Japonská rally: posádky s vozy Škoda Fabia RS Rally2 budou usilovat o celkové vítězství v kategorii WRC2 Challenger
V předposledním kole FIA Mistrovství světa v rally 2025 patří posádka Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov mezi favority na vítězství v kategorii WRC2 Challenger.
Také Gus Greensmith a jeho spolujezdec Jonas Andersson, kteří jedou s vozem Škoda Fabia RS Rally2, usilují o nejlepší výsledek v kategorii WRC2.
Trojnásobný mistr mistrovství FIA Asia-Pacific Rally Gaurav Gill z Indie se vrací do světové série za volantem vozu Škoda Fabia Rally2 evo.
Tři japonské posádky Škoda chtějí zazářit před domácím publikem.
Do konce FIA Mistrovství světa v rally 2025 zbývají už
jen dvě soutěže. A boj o celkové vítězství v kategorii WRC2 Challenger je stále otevřený.
Ze tří posádek vozů Škoda Fabia RS Rally2, které mohou tento prestižní titul získat, se
Japonské rally (6.–9. listopadu 2025) zúčastní pouze Nikolay Gryazin se spolujezdcem
Konstantinem Aleksandrovem. Tři týdny před finále sezóny v Saúdské Arábii by se mohli
ujmout celkového vedení v hodnocení jezdců a spolujezdců kategorie WRC2 Challenger.
Po Rally na Kanárských ostrovech a nedávné Středoevropské rally je Japonská rally třetím
kolem letošního FIA Mistrovství světa v rally, které se odehraje výhradně na asfaltu. Nikolay
Gryazin a Konstantin Aleksandrov z týmu Toksport WRT jsou plně odhodláni získat maximum
bodů v kategorii WRC2 Challenger. V současné době jsou na třetím a druhém místě
v celkovém pořadí jezdců a spolujezdců a posádka jedoucí s vozem Škoda Fabia RS Rally2
má dobrou pozici k získání obou titulů.

Bulharsko-kyrgyzská dvojice se účastní také kategorie WRC2. „V loňském roce jsme na
Japonské rally vyhráli kategorii WRC2 a v roce 2023 jsme skončili druzí. S vozem
Škoda Fabia RS Rally2 máme správný vůz, abychom se opět dostali na pódium. Vzhledem
k tomu, že naši hlavní soupeři o tituly kategorie WRC2 Challenger tentokrát nestartují, se
rozhodně budeme snažit ujmout vedení v této kategorii,“ zdůrazňuje Nikolay Gryazin. Gryazin
i Aleksandrov jsou v současné době 13 bodů za vedoucími této kategorie. Vítězství v kategorii
WRC2 Challenger v Japonsku by jim přineslo dalších 25 bodů. I druhé místo, za které by
získali 17 bodů, by je posunulo do čela žebříčku jezdců a spolujezdců.
Čtyři z jejich hlavních soupeřů se Japonské rally nezúčastní: posádky Škoda
Roberto Daprà/Luca Guglielmetti z Itálie a Robert Virves/Jakko Viilo z Estonska tuto soutěž
vynechají. Na startovní listině také chybí aktuální vedoucí posádky Roope
Korhonen/Anssi Viinikka a Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak. Podle pravidel může
v Saúdské Arábii bodovat každý z prvních šesti jezdců a spolujezdců v hodnocení kategorie
WRC2 Challenger. Oba tituly WRC2 Challenger se tedy rozhodnou až v závěrečném závodě
sezóny.
V kategorii WRC2 se Gus Greensmith a jeho spolujezdec Jonas Andersson pokusí o druhé
vítězství v sezóně. V březnu britsko-švédská dvojice s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu
RaceSeven zvítězila v kategorii WRC2 na Safari Rally v Keni. Dalšími posádkami Škoda, které
stojí za pozornost, jsou Hiroki Arai/Hiroki Tachikui, Takuma Kamada/Yuichi Matsumoto
a Osamu Fukunaga/Misako Saida, všichni z Japonska. Do světové série se vrací Gaurav Gill
z Indie. Tento mistr šampionátu FIA Asia-Pacific Rally z let 2013, 2016 a 2017, který není
zapsán do hodnocení kategorie WRC2, sdílí vůz Škoda Fabia Rally2 evo s francouzským
spolujezdcem Florianem Barralem.

Forum8 Rally Japan, jak se Japonská rally oficiálně jmenuje, zahrnuje 20 rychlostních zkoušek
o celkové délce 305,34 kilometru na klikatých, někdy velmi úzkých asfaltových silnicích. Akce
se koná v Toyota City na hlavním japonském ostrově Honšú. Rally začíná ve čtvrtek
(6. listopadu) 2,75 kilometru dlouhou super-stage v parku Kuragaike. V pátek budou soutěžící
muset zdolat šest rychlostních zkoušek o celkové délce 108,30 kilometru. V sobotu je čeká
sedm rychlostních zkoušek o celkové délce 121,91 kilometru, v neděli pak absolvují dalších
šest rychlostních zkoušek o celkové délce 72,38 kilometru. Vítěz by měl stanout na stupních
vítězů v 16:40 místního času (8:40 SELČ).
Věděli jste, že…
…Japonská rally byla již součástí FIA Mistrovství světa v rally v letech 2004 až 2010, i když se
konala na severu země na šotolinových rychlostních zkouškách?
…současný formát Japonské rally byl zaveden v roce 2022 se servisním parkem umístěným
ve městě Toyota City v prefektuře Aichi, 300 kilometrů západně od Tokia?
Pořadí kategorie WRC2 Challenger/Jezdci (po 12 ze 14 rally)
1. Roope Korhonen (FIN), Toyota, 90 bodů
2. Roberto Daprà (ITA), Škoda, 86 bodů
3. Nikolay Gryazin (BUL), Škoda, 77 bodů
4. Robert Virves (EST), Škoda, 75 bodů
5. Jan Solans (ESP), Toyota, 72 bodů
6. Kajetan Kajetanowicz (POL), Toyota, 72 bodů
Pořadí kategorie WRC2/Spolujezdci (po 12 ze 14 rally)
1. Anssi Viinikka (FIN), Toyota, 90 bodů
2. Konstantin Aleksandrov (KGZ), Škoda, 77 bodů
3. Jakko Viilo (EST), Škoda, 75 bodů
4. Rodrigo Sanjuán (ESP), Toyota, 72 bodů
5. Maciej Szczepaniak (POL), Toyota, 72 bodů
6. Luca Guglielmetti (ITA), Škoda, 71 bodů
Pořadí kategorie WRC2/Týmy (po 12 ze 14 rally)
1. Toksport WRT, Škoda, 198 bodů
2. PH Sport, Citroën, 178 bodů
3. Toyota Gazoo Racing WRT NG, Toyota, 89 bodů
4. Sarrazin Motorsport-Iron Lynx, Citroën, 64 bodů

Kalendář FIA Mistrovství světa v rally pro rok 2025:
Monte-Carlo
22.01.–26.01.2025
Švédsko
Keňa
Kanárské ostrovy (ESP)
Portugalsko
Itálie (Sardinie)
Řecko
Estonsko
Finsko
Paraguay
Chile
Střední Evropa
Japonsko
Saúdská Arábie
Škoda Motorsport:
Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních
titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge
(IRC).
V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2
a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000
vítězství.
Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan
Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019
získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali
mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2023 čtyřikrát za sebou
v kategorii WRC2 také týmový titul. Olivier Burri ze Švýcarska se Rallye Monte Carlo účastní již po šestadvacáté. V roce 2024 se
o titulu v kategorii WRC2 rozhodovalo až ve finále sezóny. Pilot značky Škoda Oliver Solberg z týmu Toksport WRT skončil celkově
druhý. Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally(ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).
Škoda Auto se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level Škoda Strategy“;
usiluje o to, aby se do konce dekády pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým
pohonem zařadila mezi tři nejprodávanější značky v Evropě; efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN;v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Elroq, Enyaq, Slavia, Kylaq a Kushaq;
v roce 2024 dodala zákazníkům celosvětově více než 926 000 vozů;je více než 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společnéhorůstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro
platformu MEB, motory a převodovky;provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále také ve Vietnamu a na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.
PR