Tyto skvosty F1 uvidíme při GP Revivalu v Brně: De Tomaso-Ford 505

GP Revivalu 2024 v Brně na Masarykově okruhu se hlásí : De Tomaso-Ford 505

Když dřívější závodník Frank Williams vyměnil strany boxové zídky a stal se z něj majitel týmu, tak pro své jezdce zprvu nasazoval šasi koupené od jiných výrobců. Světu rychlých kol naprosto propadlý a ke všemu odhodlaný Williams si od sezony 1969 troufl i na Formuli 1.

Pro svého přítele Pierse Courage pořídil a připravoval Brabham-Ford BT26A a výsledek debutní sezony byl povzbuzující: v Monaku a ve Watkins Glenu dojel Courage druhý. Před ročníkem 1970 se Frankovi podařilo, stát se článkem spolupráce De Tomaso-Dallara-Williams. V Argentině žijící italský podnikatel Alejandro de Tomaso pověřil nadaného konstruktéra Paolo Dallaru aby mu postavil vůz pro Formuli 1. Nasazovat ho měl pod svou hlavičkou „Frank Williams Racing Cars“.

Tři šasi typu 505 byla nakreslena a za použití hojnosti magnesia postavena v Itálii. Williams je ve své anglické dílně postupně dokončil a nalakoval. Post pilota Frank samozřejmě svěřil Couragemu. Dallarovi se ovšem nevyvedl žádný zázrak. De Tomaso 505 připomínal spíše vůz umírající éry monopostů „doutníkové éry“.

 

Použito bylo klasicky motoru Cosworth a převodovky Hewland, přesto měl příliš nadváhu a v porovnání s nejnovějšími modely Lotusu, Tyrrellu nebo Marche působil zastarale.

Nedostatek času pro předsezonní testy vedl k slabé spolehlivosti vozu. Debut 7. března 1970 v Kyalami pro nehodu po zlomu závěsu nedokončil, další nehoda o polovinu dubna v Jaramě první šasi dokonce zcela odepsala. Ani v následujícím Monaku a Spa se Courage do klasifikace závodu nedostal. Pak následoval krutý Zandvoort. Pro start Velké ceny Nizozemí 21. června 1970 si Courage vybojoval dobrou 9. startovní pozici, ze svého 23. kola se ale již neměl vrátit.

Pravděpodobně kvůli dalšímu defektu opustil trať, po nárazu explodoval a magnesiový De Tomaso 505 s nešťastným jezdcem v kokpitu kompletně vyhořel. Závod přerušen nebyl. Maršálci zaházeli neuhasitelný vrak a Courageovy pozůstatky pískem a záležitostí se znovu zabývali až po padnutí šachovnicového praporku. Pro Franka Williamse byl tento den tím nejčernějším v jeho sportovní kariéře, jeho láska k Formuli 1 ho ale nepustila.

O 2 měsíce později měl pro Briana Redmana připravené další šasi, se kterým Angličan dvakrát nepochodil, než vůz od Zeltwegu převzal Tim Schenken. Australan 5 závodů v pořadí nedokončil. Do své poslední Velké ceny vyrazil nešťastný De Tomaso-Ford 505 začátkem října 1970 ve Watkins Glenu. Tradičně nedojel kvůli zlomenému závěsu. Pro sezonu 1971 si Frank raději zase pořídil „auta ze štangle“…

 

Je senzační, že můžeme Dallarův De Tomaso 505 dodnes obdivovat v závodní rychlosti. V F1-Masters patří mezi nejstarší monoposty pole a nasazuje ho Paul Grant.   

 

 

 

 Revival Grand Prix Brno • Masarykův okruh • 13.–14. 7. 2024 (brnogp.cz)

 

Text a foto: Roman Klemm