Saúdskoarabská rally čeká i na posádky s vozy Škoda.

Saúdskoarabská rally: jezdci a spolujezdci s vozy Škoda budou bojovat o tituly v kategorii WRC2 Challenger

Jezdec Nikolay Gryazin a jeho spolujezdec Konstantin Aleksandrov, jedoucí s vozem Škoda Fabia RS Rally2, míří na Saúdskoarabskou rally jako vedoucí posádka kategorie WRC2 Challenger.
Jejich kolegové z týmu Toksport WRT Robert Virves/Jakko Viilo mají také šanci na titul v kategorii WRC2 Challenger.
Ještě před startem si tým Toksport WRT zajistil titul v hodnocení týmů kategorie WRC2*.
Zcela nová rally v rámci WRC se v Saúdské Arábii odehraje na okruhu Jeddah Corniche, známém také ze závodů formule 1.

 Je to cesta do neznáma: poprvé v historii se Saúdskoarabská rally (25.–29. listopadu 2025) započítává do FIA Mistrovství světa
v rally (WRC). Na konci letošní rally sezóny bude korunován nejen nový celkový mistr světa, pouštní cesty také rozhodnou o výsledku boje o tituly jezdců a spolujezdců v kategorii WRC Challenger.


Zatímco ve většině Evropy začala sezóna pláštěnek a zimních pneumatik, soutěžící FIA
Mistrovství světa v rally se mohou těšit na modrou oblohu, slunečné počasí a teploty kolem
35 stupňů Celsia. Saúdská Arábie hostí poslední podnik sezóny vůbec poprvé. Cesta do
Džiddy, rušného přístavního města na pobřeží Rudého moře s přibližně třemi miliony obyvatel,
však pro týmy, jezdce a spolujezdce nebude zdaleka relaxačním pobytem. Téměř
320 kilometrů dlouhé rychlostní zkoušky budou pro posádky náročnou výzvou kvůli
kombinaci širokých, měkkých, písčitých pouštních tratí a klikatých šotolinových cest.

Po 13 ze 14 rally WRC je většina rozhodnutí o titulech stále otevřená. V hodnocení jezdců
kategorie WRC2 Challenger dělí vedoucího Nikolaye Gryazina od pátého Roberta Virvese
(oba Škoda Fabia RS Rally2) pouhých 19 bodů. Z první pětky se finále sezóny nezúčastní
pouze Ital Roberto Daprà (Škoda Fabia RS Rally2). S 25 body, o které se ještě bude bojovat,
mohou matematicky všichni čtyři zbývající jezdci stále získat titul. „Myslím, že vše bude
záležet na chytrém managementu pneumatik,“ říká Nikolay Gryazin. „Bude klíčové vyhnout se
defektům a najít správnou rovnováhu mezi rychlostí a bezpečností. Ale cítím se perfektně
připravený. Moje Škoda Fabia RS Rally2 již mnohokrát na šotolinových cestách prokázala svou
robustnost a rychlost.“


Zatímco Gryazin může titul kategorie WRC2 Challenger vyhrát vlastními silami, jeho týmový
kolega z Toksport WRT Robert Virves potřebuje k zužitkování své malé šance na celkové
vítězství v dané kategorii vyhrát. Zároveň nesmějí všichni jeho tři konkurenti získat žádné
body, nebo alespoň jen velmi málo. „Není konec, dokud není protnutá cílová čára,“ zdůrazňuje
Estonec. „Nemám co ztratit a alespoň si užiju šotolinové cesty. Mým cílem je získat co nejvíce
zkušeností.“
Podobný obraz ukazuje i pořadí spolujezdců. Konstantin Aleksandrov, navigátor Nikolaye
Gryazina, zatím vede v celkovém pořadí. Jakko Viilo, který sdílí vůz Škoda Fabia RS Rally2
týmu Toksport WRT s Robertem Virvesem, je se ztrátou 19 bodů na pátém místě.
Jeden titul bude rozhodnut již před startem: protože se tým PH Sport, který je v současné
době na druhém místě, Saúdskoarabské rally nezúčastní, Toksport WRT již nemůže ztratit
vedení v hodnocení týmů kategorie WRC2. Po letech 2020, 2022 a 2023 získá tento
zákaznický tým Škoda Motorsport titul již počtvrté*.
Kromě posádek Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov a Robert Virves/Jakko Viilo se do
kategorie WRC2 přihlásilo dalších pět posádek jedoucích s vozy Škoda. Mezi favority na
vítězství patří Angličan Gus Greensmith a jeho švédský spolujezdec Jonas Andersson. Po
vítězství v kategorii WRC2 na Safari Rally v Keni za tým RaceSeven v březnu měli v poslední
době smůlu. „Myslím, že v Saúdské Arábii je možné všechno,“ říká Gus Greensmith, který chce
sezónu 2025 zakončit ve velkém stylu a pokud možno dalším vítězstvím.


Dalšími posádkami Škoda, které stojí za pozornost, jsou Daniel Chwist/Kamil Heller z Polska,
Alejandro Mauro/Adrián Pérez z Mexika a Španělska a Abdulaziz Al-Kuwari z Kataru s italským
spolujezdcem Giovannim Bernacchinim. Miguel Granados z Mexika má téměř jistý titul
kategorie WRC Masters Cup*, který již získal jeho španělský spolujezdec Marc Martí.
Trojnásobný mistr FIA Asia-Pacific Rally Gaurav Gill z Indie pojede ve voze Škoda Fabia Rally2
evo spolu s francouzským spolujezdcem Florianem Barralem.
Saúdskoarabská rally se skládá ze 17 rychlostních zkoušek o celkové délce 319,44 kilometru.
Základnou bude infrastruktura okruhu formule 1 v Džiddě. Vzhledem k místním zvyklostem
bude program mírně odlišný od toho obvyklého. Slavnostní start na Jeddah Corniche a krátká
etapa v ulicích města se uskuteční již ve středu večer (26. listopadu). Po 16 etapách ve
čtvrtek, pátek a sobotu budou vítězové slavnostně vyhlášeni v sobotu (29. listopadu) ve 14:20
místního času (12:20 SEČ) na pódiu v Jeddahu.

Věděli jste, že…
…Saúdskoarabská rally byla nyní poprvé zařazena do kalendáře FIA Mistrovství světa v rally?
…tato rally nabízí velmi rozmanité typy etap, od širokých otevřených písečných tratí v poušti
až po drsné a klikaté šotolinové cesty v horách?
…Saúdská Arábie hostí také další mistrovství světa v automobilovém sportu a špičkové
závodní série, jako je formule 1, formule E a Rally Dakar?
* Podléhá oficiálnímu potvrzení výsledků FIA.


Pořadí kategorie WRC2 Challenger/Jezdci (po 13 ze 14 rally)
1. Nikolay Gryazin (BUL), Škoda, 94 bodů
2. Roope Korhonen (FIN), Toyota, 90 bodů
3. Jan Solans (ESP), Toyota, 87 bodů
4. Roberto Daprà (ITA), Škoda, 86 bodů
5. Robert Virves (EST), Škoda, 75 bodů
Pořadí kategorie WRC2/Spolujezdci (po 13 ze 14 rally)
1. Konstantin Aleksandrov (KGZ), Škoda, 94 bodů
2. Anssi Viinikka (FIN), Toyota, 90 bodů
3. Rodrigo Sanjuan (ESP), Toyota, 87 bodů
4. Borja Rozada (ESP), Toyota, 79 bodů
5. Jakko Viilo (EST), Škoda, 75 bodů
Pořadí kategorie WRC2/Týmy (po 13 ze 14 rally)
1. Toksport WRT, Škoda, 198 bodů
2. PH Sport, Citroën, 178 bodů
3. Toyota Gazoo Racing WRT NG, Toyota, 89 bodů
4. Sarrazin Motorsport-Iron Lynx, Citroën, 64 bodů

Kalendář FIA Mistrovství světa v rally pro rok 2025:
Monte-Carlo
Švédsko
Keňa
Kanárské ostrovy (E)
Portugalsko
Itálie (Sardinie)
Řecko
Estonsko
Finsko
Paraguay
Chile
Střední Evropa (CZ/A/D)
Japonsko
Saúdská Arábie

 

Škoda Motorsport:
Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních
titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge
(IRC).
V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2
a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000
vítězství.
Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan
Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019
získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali
mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2023 čtyřikrát za sebou
v kategorii WRC2 také týmový titul. Olivier Burri ze Švýcarska se Rallye Monte Carlo účastní již po šestadvacáté. V roce 2024 se
o titulu v kategorii WRC2 rozhodovalo až ve finále sezóny. Pilot značky Škoda Oliver Solberg z týmu Toksport WRT skončil celkově
druhý.
Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally
(ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky
v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).
Škoda Auto
se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level Škoda Strategy“;
usiluje o to, aby se do konce dekády pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým
pohonem zařadila mezi tři nejprodávanější značky v Evropě;
efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN;
v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq,
Elroq, Enyaq, Slavia, Kylaq a Kushaq;
v roce 2024 dodala zákazníkům celosvětově více než 926 000 vozů;
je více než 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného
růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro
platformu MEB, motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím
koncernových partnerství, dále také ve Vietnamu a na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.

 

PR