S dobrou náladou se z Maroka vrátil Tomáš Ouředníček.

Ouředníček v Maroku potvrdil své motto Never Give Up: druhého nejrychlejšího Čecha zastavila až technická závada

S dobrou náladou se před několika dny vrátil z Maroka český jezdec Tomáš Ouředníček. Společně s polským
navigátorem Rafalem Martonem zde absolvoval slavnou Rallye du Maroc, závěrečný podnik letošního
Mistrovství světa FIA World Rally Raid Championship. Do seriálu světového šampionátu navíc měli
možnost vstoupit s nejnovější verzí továrního speciálu Toyota Hilux IMT Evo, ve voze, který jeho tvůrcům
vynesl již s předstihem vítězství v kategorii konstruktérů a s nímž Lucas Moraes po dramatickém závěru
marocké rally získal titul mistra světa.

 

 

„Nic takového jsem nikdy před tím nezažil. V týmu bylo třiapadesát lidí patnácti národností. Neuvěřitelný koncert práce mechaniků, logistiky, managementu, všech. Úžasný zážitek,“ svěřil se pilot. Samotný marocký závod, v němž se sešla vůbec největší konkurence v celém seriálu, pro Ouředníčka s Martonem nevyzněl zcela podle jejich představ.

Po opatrném prologu, kde se pilot sžíval s novým navigátorem i vozem, odstartovali do první etapy až ve druhé polovině startovního pole.

Přesto se Ouředníčkovi podařilo být druhým nejrychlejším Čechem jak v prologu, tak v první, 779 km dlouhé etapě. Bylo to něco jako mistrovství světa v předjíždění. Jelo se nám velice dobře a posunuli jsme se o neuvěřitelných 28 pozic v celkovém pořadí. Bylo to velmi nadějné,“ popsal Ouředníček.

Na stíhací jízdu se Ouředníček s Martonem připravovali i před druhou etapou. „Opět jsme předjížděli pomalejší soupeře a dostali jsme se do tempa, ikdyž jsme ztratili čas na dvou místech kvůli navigačním chybám. V průběžném pořadí jsme se přibližovali k TOP 20, ale poté přišel zvrat, kdy jsme najednou přišli o řízení. Auto bylo neovladatelné. Prasklý čep řízení jsme sice provizorně opravili, ale pro nás to znamenalo v podstatě konec a velké zklamání. Měli jsme štěstí, že nás to potkalo v malé rychlosti.

 

Někde v horských rychlých zatáčkách by takový problém mohl být fatální, takže jsme nemohli riskovat. Zvolili jsme proto nejbezpečnější přímou cestu do cíle etapy. Kvůli tomu jsme ale vynechali některé kontrolní body a
drakonická penalizace rozhodla o tom, že jsme již po druhé etapě ztratili šanci na dobrý výsledek,“ říká pilot.
Závada, kterou způsobila pravděpodobně rána od kamene na trati, tak vzala posádce náladu již na počátku
soutěže.

Týmová strategie ale velela, abychom jeli dál a byli případně k dispozici dalším posádkám,“ doplnil.

Zbytek závodu si tak mohli Ouředníček s Martonem užívat bez tlaku na celkový výsledek. „Byl to krásný, neuvěřitelně rychlý závod. Měl jsem k dispozici suverénně nejlepší stroj, v jakém jsem kdy seděl. Objevoval jsem jeho limity, užíval si profesionálního zázemí a s obdivem jsem sledoval práci celého týmu.

„Přes problémy s navigací a jazykovou bariéru, způsobené hlavně tím, že jsme se nestačili pořádně sehrát, jsme si ověřili, že dokážeme závod zvládnout.

 

Měli jsme sice smůlu, ale i ta k tomuto sportu patří. Užívali jsme si těžké úseky v dunách, podařilo se nám předjíždět řadu soupeřů se zvučnými jmény a v úvodu závodu jsme se dotahovali na časy srovnatelné s nejlepší dvacítkou. V tomto ohledu můžeme být myslím určitě spokojeni,“ zhodnotil Ouředníček.

„I přesto, že jsem v průběhu závodu několikrát uvažoval o tom, že své heslo ‚Never Give Up‘ změním, nakonec jsem zatnul zuby a jel dál. Děkuji rodině a týmu za podporu a sílu závod dokončit,“ dodává Ouředníček a zároveň připomíná, jak je důležité držet se svého snu za každou cenu.

Kde a jak pilot zúročí zkušenosti z Maroka ve svém „domovském“ týmu TOYOTA GAZOO RACING CZECH zatím není rozhodnuto. „Z toho, co jsem mohl zažít, jsem nadšený a zároveň jsem si uvědomil,  v čem na sobě musím zapracovat. Máme spoustu podnětů a uvidíme, kterým směrem se nadále vydáme.

Děkujeme všem našim partnerům, kamarádům, fanouškům a především hlavnímu partnerovi – společnosti MusicData, díky kterým jsme tuto fantastickou událost mohli zažít přiblížit vám její atmosféru.

 

 

 

Tomáš Ouředníček
Závodní kariéra Tomáše Ouředníčka začala v roce 2008, kdy se stal navigátorem Miroslava Zapletala. Posádka tehdy dokončila první společný Dakar na neuvěřitelném 7. místě a 3. v kategorii vozů s benzinovými motory. Tento rekordní zápis do historie českého motorsportu čekal na vyrovnání devět dalších ročníků.
V roce 2014 skončil Tomáš Ouředníček na 4. místě mezi navigátory v celkovém hodnocení Světového poháru FIA a obsadil první místo v seriálu Mezinárodního mistrovství Maďarska. V té době se však již rozhodoval o přesedlání na místo pilota, Dakar 2016 absolvoval s vozem Hummer H3 EVO s navigátorem Pavlem Vaculíkem. Ve své kategorii vyhráli Mezinárodní mistrovství Maďarska a obsadili druhé místo v sérii závodů Středoevropské zóny Mezinárodní automobilové federace FIA.
V sezoně 2017 začal závodit ve Fordu Ranger společně s Davidem Křípalem pod vlajkou německého týmu South Racing a hned v tomto roce vyhráli Morocco Desert Challenge, druhý největší závod na světě. S mottem Nikdy to nevzdám absolvovala posádka ve Fordu další tři Dakary, nejvýraznějším úspěchem bylo 17. místo a 8. místo v kategorii T1.1 v roce 2019.
Od roku 2021 závodí Ouředníček ve voze Toyota Hilux, o dva roky později se stal jezdcem nového týmu Toyota Gazoo Racing Czech s vozem elitní kategorie T1+. První Dakar v novém továrním speciálu Toyota Hilux GR T1+ byl poznamenán banální chybou mechaniků, v jejímž důsledku byla posádka nucena přečkat noc v poušti a ve velmi dobře rozjetém závodě tak ztratila šance na překonání svého dakarského maxima.

Během loňského roku se rozhodl po sedmi letech odejít navigátor David Křípal, nového navigátora získal Tomáš Ouředníček v Lukáši Bartákovi. Z devíti účastí na Rally Dakar přivezl Tomáš Ouředníček osm medailí; v roli pilota odstartoval do nejtěžšího motoristického podniku planety šestkrát, a pokaždé dovedl závodní stroj až na cílovou rampu. Na počátku letošního roku vyrazil Ouředníček spolu s Lukášem Bartákem do závodu Africa Eco Race, který kopíruje africkou trasu někdejší Rally Paříž – Dakar. Stíhací jízdu vozu týmu Toyota Gazoo Racing Czech však zastavila v mauritánské poušti závada motoru, posádka musela odstoupit z průběžného druhého místa.

 

PR