Sébastien Ogier získal rekordní devátý titul mistra světa.

Rallye Saúdská Arábie: Ogier z týmu TOYOTA GAZOO Racing se stává devítinásobným mistrem světa

Sébastien Ogier, jezdec týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, získal rekordní devátý titul mistra světa ve světovém rallyovém šampionátu FIA poté, co společně s navigátorem Vincentem Landaisem zvítězil v dramatickém závěru během posledního dne Rallye Saúdská Arábie.

Ogier se utkal s týmovými kolegy Elfynem Evansem a Kallem Rovanperou o titul mistra světa ve zbrusu novém podniku, který zároveň ukončil letošní sezónu. Rallye se ukázala jako neuvěřitelně náročná kvůli kombinaci měkkých a písčitých pouštních cest, drsných a kamenitých horských silnic, jakož i vysokých teplot.

Kvůli povinnému čištění trati se sypkým povrchem tentokrát uvedená trojice nezvykle nebojovala o vítězství v rallye, a navíc se zařadila k jezdcům, kteří ztratili čas kvůli defektům v rychlostních zkouškách s vysoce rizikovým drsným povrchem.


Evans nastupoval do závodu s náskokem tří bodů před Ogierem, ale v pátek ráno byl nucen zastavovat kvůli výměně kola, čímž ztratil 1 minutu a 40 sekund. Avšak i Ogier ztratil čas kvůli poklesu tlaku v pneumatice v odpoledních hodinách a před posledním dnem závodu měl proti Evansovi pouze dvě příčky k dobru, a tak v podstatě vedl o pouhý bod. V posledním dni podniku bylo ve hře 10 bonusových bodů pro nejrychlejší jezdce nedělního programu a závěrečné Power Stage.

V úvodní ranní zkoušce dělila Ogiera a Evanse pouhá desetina sekundy, a tak se jako klíčový ukázal následný a předposlední měřený úsek Asfan (33,28 km), nejdelší v rámci celého podniku. Ogier překonal Evanse o 7,9 sekundy, a tak se posunul na třetí místo celkového pořadí, jelikož ostatní jezdci se potýkali s nejrůznějšími problémy. Ogiera s Evansem v této fázi dělila čtyři místa.

 

Evans dal do závěrečné Power Stage skutečně vše, zajel nejrychlejší čas s náskokem 7,2 sekundy, ale Ogier dokázal udržet náskok v klasifikaci „Super Saturday“, kterou vyhrál o 0,8 sekundy, čímž si zajistil své 10. pódiové umístění z 11 startů v letošní sezóně – včetně šesti vyhraných podniků.

Ziskem devátého titulu Ogier vyrovnal rekord svého krajana Sébastiena Loeba, a to čtyři roky poté, co získal svůj poslední mistrovský titul a rozhodl se ukončit plné soutěžní nasazení. Jde o Ogierův třetí titul v barvách týmu TGR-WRT a zároveň první mistrovský titul pro Landaise.

Posádky týmu TGR-WRT získaly v posledních sedmi letech mistrovský titul již pošesté; zároveň tým počtvrté za posledních pět let vyhrál všechny tři mistrovské tituly (letos v říjnu na Středoevropské rallye získal titul v kategorii konstruktérů). Celkem se jedná o 10. titul pro závodní jezdce s vozem Toyota: značka je tak nositelem rekordu společně s Lancií.

Evans a Martin, kteří skončili jako vicemistři, zažili mimořádně úspěšnou sezónu s bezkonkurenčně konzistentními výsledky: ve 14 rallyových podnicích se umístili v první šestce, kdy vybojovali dvě vítězství a šest dalších pódiových umístění.

Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem měli jen malou šanci získat třetí titul mistrů světa, jelikož potřebovali v závěrečném kole smazat manko ve výši 24 bodů. Jejich šance navíc ještě poklesly ve čtvrtek ráno, kdy utrpěli poškození pneumatiky, ale dokázali se vrátit do hry a do závěrečného dne nastupovali jako pátí, pouhé 0,2 sekundy před Ogierem.

Rovanperä ve svůj poslední soutěžní den ve WRC před přelomovým přestupem do světa okruhových monopostů v příštím roce (za podpory TGR) opět předvedl svůj typický výkon, avšak v dramatické předposlední zkoušce utrpěl defekt, což jej poslalo na sedmé místo.

 
Sami Pajari dokončil svoji první celou sezónu v kategorii Rally1 ve své možná dosud nejlepší formě. Krátce po svém prvním pódiovém umístění v předchozím kole v Japonsku dokázal ve čtvrtek vyhrát dvě rychlostních zkoušky a zapojil se do těsného souboje o vedení v závodu, avšak v pátek odpoledne byl nucen zastavit kvůli výměně kola, čímž ztratil dvě minuty. Společně se spolujezdcem Markem Salminenem v poslední den zabojovali a posunuli se ze sedmého na čtvrté místo celkového pořadí.

Takamoto Katsuta nastupoval do posledního dne na třetím místě po převážně bezproblémové předchozí jízdě. Ve snaze odrazit útok Adriena Fourmauxe (Hyundai) v předposledním měřeném úseku havaroval, ale podařilo se mu dojet do cíle na pátém místě.

 
Oliver Solberg a Elliott Edmondson, letošní oficiální šampioni ve WRC2, dokončili závod jako vedoucí posádka Rally2 již podeváté v této sezóně (a popáté za sebou) s vozem GR Yaris Rally2 v barvách týmu Printsport. Uvedená dvojice v roce 2026 postoupí do sestavy Rally1 týmu TGR-WRT.


Citace:
Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT)

 „Wow! ‚Ten za to tedy dokáže vzít!‘ Přesně to mě napadá, když pozoruji Seba. Gratuluji k devátému šampionátu a zároveň blahopřeji Vincentovi k jeho prvnímu titulu!

 
Nejsem si jist, zda je vhodné gratulovat k dalšímu stříbru, ale Elfynova konzistentní jízda je pro tým opravdu neocenitelná. A budeme počítat s tím, že náš GR YARIS doveze bezpečně do cíle i v příštím roce. Pokud se tak rozhodne, jsem si jist, že se budou dít velké věci.

Nejmladší vítěz WRC, který překonal rekord Jari-Mattiho a stal se nejmladším šampionem ve věku 22 let a jednoho dne, který vyhrál rallye jako Sebův náhradník na poslední chvíli, konečně dosáhl vítězství ve svém rodném Finsku a nově jej čeká výzva na okruhových závodech… Byla to opravdu radost být s Kallem v jednom týmu a již nyní se těším, až jej příští rok uvidím na okruhu v Japonsku.

‚Příští sezónu se vrátím silnější.‘ Takamotovým slovům po dnešní Power Stage plně věřím. Také chci příští rok opět vidět Samiho na stupních vítězů. Těším se, že jej uvidím ještě výše!

 
Juho, Jari-Matti a všichni z našeho týmu, děkuji vám moc za tvrdou práci po celou tuto sezónu a za zisk titulu v poháru konstruktérů. Doufám, že si všichni nyní užijete zasloužený odpočinek. Veselé Vánoce!

P.S.:
Otte, i tobě děkuji!“

 

2025 FIA World Rally Championship / Round 14 / Rally Saudi Arabia 2025 / 25th-29th November 2025 // Worldwide Copyright: TGR WRT / McKlein

 

Juha Kankkunen (zástupce šéfa týmu)

 „Byl to neuvěřitelně těsný souboj mezi Sebem a Elfynem, který se táhl až do poslední rychlostní zkoušky poslední rallye sezóny. Myslím, že Seb prokázal, že je aktuálně nejlepším jezdcem na světě, a možná i všech dob: vyrovnal rekord tím, že získal devátý titul, a dokázal to se třemi různými značkami. I já jsem zvítězil se třemi týmy – ale získal pouze čtyři tituly! Užasnou práci odvedl i Elfyn.

Vyvaroval se chyb, po většinu sezóny musel s vozem vyrážet na trať jako první a byl neuvěřitelně konzistentní. Bude skvělé mít jej příští rok opět v týmu a pokusit se o to znovu. I Kalle se snažil ze všech sil, ale tentokrát to nebylo úplně v jeho rukou. Bude nám chybět, ale těšíme se na to, jak se popasuje se svojí novou výzvou. A pak tu máme rychlé mladíky, Samiho a Olivera, kteří k nám nastupují, takže jsem si jist, že i sezóna 2026 bude velmi úspěšná.“

 
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

 „Myslím, že tento víkend jsme udělali vše, co bylo v našich silách. Výměna kola v pátek moc nepomohla, ale podobné věci byly náplní programu tohoto týdne, a každý se tak musel popasovat s vlastním přídělem problémů. V prostředním měřeném úseku jsem moc dobře nejel – během víkendu jsem trochu bojoval v písčitějších úsecích – ale i řada dalších posádek měla problémy, což Seba posunulo nahoru v žebříčku.

Nebylo nám přáno, ale Seb s Vincentem byli po celý rok úžasní a tento titul si zaslouží. Jsem závodník a vždy chci mířit výše, nicméně tato sezóna byla dobrá, s úžasným týmem v zádech, který nás neustále tlačil kupředu: děkuji vám všem za úžasnou práci.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

 „Gratuluji Sebovi a Vincentovi k titulu: plně si jej zaslouží, letos byli velmi dobří. Pro nás to sice nebyla rallye podle představ, ale věděli jsme předem, že to bude těžké. Přesto máme dobrý pocit. Je samozřejmě smutné opouštět tento sport a všechny, kteří byli největší součástí mého života, ale zároveň mohu být mimořádně hrdý na to, čeho jsme dosáhli: bylo to úžasné.

Musím poděkovat tolika lidem, ale v první řadě Jonnemu – zažili jsme spolu skvělé chvíle; skvělé výsledky, ale také spoustu zábavy. A zvláštní poděkování patří Toyotě a všem v týmu za ty skvělé společně strávené roky.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)

 „Souboj s Elfynem a Scottem, to bylo tedy něco. Skvělý šampion potřebuje skvělé soupeře – a oni byli opravdu silní a tlačili na nás až za hranice možností až do poslední rychlostní zkoušky roku. Patří jim pochvala, stejně jako Kallemu a Jonnemu, jakož i celému týmu. Byla to mimořádně úspěšná sezóna a já jsem hrdý a šťastný, že jsem součástí této rodiny. Nikdy jsem si nemyslel, že devátý titul získám až poté, co jsem se rozhodl učinit změnu a trávit více času s rodinou.

Je to díky tomu, že mám možnost pracovat s tímto úžasným týmem, a že jsem našel mladého navigátora Vincenta, který odvádí skvělou práci po mém boku, přináší tolik pozitivní energie, a díky němu se tak cítím mladší. Společně jsme dosáhli velkých věcí a jsem velmi rád, že jej mohu přivítat v klubu mistrů světa.“

Takamoto Katsuta (jezdec, vůz č. 18)

 „Bylo dobré dojet tuto rallye až do konce, ale dnes to mohlo být lepší. Bojovali jsme o pódiové umístění až do chvíle, kdy jsme v předposlední erzetě měli snad až příliš optimistickou poznámku v rozpisu. Vyjeli jsme z trati a když jsme se snažili dostat zpět na cestu, zabořili jsme se do velmi jemného písku, což vedlo až k převrácení vozu.

Je to opravdu škoda, protože jsme o víkendu vůbec nejeli zbrkle, a pak jsme udělali tuto malou chybu – ale taková je prostě rallye. Omlouvám se týmu, ale chci poděkovat za ohromnou podporu, kterou mi letos poskytovali, a budu tvrdě pracovat na tom, abych se vrátil silnější.“

 
Sami Pajari (jezdec, vůz č. 5)

 „Přijížděli jsme sem s cílem vybojovat první vítězství – a po většinu rallye to šlo opravdu dobře. Je zklamáním, co se včera odpoledne stalo, protože jsme pak nemohli dosáhnout ještě lepšího výsledku, ale jsem ohromně šťastný z výkonů, které jsme zde tento týden předvedli na této nové a obtížné rallye.

Po pódiu v Japonsku ukončujeme první sezónu s docela příjemným pocitem a jsem opravdu vděčný všem z týmu za skvělou práci, kterou odvádějí, aby nám pomohli být ještě rychlejší a silnější. Na příští rok se dívám optimisticky a těším se na něj.“

 
KONEČNÉ VÝSLEDKY, RALLYE SAÚDSKÁ ARÁBIE

1 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) 3 hod 21 min 17,3 s

2 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Hyundai i20 N Rally1) +54,7 s

3 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1) +1 min 3,3 s

4 Sami Pajari/Marko Salminen (Toyota GR YARIS Rally1) +1 min 51,7 s

5 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1) +1 min 59,9 s

6 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1) +3 min 43,9 s

7 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1) +5 min 31,5 s

8 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1) +7 min 7,2 s

9 Josh McErlean/Eoin Treacy (Ford Puma Rally1) +8 min 30,5 s

10 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Toyota GR Yaris Rally2) +10 min 0,6 s


Světový rallyový šampionát FIA 2025, pořadí jezdců po čtrnáctém kole:

1 Sébastien Ogier 293 bodů

2 Elfyn Evans 289

3 Kalle Rovanperä 256

4 Ott Tänak 216

5 Thierry Neuville 194

6 Takamoto Katsuta 122

7 Adrien Fourmaux 115

8 Sami Pajari 107

9 Oliver Solberg 71

10 Grégoire Munster 40

Světový rallyový šampionát FIA 2025, pořadí továrních týmů po 14. kole:

1 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 735 bodů

2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 511

3 M-Sport Ford World Rally Team 205

4 TOYOTA GAZOO Racing WRT2 158

PR