Nepoučitená EU plánuje zakázy klasických aut, ale prodeje elektromobilů citělně upadají !!

Nejisté časy pro výrobce elektrických vozidel: Polovina kupujících by zakoupení EV ani nezvážila

EU sice plánuje zakázat od roku 2035 prodej nových vozidel na fosilní paliva, ale řidiči s přechodem na elektromobilitu nepospíchají. Přestože řada vlád zavádí různé finanční pobídky na podporu přechodu na elektromobily, prodej upadá, jakmile taková pobídka skončí.

Nedávný průzkum společnosti carVertical, která se specializuje na data v automobilovém průmyslu, odhalil, že přinejmenším polovina kupujících v současnosti nezvažuje zakoupení elektromobilu.

4 z 5 kupujících upřednostňuje vozidla se spalovacím motorem

Na dotaz ohledně preferovaného druhu paliva 43,8 % respondentů v průzkumu carVertical volilo benzín, 38,9 % – naftu, 10,4 % – hybrid a 5.6 % elektrický pohon. To dokazuje, že kupující preferují auta se spalovacími motory a nejsou připraveni na alternativy.

Preferovaný druh paliva přímo koreluje s plány na zakoupení EV. Přes polovinu lidí (51,5 %) v průzkumu uvedlo, že by si v současnosti elektromobil nekoupili, a pouze 12,2 % by jeho zakoupení zvážilo. 36,3 % váhalo a odpovědělo, že by si ho možná koupili v budoucnu.

 

„Vysoké ceny elektromobilů, chybějící nabíjecí infrastruktura a různé mýty kolem EV patří k důvodům, proč z nich lidé nejsou nadšení. Je stále jasnější, že odchod od vozidel se spalovacími motory bude náročný. Kroky, které vlády podnikají, nestačí k tomu, aby lidi přesvědčily – oni nejsou na přechod na elektromobily ještě připravení,“ říká Matas Buzelis, odborník společnosti carVertical na automobilový průmysl.

 

Aby do roku 2050 naplnila svůj cíl uhlíkové neutrality, uzákonila EU zákaz prodeje nových benzinových a dieselových vozidel od roku 2035 a požaduje, aby veškerá nová vozidla měla nulové emise. Některé členské státy včetně Itálie však volají po větší pružnosti v dosahování těchto cílů, protože se obávají ekonomického dopadu na celý automobilový průmysl.

K motivátorům přechodu na elektřinu patří levnější údržba a nižší daně

Lidé, kteří upřednostňují elektromobily a pravděpodobně by si je koupili, k tomu mají odlišné důvody. Většina respondentů (47,2 %) věří, že je levnější provozovat a udržovat elektromobil. Vzhledem k tomu, že elektromobily mají méně pohyblivých součástí, náklady na údržbu jsou obvykle nižší oproti vozidlům s benzínovým nebo naftovým pohonem. Rostoucí ceny paliv také povzbuzují řidiče k přechodu na elektřinu jakožto cenově příznivější alternativu.

 

17,6 % řidičů, kteří se zúčastnili průzkumu, by si vybralo elektromobil kvůli nižšímu zdanění. Řada zemí v EU snižuje nebo promíjí daně související s vlastnictvím aut, aby podpořila přechod na elektromobilitu. Například Německo a Francie nabízejí zproštění daně nebo výrazné úlevy ze silniční daně pro elektromobily a Nizozemsko elektrická auta plně zprošťuje registrační a provozní daně.

 

14,1 % respondentů by si vybralo elektromobil kvůli vládním subvencím. Například Francie vyplácí až 7 000 EUR na nově zakoupené elektromobily v závislosti na příjmu kupujícího.

Pouze 14 % uživatelů služeb carVertical uvádí, že by si vybrali elektromobil z ekologických důvodů. Vzhledem k tomu, jak města jako Paříž, Londýn nebo Berlín rozšiřují nízkoemisní zóny, se však vlastnictví elektromobilu stává méně volbou související s životním stylem a více nutností pro řidiče, kteří se snaží uniknout pokutám a omezením (7,1%).

Snížení subvencí zpomaluje přechod na EV

Několik zemí EU již podporu EV snížilo nebo ukončilo. Švédsko ukončilo podporu nákupů v roce 2022, Německo koncem roku 2023, což vedlo k výraznému propadu prodeje elektromobilů.

Americká administrativa pod vedením prezidenta Donalda Trumpa přijala výrazné kroky k ukončení uzákoněné politiky podpory elektromobility, včetně zrušení mandátů na prodej elektromobilů, omezení nebo ukončení odpisů z federálních daní a zmrazení financování infrastruktury pro elektromobilitu. Tyto změny zpomalily přechod na EV a výrobce automobilů vystavily nejistotě.

 

„Vládní pobídky jsou drahý způsob, jak podpořit prodej elektromobilů, ale skutečným problémem je trvalá udržitelnost,“ dodává Buzelis. „Se skončením těchto pobídek je hlavním problémem finanční dostupnost. Skutečná poptávka se nastartuje až tehdy, až začnou lidé volit elektromobily organicky – tedy ne proto, že se pojí s finanční podporou, ale protože výrazně ušetří za provoz, což dosud podle všeho zatím nezohledňují.“

Výrobci aut reagují na krizi rušením pracovních míst

Na dotaz, proč by si nekoupili elektromobil, 32 % respondentů uvedlo, že elektromobily jsou příliš drahé, 26,7 % mělo obavy z krátkého dojezdu, 21,1 % zdůrazňovalo špatnou infrastrukturu a 12 % zmiňovalo nízkou hodnotu při dalším prodeji (jiné důvody 8,2 %).

Jak uvádí Matas Buzelis, „ojeté elektromobily mají v současnosti nízkou hodnotu – ale to může ve skutečnosti hrát ve prospěch kupujících. Ti mohou na trhu s ojetými elektromobily najít skvělé nabídky, které by u benzínových a dieselových vozidel nebyly možné.“

První vlna nástupu elektromobility je ostatně již za námi. „Ti, kdo potřebovali elektromobil a nechali se zlákat k jeho zakoupení, už ho mají. Elektromobil navíc skvěle funguje jako druhé auto a kupující začínají věnovat pozornost tomu, že by ho chtěli mít navíc ke svému tradičnímu vozidlu,“ dodává Buzelis.

V roce 2025 několik významných výrobců aut oznámilo výrazné propouštění kvůli celním tarifům, změnám výroby a nákladovým úsporám. Stellantis dočasně propustil 900 pracovníků z pěti amerických výrobních závodů a pozastavil výrobu v Mexiku a Kanadě. Skupina General Motors oznámila několik kol propouštění zahrnujícího celkem 3 000 zaměstnanců a Nissan údajně plánuje globálně zrušit 10 000 pracovních míst a zavřít sedm závodů.

 

Jiní významní výrobci, včetně značek jako Porsche, Volvo a Volkswagen, také oznámili rušení pracovních míst v reakci na restrukturalizaci celého sektoru, aby se vypořádali s tržními tlaky.

 

Trh s elektromobily formuje také rostoucí konkurence čínských výrobců. Značka BYD rychle rozšířila svoji přítomnost v Evropě, poprvé překonala Teslu v prodeji bateriových elektrických vozidel (BEV) v dubnu 2025 při 359% meziročním nárůstu prodeje, a to i přes zvýšená cla EU na čínské elektromobily. Je stále příliš brzy na to říct, zda čínští výrobci vozidel přesvědčí Evropany k elektromobilitě, ale jejich rychlý růst má již důsledky pro evropskou ekonomiku.

Metodika

Zjištění vycházejí z průzkumu, který se zobrazil na načítací obrazovce zprávy společnosti carVertical. Průzkum se konal od dubna do července 2025 a zúčastnilo se ho přibližně 16 000 respondentů z 35 zemí. Vzhledem k tomu, že průzkum cílil jen na uživatele carVertical, zastupuje vzorek osoby, které se aktivně zajímají o ojeté automobily, přičemž největší podíl odpovídajících byl z Polska, Francie a Rumunska.

 

PR