Importovaná auta mají v Česku s dvakrát vyšší pravděpodobností stočený tachometr
Importované automobily sice zaujímají významný podíl na trhu s ojetými vozidly po celé Evropě, ale kupující by měli před takovým nákupem pečlivě zvážit rizika. Vzhledem k tomu, že země nesdílejí data o vozidlech, je trh plný automobilů se zfalšovaným počtem najetých kilometrů.
Studie provedená společností carVertical, která se zabývá daty o vozidlech, odhalila, že kupující v České republice by měli být obzvláště opatrní – vozidla dovezená ze zahraničí mají s dvakrát vyšší pravděpodobností zfalšovaný stav tachometru. Toto riziko vyvozené z dat se projevuje i v postojích řidičů. Celoevropský průzkum společnosti carVertical zjistil, že 75 % řidičů se obává skrytých problémů, a vzhledem k tomu, že přes třetinu (35 %) z nich hlásí, že byli v minulosti podvedeni, mají k takovým obavám dobrý důvod.
Importovaná vozidla jsou rizikovější volbou

Po analýze veškerých přehledů historie vozidel, které si objednali uživatelé společnosti carVertical v České republice mezi zářím 2024 a srpnem 2025, bylo zjištěno, že 3,9 % všech zkontrolovaných vozidel mělo zfalšovaný počet najetých kilometrů. Celková statistika však plně neodpovídá skutečnému rozsahu podvodů s tachometrem.
5,6 % importovaných automobilů mělo zfalšovaný počet najetých kilometrů oproti pouhým 2,3 % vozidel používaných jen v Česku. Při zakoupení importovaného automobilu je pravděpodobnost, že se setkáte se stočením tachometru, víc než dvojnásobná.
Kromě toho průzkum společnosti carVertical mezi více než 10 000 řidiči po celé Evropě odhalil, že 46,3 % kupujících vůbec nedůvěřuje prodejcům ojetých vozidel. Řada kupujících byla v minulosti podvedena a nákup ojetého vozu je často zdrojem stresu.
Vzhledem k tomu, že záznamy o počtu najetých kilometrů, historie nehod a další důležité údaje o vozidle v zemích, ze kterých byl automobil dovezen, někteří prodávající a prodejci si ani nemusí být vědomi skutečnosti, že auto, které prodávají, má zfalšovaný počet najetých kilometrů nebo se účastnilo závažné nehody.

„Různé země mají různé zákony ohledně falšování tachometru, což ztěžuje mezinárodní kontrolu nad tímto typem podvodů. Vzhledem k tomu, že mezi zeměmi nedochází k výměně záznamů o historii vozidel, začíná historie vozidla znovu od nuly okamžikem jeho exportu. Proto je riziko zakoupení vozidla se stočenými kilometry vždy několikrát vyšší, pokud se rozhodnete pro dovezený model,“ vysvětluje Matas Buzelis, expert společnosti carVertical na automobilový průmysl.
Polovina zkontrolovaných vozidel v Česku je z dovozu
Rozsah importu se v rámci Evropy výrazně liší. Největší počet dovezených automobilů je v Lotyšsku, Litvě, Srbsku a na Ukrajině. Ze všech vozidel zkontrolovaných společností carVertical v Česku bylo 49,6 % dovezených ze zahraničí a 50,4 % jezdilo lokálně.
Čím více aut se do země dováží, tím větší je šance, že si koupíte auto se skrytými problémy.

„Auta se typicky přesouvají ze západní Evropy do východní nebo střední Evropy. Tato vozidla jsou často po nehodě nebo mají zfalšovaný záznam o stočených kilometrech. Jenom proto, že auto pochází z Německa, Francie nebo jiné země, neznamená to automaticky, že je v dobrém stavu. Každé vozidlo má svůj příběh a ne každý vypadá pěkně,“ vysvětluje M. Buzelis.
Skutečná cena mezer v datech: 35 % kupujících říká, že byli při nákupu auta podvedeni
Pokud bylo auto používané od okamžiku své výroby v jediné zemi, místní úřady obvykle mají hromadu dat o jeho historii. V případě importu ale jeho historické záznamy nemusí „cestovat“ s ním.
83,2 % účastníků průzkumu v Evropě věří, že kupující by měli mít přístup k datům o historii vozidla, a 61,5 % respondentů uvedlo, že podporují sdílení necitlivých dat za tímto účelem.

Přestože některé evropské země považují VIN za osobní údaj, náš průzkum ukazuje, že pokud propojíme ty, co „souhlasí“, a ty, co „rozhodně souhlasí“, přes 70 % respondentů nevěří, že by VIN měl být považován za citlivý údaj. To naznačuje, že mají za to, že zveřejnění takového údaje nepovažují za riziko pro své soukromí.
Průzkum společnosti carVertical také ukazuje, že 35 % řidičů už podvedli nepoctiví prodejci, když si koupili auto se zfalšovaným počtem najetých kilometrů nebo se skrytými závadami. Větší transparentnost dat o vozidlech by omezila podvody a vnesla na evropský trh s ojetými vozidly tolik potřebnou transparentnost.
Metodika
Studie společnosti carVertical analyzovala přehledy historie vozidel zakoupené jejími uživateli v zemích EU od září 2024 do srpna 2025.
Kromě toho je tato studie společnosti carVertical založená na průzkumu, který se zobrazoval na načítací obrazovce přehledu poskytnutého společností carVertical. Tento průzkum probíhal od října do listopadu 2025 a zúčastnilo se ho okolo 10 000 respondentů z 35 zemí. Vzhledem k tomu, že průzkum cílil jen na uživatele společnosti carVertical, představuje tento vzorek osoby, které se aktivně zajímají o ojeté automobily.

carVertical působí v 35 zemích a čerpá data z více než 900 globálních databází z oblastí prosazování práva, národních/státních registrů, finančních institucí a z inzerátů. Společnost zpracovává miliony přehledů o historii vozidel ročně, proto dokáže stanovit trendy a vydávat komplexní prognózy a jedinečné postřehy z trhu s ojetými automobily.
pr