Euro 7: Parlament zlepšil návrh Komise, obavy o technickou proveditelnost však nadále přetrvávají
Sdružení automobilového průmyslu dlouhodobě usiluje o takovou podobu normy Euro 7, která udrží na trhu širokou paletu dostupných modelů vozidel, o která zákazníci skutečně stojí, při zachování zaměstnanosti v odvětví, jeho konkurenceschopnosti a která současně bude mít i reálné přínosy pro životní prostředí. Vítáme proto výsledek hlasování Evropského parlamentu, který potvrdil pozici výboru pro životní prostředí a který je zlepšením původního návrhu Evropské komise.

Nadále však přetrvávají obavy z realizovatelnosti a dopadů některých technických požadavků, například navýšení požadavků na novou palubní diagnostiku vozidel či další zpřísnění emisí z otěru z brzd a pneumatik.
„I s ohledem na protichůdné pozice politických stran v Evropském parlamentu je zapotřebí ocenit kompromis, pro jehož podporu dokázal hlavní zpravodaj, pan europoslanec Alexandr Vondra, získat potřebnou většinu. Přijatý text považujeme za výrazné zlepšení původního návrhu Evropské komise.
Jedním z příkladů zreálnění požadavků je například otázka vstupu v platnost. Navázání počítání lhůty pro vstup platnost až na přijetí sekundární legislativy je klíčové pro zajištění potřebného času pro výrobce i testovací centra reagovat na nové regulatorní požadavky,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Původní text vedl k neúměrným nákladům a odklonu investic od přechodu na bezemisní mobilitu, ohrožoval menší a cenově dostupná vozidla a mohl vést k uzavření výrobních závodů s vážným dopadem na zaměstnanost. Přes to všechno byl přínos pro životní prostředí velmi omezený. Skutečného zlepšení lze dosáhnout nahrazením starších vozidel novými modely s aktuální normou Euro 6/VI, v kombinaci s přechodem na elektrifikaci vozového parku.
Sdružení automobilového průmyslu věří, že má smysl zabývat se novými požadavky normy, jako jsou emise
z otěru brzd a pneumatik, protože ty jsou relevantní i pro elektrická vozidla a v budoucnu zůstanou posledními
zdroji emisí z vozidel. V této souvislosti je důležité zdůraznit pokrok, který výrobci dosáhli při snižování emisí
znečišťujících látek ze silniční dopravy. Popisovat vozidla Euro 6/VI jako „vysoce znečišťující“ je zcela nepravdivé tvrzení.
Od první normy Euro do normy Euro 6 došlo k reálnému snížení emisí z vozidel o více než 90 %. Obavy z některých technických parametrů aktuální podoby normy nicméně nadále přetrvávají. Proto před nadcházejícím závěrečným vyjednáváním mezi Radou členských států a Evropským parlamentem o finální podobě textu apelujeme na legislativce, aby nadále pečlivě vážili technickou náročnost a realističnost jednotlivých parametrů vs možné přínosy a negativa pro uživatele a společnost.

Naší snahou by mělo být podpořit zodpovědný a vyvážený přístup a přijmout takovou podobu normy Euro 7, která nebude klást zbytečné překážky českému, ale ani evropskému autoprůmyslu na cestě k dosažení již tak ambiciózně nastavených cílů v oblasti dekarbonizace (zákaz prodeje spalovacích motorů v roce 2035) a pomoci tak udržení konkurenceschopnosti autoprůmyslu v globální konkurenci.
Sdružení automobilového průmyslu je dobrovolné sdružení společností zapojených do výrobního řetězce automobilového průmyslu České republiky. Sdružuje také subjekty aktivní ve výzkumu a vývoji, testování a certifikaci, vysoké školy a další poskytovatele služeb, kteří mají zájem aktivně přispívat k rozvoji českého automobilového průmyslu. Sdružení vytváří platformu pro jejich vzájemnou komunikaci a podporu společného cíle – zabezpečení trvalé konkurenceschopnosti sektoru.

Automobilový průmysl je nejvýznamnějším odvětvím zpracovatelského průmyslu České republiky, na jejím HDP se podílí téměř 10 procenty. Přímo zaměstnává zhruba 180 tisíc pracovníků, nepřímo, tedy včetně navazujících oborů, téměř 500 tisíc. V roce 2022 bylo v České republice vyrobeno 1 249 281 silničních vozidel všech typů, z nichž 1 217 787 představovaly osobní automobily.

Více informací o českém automobilovém průmyslu najdete na www.autosap.cz.








































































