Projekt SATURNIN na opětovné použití plechových odstřižků se rozjíždí.

Pokrok v udržitelnosti: Škoda Auto se připojuje k pilotní fázi projektu SATURNIN na opětovné použití plechových odstřižků

Místo odpadu surovina: Škoda Auto posuzuje nové možnosti, jak nahradit energeticky
náročnou recyklaci opětovným použitím materiálu s cílem minimalizovat uhlíkovou
stopu v celém hodnotovém řetězci
Projekt SATURNIN: Autorem je česká firma Beneva, zabývající se využitím ocelového
odpadu na principech oběhového hospodářství
Pilotní spolupráce: Ocelové odstřižky ze střech a bočních panelů modelů Škoda slouží
pro výrobu nových dílů
Závazek k udržitelnosti: Zapojením do projektu Škoda Auto prohlubuje svou
dlouhodobou snahu o udržitelný rozvoj

Projekt Saturnin k recyklaci kovového odpadu z lisoven Škoda Auto ve firmě Beneva v Benátkách nad jizerou.

Škoda Auto se zapojila do projektu SATURNIN, jehož
cílem je propojit různé výrobce, aby se maximalizovalo využití ocelového odpadu a byla
tak podpořena dekarbonizace průmyslu. Data o plechových odstřižcích z více firem se
srovnávají s požadavky jiných výrobců, což usnadňuje opětovné použití materiálu.
Zapojení dodavatelů automobilky napomáhá k omezení energeticky náročného
zpracování oceli v hutích a uhlíkově neutrální vstupní materiál naplňuje principy
oběhového hospodářství.

Udržitelný rozvoj je zásadní součástí podnikových aktivit
společnosti Škoda Auto. Automobilka se v rámci firemní strategie Next Level – Škoda
Strategy 2030 zavázala přejít na uhlíkově neutrální výrobu ve všech závodech
v České republice a Indii do konce tohoto desetiletí.

Andreas Dick, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Výrobu a logistiku,
vysvětluje: „Konvenční výroba oceli ve slévárnách zůstává energeticky velmi náročná. Proto
neustále zkoumáme inovativní způsoby, jak snížit CO2 v celém hodnotovém řetězci. Využití
odstřižků plechu a efektivní zpracování nespotřebovaného materiálu má značný potenciál,
který je zcela v souladu s principy oběhového hospodářství vyvíjenými a uplatňovanými
společností Škoda Auto. Dalším příkladem aplikace těchto principů je náš projekt
Curiosity Fuel, představený v loňském roce, kdy používáme slupky z kávových zrn, které by
jinak byly určeny do odpadu, k činění kůže pro sedadla vozů Škoda.“

Druhý život pro ocelové odstřižky
Některé plechové odstřižky vzniklé při výrobě karoserie jsou dostatečně velké na to, aby
mohly být znovu použity – například boční panely nebo střešní části z vozidel
s panoramatickými střešními okny. Projekt SATURNIN české společnosti Beneva
shromažďuje data o odřezcích plechů od různých firem a spojuje je s potřebami výrobců
menších dílů. Opětovným využitím těchto částí se odpad přemění zpět na cennou surovinu,
což podporuje dekarbonizaci průmyslu a rozvoj oběhového hospodářství.

Škoda Auto se na projektu podílí dodávkami odstřižků z modelů, jako jsou Octavia, Karoq,
Kodiaq a Enyaq, a zároveň zkoumá možnosti opětovného využití dalších komponentů
a spolupráce s dodavateli. Zabráněním energeticky náročné recyklace v ocelárnách se tímto
přístupem šetří energie, snižují emise skleníkových plynů, a nový vstupní materiál je navíc
uhlíkově neutrální.

Projekt Saturnin k recyklaci kovového odpadu z lisoven Škoda Auto ve firmě Beneva v Benátkách nad jizerou.

Udržitelný rozvoj jako pevná součást aktivit společnosti Škoda Auto
Česká automobilka zavedla v roce 2013 strategii GreenFuture, postavenou na třech pilířích:
GreenProduct se zaměřuje na vývoj vozidel, která jsou maximálně šetrná k životnímu
prostředí, a to jak spotřebou paliva a energie, tak použitými materiály a recyklovatelností;
GreenFactory zahrnuje úsilí o to, aby výroba byla efektivnější z hlediska zdrojů; a GreenRetail
podporuje ekologicky šetrné provozy u prodejců a servisních partnerů.

Škoda Auto zavedla ve výrobě řadu iniciativ pro udržitelný rozvoj, včetně uhlíkově neutrální
výroby v závodu ve Vrchlabí nebo zamezení vzniku skládkového odpadu z výroby ve všech
závodech společnosti od roku 2020. V rámci firemní strategie Next Level – Škoda Strategy
2030 se podnik zavázal přejít na uhlíkově neutrální výrobu ve všech závodech v České
republice a Indii do konce tohoto desetiletí.

Škoda Auto provozuje internetovou stránku o udržitelnosti s přehledem činností včetně
společenské odpovědnosti. Od roku 2007 automobilka také pravidelně vydává Zprávu
o udržitelném rozvoji, která spolu s Výroční zprávou nabízí informace o projektech
a dosažených pokrocích v oblasti udržitelného rozvoje.

 

PR