Den Romana Klemma s Emersonem.
Když jsme si v 70. a 80. letech s kamarády vystřihávali z Motoru, Signálu, Ohníčku nebo Světa motorů (ano, Fanda se občas dostal i k slovenskému Stopu) sporé obrázky formulí 1 a lepili je do vlastních sešitů, byly od nás ony zobrazené osobnosti tohoto tak buržoazního sportu, jako Fittipaldi, Stewart nebo Lauda, asi tak daleko, jako Mars.
Není divu, že v našich očích měli absolutně status bohů – přinejmenším polobohů.
Když mi před několika dny oznámil přítel Walter Falbersoner, že se do jeho firmy v tyrolském Birgitzu dostaví jedno z „ústředních božství“ mých „sešitů F1“ – Emerson Fittipaldi – a že bych mu tam v klidu mohl prezentovat mou knihu (právě o něm), tak nebylo o čem přemýšlet: vzhůru do Rakous!
Průběh onoho nezapomenutelného 29. června 2021 zdaleka převýšil všechna má očekávání. To, proč 2násobný mistr světa do Falbersonova dealerství Toyoty vlastně přijel, bylo vyřízeno relativně rychle a já měl svého hrdinu pro sebe od oběda až do večera…

Na úvod jsem Fittipaldimu prozradil něco o mém duševním rozpoložení: „Kolena se mi třesou asi tak, jako když si Tě roku 1969 do kanceláře poprvé pozval Colin Chapman…“

A pak už se povídalo o motorsportu včera, dnes i zítra. Jistě pomohl i můj vkusný brazilský „Copersucar-dress“…

Walter Falbersoner je velkým sběratelem všeho, co má s formulí 1 co dělat. Má desetitisíce autogramů a v poslední době si nechává podepisovat i repliky přileb. Všiměte si prstenu vítězů Indy 500 na Emersonově pravici.

Fittipaldi žije v Itálii a čeká tento týden návštěvu rodičů ženy z Brazílie. Proto přijel vyměnit menší vůz…

…za tohoto obra. Falbersoner šampiona rád zásobuje.

Po obědě v senzačním tradičním Gasthofu Adelshof (založeno roku 1288), se musel Fittipaldi podepsat šéfkuchaři. Bylo zajímavé pozorovat udivené hosty, kteří Brazilce „tak nějak“ poznali – nemohli ale dlouho věřit, kdo mezi ně zavítal v úterní poledne do nadmořské výšky 1315 metrů?

Pak se jelo znovu k Walterovi, kde na Emersona čekaly další stohy fotografií a na mne možnost o každém záběru něco povyprávět.

A pak se již blížil (z mého pohledu) „zlatý hřeb dne“. Po Walterově ukázce jeho perfektně restaurovaného prvního auta, Toytoty Twin Cam16…

…byla na řadě prezentace mé knihy „Hrdinové formule 1“, ve které je Fittipaldi jedním z hlavních hrdinů.

A Fittipaldi měl zase o každém obrázku co vyprávět

Večer se jelo na tréninkovou trať ÖAMTC do Zenzenhofu u Innsbrucku, kde Emerson předal prvnímu kupci vůz Toyota Supra ve specielním provedení Champions Edition, které vydal v kooperaci s Falbersonem.

K tomu patřilo, že Emerson Fittipaldi GTéčko naostro vyzkoušel.

V podvečer zakončil tento jedinečný den můj rozhovor s Fittipaldim pro televizi Tyrol Eins.
Text a foto: Roman Klemm
Motor MAX