Závody MS motorových člunů míří na rybník Olšovec v Jedovnicích.

Motorové čluny budou o víkendu závodit na Moravě.

Rychlostní závody motorových člunů, v ČR tradičně na rybníku Olšovec, se v Jedovnicích jezdí více než 40 let. V různých kategoriích se tak pořádají závody Mistrovství Evropy a Mistrovství světa. Celosvětovou zastřešující organizací je UIM (Union Internationale Motonautique) se sídlem v Monaku, u nás působí ČSVN (Český svaz vodního motorismu).

Závodí se na uzavřených tratích vyznačených minimálně dvěma bójemi. Start je pevný – tzv. JETTY – z mola. Závod sestává ze tří jízd – sprintů.
V letošním roce se závody uskuteční v termínu 18. a 19. května.

Čluny se rozdělují dle tvaru trupu (katamarany, kluzáky – propridery, dno lodi ve tvaru V), objemu a umístění (zavěšený nebo zabudovaný) motoru a druhu použitého paliva (metylalkohol nebo benzín).

Československá stopa
Česká republika má po několika letech opět zástupce v královské třídě F-500. Fanděte Davidu Loukotkovi nebo dvěma slovenským rivalům v boji o mistrovský titul Robertu Henczovi a Marianu Jungovi.

Časový harmonogram
Mistrovství světa motorových člunů

Letos pořádáme mistrovství světa ve čtyřech kategoriích. F-125,F-250 a F-500. 

 

UIM F1H2O World Championship 2024 – Pertamina Grand Prix of Indonesia March 1/3 2024 Photo: Simon Palfrader (Editorial Use Only)

Sobota
8:00 8:30 Rozprava závodníků
8:30 9:00 Volný trénink OSY400
9:00 9:45 Volný trénink F125
9:45 10:30 Volný trénink FR1000
10:30 11:15 Volný trénink F250
11:15 12:00 Volný trénink F500

12:00 13:00 Obědová pauza
13:00 13:20 Měřený trénink OSY400
13:20 14:05 Měřený trénink F125
14:05 14:50 Měřený trénink FR1000
14:50 15:35 Měřený trénink F250
15:35 16:20 Měřený trénink F500
16:20 16:40 1.Rozjížďka F125
16:40 17:00 1.Rozjížďka FR1000
17:00 17:20 1.Rozjížďka F250
17:20 17:40 1.Rozjížďka F500
17:40 18:00 1.Rozjížďka OSY400

Neděle
09:30 10:00 Rozprava závodníků
10:00 10:30 Volný trénink F125
10:30 11:00 Volný trénink FR1000
11:00 11:30 Volný trénink F250
11:30 12:00 Volný trénink F500

12:00 13:00 Obědová pauza
13:00 13:20 2. Rozjížďka OSY400
13:20 13:40 2. Rozjížďka FR1000
13:40 14:00 2. Rozjížďka F125
14:00 14:20 2. Rozjížďka F250
14:20 14:40 2. Rozjížďka F500
14:40 15:00 3. Rozjížďka OSY400
15:00 15:20 3. Rozjížďka FR1000
15:20 15:40 3. Rozjížďka F125
15:40 16:00 3. Rozjížďka F250
16:00 16:20 3. Rozjížďka F500
16:20 16:40 4. Rozjížďka FR1000
18:00 Vyhlášení vítězů

 

Rychlostní závody motorových člunů mají stejně dlouhou tradici jako závody motocyklů nebo aut. V roce 1908 se dokonce jely na Letních olympijských hrách. Jezdí se na volném moři nebo na uzavřených plochách a řekách. K tradičním místům u nás patří rybník Olšovec v Jedovnicích, kde se jezdí rychlostní závody již více jak 40 let.

V různých kategoriích se pořádají závody Mistrovství Evropy a Mistrovství světa. Celosvětovou zastřešující organizací je UIM (Union Internationale Motonautique) se sídlem v Monaku, u nás působí ČSVN (Český svaz vodního motorismu). Závodí se na uzavřených tratích vyznačených minimálně dvěma bójemi.

 

UIM F1H2O World Championship 2024 – Pertamina Grand Prix of Indonesia March 1/3 2024 Photo: Simon Palfrader (Editorial Use Only)

Start je pevný – tzv. JETTY – z mola. Půl minuty před startem se rozsvítí červené světlo a motory musí být v klidu. Poté, co světlo zhasne, mechanici motory nahodí a spustí čluny do vody. Rozjíždka je 8 kol proti směru hodinových ručiček, tedy pouze “na levou ruku”. Závod sestává ze tří jízd – sprintů, ze kterých se každému jezdci sčítají body za umístění a ten, kdo jich má nejvíc, vítězí.

Při mistrovských závodech se jezdí rozjížďky čtyři, s tím, že nejhorší výsledek se škrtá, což umožňuje uspět i jezdci, kterého potká v některé z rozjížděk porucha či havárie.

Start kategorie F-250
Závodní kategorie:
Kluzáky – propridery
Čluny se rozdělují dle tvaru trupu (katamarany, kluzáky – propridery, dno lodi ve tvaru V), objemu a umístění (zavěšený nebo zabudovaný) motoru a druhu použitého paliva (metylalkohol nebo benzín).

Lodě typu PROPRIDER se používají pro objemové třídy: O/F-125, O/F-250, O/F-350, OSY-400. Z bezpečnostních důvodů mají několik předepsaných omezení:
– mají předepsané minimální rozměry a váhu
– plovák nesmí překročit 60% celkové délky trupu
– boční strany kokpitu musí být vyrobeny z kevlaru

Řízení vyžaduje od jezdce výbornou fyzickou kondici. Proprider se ovládá tak, že jezdec leží na břiše hlavou do předu, v jedné ruce drží volant a druhou rukou přidává plyn. U některých kategorií jezdci ještě k ovládání motoru přibude pedál sloužící na prodloužení vyfuků, což je technická pomůcka, která umožňuje zlepšit kroutící moment motoru v nízkých otáčkách.

O pohon se starají speciální závodní motory, které dosahují 13 700 otáček za min., tedy cca 3-4 x více, než v běžném autě. Motory jsou dvojtaktní a jako palivo se používá metylalkohol. Jejich maximální výkon je jen v úzkém rozsahu otáček, takže jízda vyžaduje velmi přesnou koordinaci všech končetin jezdce.

 

F 250
– váha lodě – min. 200 kg (včetně pilota) po závodě
– objem motoru – max. 250 ccm
– počet válců – 2
– palivo: metylalkohol
– max. rpm – 13.700
– max. rychlost – 170 km/h

F 125
– váha lodě – min. 180 kg (včetně pilota) po závodě
– objem motoru – max. 125 ccm
– počet válců – 1
– palivo: metylalkohol
– max. rpm – 13.700
– max. rychlost – 150 km/h

Katamarany
Katamarany jsou ve světě závodních lodí královskou třídou. UIM pro ně vypisuje závody v kategoriích S-550, O/F-500, O-700, SL-60, F4, F1000, F2 a F1. Jezdec v lodi sedí stejně jako v závodním automobile připoután šestibodovým bezpečnostním pásem.

Technické předpisy zakazují přídavná aerodynamická a hydraulická křídla. Jinak je ale jen málo omezení – minimální délka, šířka a hmotnost, všechny kategorie (s vyjímkou S-550) musí být vybaveny bezpečnostním kokpitem s minimální pevností 2 000 N homologizovaným mezinárodní federací UIM. Na jízdní vlastnosti katamaranu má velký vliv aerodynamika, které je přízpůsoben tvar člunu.

Paluba má tvar křídla, které při dosáhnutí určité rychlosti dokáže vyvinout dostatečný vztlak na to, aby se celý člun dostal z vody do skluzu a dotýkal se vody jen zadní částí plováků. Někdy to proto vypadá, jako by člun jel jen po zadních hranách. Tímto prudce klesne hydrodynamický odpor, což má za následek nárust maximální rychlosti.

Velmi důležitým parametrem je úhel člunu vůči vodní hladině, který jezdec reguluje hydraulickým odklápěním motoru. Stačí aby byl motor více přiklopený, než je třeba, člun se doslova přilepí k hladině a zpomalí. Opačným extrémem je příliš odklopený motor, a člun se může odlepit od hladiny a vzlétnout.

 

UIM F1H2O World Championship – Pertamina Grand Prix of Indonesia – Lake Toba, Balige, Indonesia – 1st – 3rd March, 2024 – Photo: Arek Rejs – editorial use only.

Při optimálním sklonu motoru člun doslova letí po vodní hladině. Velkou výhodou jízdy s katamaranem je jeho výborná manévrovací schopnost v zatáčkách okolo bóje. Při otáčení to vypadá, jako by člun držely v zatáčce neviditelné koleje.

F 500
– váha lodě – min. 280 kg (včetně pilota) po závodě
– objem motoru – max. 500 ccm
– počet válců – 4
– palivo: metylalkohol
– max. rpm – 13.900
– max. rychlost – 190 km/h

FR 1000
Podobně jako u katamaránu jezdec sedí v bezpečnostním kokpitu. V této kategorii se používá motor do max. objemu 1 000 ccm, většinou z motocyklů (Honda, Yamaha) a vodních skutrů. Rychlost těchto lodí se pohybuje okolo 150 km/h.

U diváků je velmi populární díky svému mohutnému zvuku, velkým gejzírům vody za jedoucí lodí a vyrovnaností startovního pole.

Dříve v této kategorii kralovali jezdci z Československa, Anglie a především Německa. Dnes s Němci soupeří převážně závodníci z Litvy, Lotyšska a České Republiky.

– váha lodě – min. 280 kg (včetně pilota) po závodě
– objem motoru – max. 1.000 ccm
– počet válců – 2, 3, 4
– palivo: benzín
– max. rpm – 10.000
– max. rychlost – 155 km/h

 

Vstupné

Jednodenní vstupenka………………… 250 Kč
Víkendová vstupenka………………… 400 Kč

Děti do 10 let…………………………… ZDARMA (pouze v doprovodu dospělé osoby)

Vstup do prostoru závodiště (břeh rybníka) je možný pouze bránami s pokladnami vyznačenými na mapě.
Tribuny
Jsou umístěny na severní a jižní straně rybníka. Vstupenka na ně platí neomezeně.

Depo
Depo je umístěno na jižní straně rybníka u loděnice KVS Jedovnice. Pro veřejnost je depo přístupné v sobotu 8:00 – 12:30 a v neděli 8:00 – 11:30.

 

Omezení vstupu do depa

Zákaz vstupu se zvířaty
Zákaz vjezdu všech dopravních prostředků (včetně jízdních kol, koloběžek aj.)
Nedoporučujeme vstup s kočárky a malými dětmi – hrozí poškození sluchu hlukem motorů

Parkování
Parkování je možné na centrálním parkovišti na severní straně rybníka nebo v areálu ATC. Obě parkoviště jsou zpoplatněna

Parkovací plochy v ATC Olšovec a parkovací plochy na asfaltovém parkovišti na severní straně rybníka jsou za poplatek. Využívejte prosím hlavně velké asfaltové parkoviště a snažte se zaparkovat svůj vůz tak, abyste neomezoval ostatní. Upozorňujeme na zákaz parkování po stranách příjezdové komunikace v úseku od bytovek v ulici Na Kopci až po ATC Olšovec.

Pokud využijete služeb MHD, tak z Brna se do Jedovnic dostanete linkou 201, z Blanska linkou 231, 167 a z Vyškova linkou 167.

 

PR

Zdroj a více .