• Nový evoluční stupeň jednotky V6 TDI s technologií MHEV plus a elektricky poháněným
dmychadlem
• Hybridní poháněcí ústrojí se třemi elektrifikovanými komponenty nabízí působivou dynamiku
při rozjezdu a vysokou hospodárnost
• Rychlejší nárůst plnicího tlaku zlepšuje výkonovou charakteristiku, udržitelné palivo HVO 100
snižuje emise CO2
Audi rozšiřuje nabídku motorů pro modelové řady Audi Q5 (kombinovaná
spotřeba paliva v l/100 km: 6,8–5,8; kombinované emise CO2 v g/km: 177–153; emisní třída (CO2): G–E) a
Audi A6 (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 6,3–5,3; kombinované emise CO2 v g/km: 165–140;
emisní třída (CO2): F–E) o vznětový motor V6 3,0 litru s nejvyšším výkonem 220 kW (299 k) a maximálním
točivým momentem 580 N.m. Poprvé přitom nalézá uplatnění technologie MHEV plus, která poskytuje
dodatečný výkon až 18 kW (24 k), v kombinaci s elektricky poháněným dmychadlem. Motor tak v porovnání
se svými předchůdci stanovuje nová měřítka. Souhra tří elektrifikovaných komponentů zajišťuje mimořádné
potěšení z jízdy a velmi hospodárnou jízdu. V6 TDI quattro bude možné objednávat od počátku prosince.
Audi nabízí s technologií MHEV plus částečnou elektrifikaci, která na jedné straně zlepšuje výkonovou
charakteristiku a zážitky z jízdy, na druhé straně snižuje emise CO2 a spotřebu paliva. Základy technologie MHEV
plus tvoří elektromotor s funkcí generátoru, reverzní alternátor poháněný řemenem a sada akumulátorů LFP
(lithium-železo-fosfát).
Zásadním úkolem řemenem poháněného reverzního alternátoru je zajišťovat spuštění motoru a dodávat do
sady akumulátorů elektrickou energii. Elektromotor s funkcí generátoru umožňuje využití elektrického systému
k pohonu vozidla. Vůz může být poháněn čistě elektricky v pomalém městském provozu, při parkování a
manévrování nebo při plynulé jízdě na silnicích mimo město. Elektromotor s funkcí generátoru kromě toho
podporuje spalovací motor při rozjezdu a předjíždění dodatečným točivým momentem až 230 N.m a výkonem
až 18 kW (24 k). Při zpomalování dodává energii zpět do sady akumulátorů rekuperačním výkonem až 25 kW.
Hybridní poháněcí ústrojí kombinuje tři elektrifikované komponenty
Ve zdokonalené třílitrové jednotce V6 TDI je nyní technologie MHEV plus poprvé rozšířena o elektricky
poháněné dmychadlo. Tento technický pokrok přináší dokonalou rovnováhu mezi zážitky z dynamické jízdy a
optimalizovanou spotřebou paliva. Elektricky poháněné dmychadlo je současně v nově vyvinuté strategii
spalovacího procesu nedílnou součástí elektronického řízení motoru. Elektricky poháněné dmychadlo
podporuje v tomto konceptu dvoustupňového přeplňování výfukové turbodmychadlo s nejvyšší precizností.
Uvedené výbavy, údaje a ceny platí pro modely nabízené v České republice. Právo na změny a chyby
vyhrazeno.
*Souhrnný přehled hodnot spotřeby paliva a emisí všech uvedených a na českém trhu nabízených modelů
naleznete na konci této tiskové zprávy.
Audi
MediaInfo
Jednotka V6 TDI EA897evo4 se v kombinaci s elektrifikovaným systémem MHEV plus tvořeném reverzním
alternátorem poháněným řemenem a elektromotorem s funkcí generátoru prezentuje působivou výkonovou
charakteristikou v každé jízdní situaci – při rozjezdu, zrychlování za obcí, předjíždění nebo na dálnici.
Elektricky poháněné dmychadlo překonává prodlevu v nárůstu plnicího tlaku turbodmychadla v nízkých
otáčkách a umožňuje jízdu s vysokým točivým momentem. To vede k výrazně nižší spotřebě paliva v porovnání
s dosavadní generací tohoto motoru. Navíc byla výrazně vylepšena spontánnost při rozjezdu. Tím lze
během prvních 2,5 sekundy získat náskok odpovídající délce jednoho vozu. Zatímco řemenem poháněný
reverzní alternátor zajistí spuštění spalovacího motoru a podpoří ho na cestě do vyšších otáček, poskytují
elektromotor s funkcí generátoru a elektricky poháněné dmychadlo točivý moment ke zrychlování. Elektricky
poháněné dmychadlo přitom zrychluje nárůst plnicího tlaku v motoru. Současně přenáší elektromotor s funkcí
generátoru první přímý impulz točivého momentu na kola.
Nové elektricky poháněné dmychadlo zajišťuje suverénní zrychlení a lineární výkonovou charakteristiku
Elektricky poháněné dmychadlo je v sacím potrubí uloženo za konvenčním výfukovým turbodmychadlem a
chladičem stlačovaného vzduchu. Jeho napájení zajišťuje 48V elektrická soustava. Požaduje-li řidič pedálem
plynu vysoké zatížení a současně k turbínovému kolu proudí výfukové plyny s nízkou energií, je nasávaný
vzduch obtokovým ventilem přesměrován k elektricky poháněnému dmychadlu. V něm dojde k dalšímu stlačení
nasávaného vzduchu komprimovaného již v první fázi výfukovým turbodmychadlem a odtud pokračuje do
spalovacích prostorů.
V porovnání s dřívějšími modely vybavenými elektricky poháněným dmychadlem (S4, S6 a SQ5) je nynější
generace výrazně výkonnější – díky většímu provoznímu rozsahu a rychlejšímu nárůstu plnicího tlaku. Základem
je elektromotor s permanentními magnety a optimalizované vedení proudícího vzduchu v dmychadlu ve
spojení s vylepšeným přívodem vzduchu do šesti válců.
Zatímco elektricky poháněné dmychadlo vykonávalo svou činnost dosud jen v malém rozsahu provozních
podmínek, pracuje nová generace nyní plošně v celém rozsahu otáček. Tímto způsobem zajišťuje homogenní a
rychlé reakce, suverénní hnací sílu s ještě bezprostřednějšími reakcemi na pohyby pedálu plynu, vyšší
hospodárnost a ještě lepší odolnost vůči trvalému zatížení.
Díky interakci elektricky poháněného dmychadla a elektromotoru s funkcí generátoru je maximálního plnicího
tlaku 3,6 baru dosaženo o jednu sekundu dříve. Výsledkem je výrazně dynamičtější rozjezd bez prodlevy
turbodmychadla. Tato charakteristika se téměř vyrovná elektrickému pohonu podobného výkonu. Při
zrychlování dosáhne oběžné kolo kompresoru během 250 milisekund 90 000 otáček za minutu. To odpovídá
nárůstu otáček o téměř 40 procent. V6 TDI EA897evo4 v důsledku toho přenáší svůj výkon energicky na silnici,
což je výsledek kombinace elektrické podpory a suverénní výkonové charakteristiky vznětového motoru.
Udržitelné palivo HVO 100 snižuje emise CO2
Nová jednotka V6 TDI je homologována pro používání paliva HVO podle evropské normy EN 15940, což
prozrazuje i nálepka XTL na víčku palivové nádrže. XTL (X-to-Liquid) je souhrnné označení pro paliva splňující
uvedenou normu, přičemž X symbolizuje variabilní výchozí složku. HVO znamená „Hydrotreated Vegetable Oil“,
česky „hydrogenovaný rostlinný olej“. V porovnání s fosilní naftou lze tímto udržitelným palivem snížit emise
CO2 o 70 až 95 procent. K výrobě HVO jsou používány zbylé materiály a odpadní látky, například použité jedlé
oleje z potravinářského průmyslu nebo zbytky ze zemědělství. Hydrogenací (chemickou reakcí mezi
*Souhrnný přehled hodnot spotřeby paliva a emisí všech uvedených a na českém trhu nabízených modelů
naleznete na konci této tiskové zprávy.
Audi
MediaInfo
molekulárním vodíkem a další látkou za přítomnosti katalyzátoru) se oleje přemění na uhlovodíkové řetězce.
Vlastnosti rostlinných olejů se tím změní tak, že je možné jejich použití ve vznětových motorech. HVO lze
přimíchat do běžné nafty jako náhradu části fosilního paliva nebo může být používáno jako 100% čisté palivo.
Nové vozy, které opouštějí německé výrobní závody značky Audi v Ingolstadtu a Neckarsulmu, jsou dodávány již
s palivem HVO.
Uvedení na trh a ceny
Nové motorizace v modelech Audi A6 a Audi Q5 bude v České republice možné začít objednávat od počátku
prosince. Audi A6 Limuzína s šestiválcovým motorem TDI o výkonu 220kW má cenu stanovenou na 1 922 900
korun včetně DPH, provedení Avant stojí 1 989 900 korun. Audi Q5 v provedení SUV má vstupní cenu 1 819 900
korun, v provedení Sportback potom 1 888 900 korun. – Konec –
Skupina Audi je jedním z nejúspěšnějších výrobců automobilů a motocyklů v prémiovém a luxusním segmentu. Značky Audi,
Lamborghini, Bentley a Ducati vyrábějí automobily a motocykly v 21 výrobních závodech ve 12 zemích. Audi a její partneři
působí globálně na více než 100 trzích.
Skupina Audi dodala v roce 2024 zákazníkům 1,7 milionu automobilů značky Audi, 10 643 luxusních vozů značky Bentley,
10 687 sportovních vozů značky Lamborghini a 54 495 motocyklů značky Ducati. V obchodním roce 2024 dosáhla skupina
Audi provozního zisku 3,9 miliardy EUR při tržbách 64,5 miliardy EUR. K 31. prosinci 2024 pracovalo pro skupinu Audi na celém
světě více než 88 000 zaměstnanců, z toho více než 55 000 ve společnosti AUDI AG v Německu. Skupina s atraktivními
značkami a velkým počtem nových modelů důsledně pokračuje v přerodu na poskytovatele trvale udržitelné, kompletně
síťově propojené prémiové mobility.
Dovozcem prémiových automobilů Audi na český trh je společnost Porsche Česká republika, součást skupiny podniků Porsche
Holding Salzburg a největší importér automobilů do České republiky. Audi nabízí v České republice všechny své modely od 1.
dubna 2015 s prodlouženou zárukou na 4 roky při nájezdu do 120 000 km v rámci standardní výbavy vozu.
Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu
zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje
prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do
nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.
Hodnoty spotřeby paliva a emisí výše uvedených modelů:
Audi Q5
Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 6,8–5,8;
kombinované emise CO2 v g/km: 177–153; emisní třída (CO2): G–E
Audi A6
Kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 6,3–5,3;
kombinované emise CO2 v g/km: 165–140; emisní třída (CO2): F–E
*Souhrnný přehled hodnot spotřeby paliva a emisí všech uvedených a na českém trhu nabízených modelů
naleznete na konci této tiskové zprávy.
PR