Nový Citroen C3, moderní „nákupní taška“
Jak stojí v letáčku, jedná se o městský vůz, tedy odvézt děti do školy, jet nakoupit, o víkendu možná na jednodenní výlet. Dle reklamního spotu, který byl 27. února u nás nasazen do reklam v televizi i dle scénky při představení nového modelu novinářům na Průhonickém zámku, se jedná o revoluci…
Ano, jisté nové prvky zde máme, například hydraulické dorazy tlumičů převzaté z modelů vyšší třídy, nebo zvětšenou vnitřní výšku poskytující pohodlné sezení i vyšším osobám, nicméně řada věcí musela ustoupit cenové politice proti invazi čínských značek na evropský trh. Výbava je vskutku spartánská, mimo jiné se Citroen u spalovacích motorů vrací k levnějším mechanickým převodovkám, mechanické ruční brzdě, mechanické stahování zadních oken…..

Exteriér
Nová C3 se zásadně odlišuje od svého předchůdce. Je hranatější, působí dravě a robustně. Na masku a zadní víko se dostalo nové oválné logo s dvojicí šípů odkazující na původní znak Citroenu s vynálezem šípového ozubení. Motiv ozubení se přenáší v podobě rozbíhajícího se zkosení i na černé plastové díly vedle znaků na čelní masce a víku zavazadelníku, na náraznících, na plastových lemech blatníků i na části přístrojové desky.
Designovým prvkem jsou barevné lištičky v předním nárazníku a zadního sloupku, které si majitel může vyměňovat dle vkusu a nálady. U testovaného vozu byly v barvě francouzské trikolory. Sportovní vzhled vytváří stříbrné spodní díly nárazníků, střecha v bílé barvě hliníkové disky a 17-ti palcová kola. Seskupení předních i zadních svítilen vytváří světelný podpis v podobě písmene C. Přední kapota má mechanické zajištění, mechanické otevírání je rovněž u zavazadelníku.
Dveře šly trochu obtížně otevírat, co ale mohlo být jen otázka špatného spasování ve výrobě, jedná se o první vyrobené kusy nového modelu….

Interiér
Po otevření dveří a dobrého dojmu z exteriéru se naskýtá trochu neutěšený pohled na vnitřek vozu, ze kterého čiší úsporná opatření. Sedadla jsou pohodlná a jak již bylo řečeno, sezení nabízí dostatek prostoru – v celém autě se nebudete cítit stísněně. Sedadla možná nebudou působit pevným bočním vedením jako anatomicky vytvarovaná sedadla, ale nabízí pohodlné sezení i pro objemnější postavy. Nastavení sedadla řidiče je pouze mechanické.
Modernímu minimalistickému designu přístrojové desky dominuje velký středový sekundární display infotainmentu, jízdní údaje řidič sleduje před sebou v zapuštěném display v úzké štěrbině – kapličce táhnoucí se po celé délce přístrojové desky. Display nabízí opravdu jen pár hodnot – rychlost, stav paliva, nutné kontrolky, stav otevření dveří, opravní značky a za jízdy radí kdy přeřadit. Do ruky padnoucí dvouramenný volat má opět zploštělý tvar a na ramenech ovládání tempomatu (neadaptabilní) a rádia.
Nastavení větrání/klimatizace se děje za pomoci kruhových ovladačů ve středu pod přístrojovou deskou, kde je i odkládací prostor pro drobné předměty jako brýle či telefon. Dalšími odkládacími prostory jsou jen dveřní kapsy, nevelkých rozměrů. Nalevo pod volantem jsou pak tlačítka pro aktivaci/deaktivaci start/stopu motoru, asistenta jízdy v jízdních pruzích a deaktivace zvukové signalizace dopravních značek, která však nějak nešla vypnou a během jízdy notně znepříjemňovala při sebemenším překročení rychlosti.
Start/stop motoru se kupodivu po opětovném nastartování neaktivoval.

Pro spárování telefonu s vozidlem je nutné mít chytrý telefon se SIRI, jinak nemáte šanci telefon ovládat, pouze po spárování s vozidlem přijmout hovor a využít reproduktorů auta, vytáčení, či listování v menu je pak možné jen v telefonu samotném. Tento trend využívající technologií chytrých telefonů je bohužel patrný u mnoha dalších automobilek, ale co mají dělat ti, kteří takový telefon nemají?
Marně uvnitř vozu budete také hledat madla či háčky ve stropním panelu – kabáty zkrátka musíte hodit do kufru, či na zadní sedačky.
Zavazadelník je samozřejmě úměrný velikosti vozu a jak bylo v úvodu řečeno, neočekává se od tohoto vozu, že by s ním čtyři osoby vyrazily na 14 dní k moří.
Zadní sedadla jsou dělená 1:2, po sklopení získáme možnost naložení delšího nákladu, ale opěradla do vodorovné polohy nedostaneme.

Jízda
Po nastartování vás překvapí příjemné ticho a to díky odhlučnění motorové části a kultivovanému chodu motoru, který pokud jen nepozlobíte podtáčením, či naopak nebudete dráždit do vysokých otáček, je skutečně tichý. Převodovka řadí bez problémů a pokud nepojedete opravdu plně naložení, auto se chová dynamicky. Co se týče těch hydraulických dorazů tlumičů, nezdál se rozdíl až takový, že by se člověk cítil jako na „létajícím koberci“.
Maximálku na německé dálnici jsme vyzkoušeli s výsledkem okolo 165 km/h za ideálních podmínek.
Trochu vysoká na velikost auta byla spotřeba paliva. Při převzetí ukazatel zobrazoval 8 l/100 km, během týdne se podařilo toto číslo zmírnit rozumnou jízdou na 7,5 l/100 km, dál jsme se nedostali. Možná si motor časem sedne, ale tato spotřeba by odpovídala spíše velkému a těžšímu autu.
Tím se dostáváme k ukazatelům a ovladačům. Palivoměr je zobrazován v digitální podobě na headup display a úbytek paliva se děje skokově, takže po nějaké době mizí osminky na grafice stavu paliva. Ovládání neaptabilního tempomatu na levé straně volantu je pohodové a intuitivní, stejně tak ovládání telefonu, hlasitosti a stanic rádia na pravé straně volantu. Jak už bylo řečeno, poněkud nešťastné je ovládání telefonu jen přes Car Play s nutností chytrého telefonu a aplikace Siri či podobné AI.
Nepříjemným zvukem jsme upozorňováni na překročení rychlosti dle sledovaných dopravních značek stejně tak i zvuk zapnutých směrových světel by mohl být přívětivější.

Celkový dojem
Nový Citroen C3 jistě upoutá svým novým moderním vzhledem a cenou. Nelze jej srovnávat s vozy vyšší třídy a rodinnými auty, pokud by i spotřeba byla jak je avizováno ve specifikaci vozu, bude určitě vítaným vozem pro mladé lidi, či starší osoby, kteří už nepotřebují převážet mnoho věcí a necestují daleko od domova.
Specifikace
Nový Citroen C3 je nabízen se třemi úrovněmi výbavy – YOU, PLUS a MAX, se třemi typy hliníkových disků a v pěti barevných provedeních. Objednat lze tři barevné ozdobné prvky – lišty v předním nárazníku a zadních sloupcích
Technická data:
Délka: 4015 mm
Šířka: 1813 mm (přes zrcátka)
Výška: 1567 mm
Rozvor: 2540 mm
Hmotnost: 1226 kg
Objem zavazadelníku: 310 l
Pneu: 205/50 R 17
May. Rychlost 183 km/h
Motor:
Zdvihový objem: 1199 cm3
Max. Váýkon: 74 kW (101 k)
Max. toč. Moment: 205 Nm-1750 ot/min
Převodovka
Mechanická, šestistupňová

Spotřeba kombinovaná 5,6 l/100 km (?)
Text a foto : Jiří Fiala















































