. místo v SST) a National Motos Honda (#55), kteří si udrželi titul ve třídě Superstock – obhájili prvenství z minulého roku.
- Tato třída opět ukázala výkonnost a odolnost, když přední týmy s motocykly Superstock držely v průběhu závodu stabilní tempo, bez výrazných selhání (ale s vlastními technickými výzvami), často předjížděly nebo držely krok s některými EWC stroji, zejména v pozdní fázi, když EWC týmy bojovaly s opotřebením, nočními koly a mechanickými problé
- Tým National Motos Honda FMA (125 bodů) se vyznačoval právě maximem konzistence – v Bol d’Or především udržováním stálého rytmu a minimalizací chyb. To jim nakonec stačilo na obhájení titulu ve FIM Endurance World Cup. Na druhém místě celkově se ziskem 115 bodů skončil tým Kaedear-Dafy-RAC41-Honda a třetí příčku obsadil Champion-MRP-Tecmas (99 bodů).

Production (PRD)
- Rok 2025 přinesl novinku — Production Trophy, která byla poprvé oficiálně zařazena. Bol d’Or u ní sehrál roli korunovačního podniku.
- Artec #199 zvítězil jako první šampion této nové třídy Production. I když během samotného závodu nebyl tým nejrychlejším v Production (výhru v Bol d’Or získal Team Moto Ain Yamaha), Artec díky bodovému náskoku z předchozích podniků zvládl udržet vedení a titul si zajistil i čtvrtým místem v závodě. Lídr kategorie PRD před finálovým závodem Team Supermoto Racing závod nedokončil a v celkovém pořadí nové třídy skončil na druhém místě.
- Výkon v Production třídě byl směrem vzhůru — Moto Ain Yamaha předvedla silný výkon a zvítězila v class PRD v samotném závodě, ukazujíc, že nová třída má potenciál a konkurenceschopnost.
- Druhé místo v Production Trophy závodu obsadily Green Team Lycee Sainte Claire Kawasaki a třetí Audemar Motoclub Gemenos Yamaha, což ukazuje, že třída už začíná být zajímavá nejen počtem, ale i konkurencí mezi různými značkami a týmy.
Slovenský tým Maco Racing dokončil poslední podnik letošní sezóny na třináctém místě celkově a na pátém v hlavní kategorii Formula EWC. Nebýt zdravotních problémů jezdců a členů týmu, mohlo být umístění ještě lepší. Španělský jezdec Daniel Gonzales kvůli problémům se zády nemohl vůbec nastoupit. Majitel týmu Martin Kuzma se v Le Castellet domluvil s mladým maďarským závodníkem Máté Számadó, který nastoupil místo Gonzalese. Zdravotní problémy se nevyhnuly ani švédskému jezdci Christofferovi Bergmanovi, kterého před první kvalifikací skolila nemoc. Ve slovenském týmu zasáhl do boje o co nejlepší umístění brněnský jezdec Martin Vašulín. Po výše uvedených potížích a pádu na olejové skvrně z jiného motocyklu však tým předvedl maximum a svou 23. sezónu zakončil na 14. místě v konečném hodnocení šampionátu.

V Bol d`Or do závodu zasáhl ještě další český jezdec. Ve třídě Superstock, na motocyklu Yamaha týmu Pitlane Endurance #86 nastoupil Oliver König. Tým se v závodě moc dlouho nezdržel, absolvoval pouze 39 kol, po havárii a požáru motocyklu krátce po první hodině odstoupil.

Sezóna 2026 začne závodem 24 Heures Motos 16. – 19. dubna v Le Mans.
Zdroj a foto: FIMEWC
Text a foto: David Vychopeň / Motor MAX