Posádky vozů Škoda jsou připraveny na asfaltovou výzvu na Kanárech.

Rally Kanárské ostrovy: Posádky vozů Škoda jsou skvěle připraveny na nejnovější asfaltovou výzvu

Poprvé je rally na ostrově Gran Canaria součástí kalendáře FIA Mistrovství světa v  Lindholm/Reeta Hämäläinen v barvách zákaznického týmu Škoda Toksport WRT.
Nikolaj Gryazin se spolujezdcem Konstantinem Aleksandrovem (Škoda Fabia RS Rally2) cestují do Las Palmas motivováni vítězstvím v prvním závodě FIA Mistrovství Evropy v rally.
Estonský mladík Robert Virves a navigátor Jakko Viilo (Škoda Fabia RS Rally2) chtějí rozšířit své zkušenosti s asfaltovými rychlostními zkouškami.

 FIA Mistrovství světa v rally (WRC) poprvé zavítá na Kanárské ostrovy. Rally Kanárské ostrovy (24.–27. dubna) se vůbec poprvé koná jako čtvrtý podnik sezóny 2025. Asfaltová rally bude mít základnu v Las Palmas, hlavním městě ostrova Gran Canaria. Na seznamu přihlášených je v kategorii WRC2 34 posádek, včetně mistrů světa z roku 2022 Emila Lindholma/Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia RS Rally2).

Před třemi sezónami si Emil Lindholm se spolujezdkyní Reetou Hämäläinen s vozem Škoda
Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT dojeli pro titul v kategorii WRC2. Své působení v týmu
zakončili v roce 2023 třetím místem v kategorii WRC2 na Chorvatské rally s vozem Škoda
Fabia RS Rally2. Na Rally Kanárské ostrovy se Finové s mladoboleslavským rallyovým vozem
setkají znovu. „Je to jako návrat domů. Jsem šťastný, že mohu opět řídit vůz Škoda Fabia RS
Rally2,“ říká Lindholm, jehož cílem je navázat na úspěšnou minulost s vozem Škoda.

Jeho týmovým kolegům Nikolaji Gryazinovi a Konstantinu Aleksandrovi absolvovali ideální
trénink: s vozem Škoda Fabia RS Rally2 vyhrála tato dvojice úvodní soutěž FIA Mistrovství
Evropy v rally 2025 – asfaltovou Rally Sierra Morena na španělské pevnině. „Vím, jak dobře si
Škoda Fabia RS Rally2 vede na asfaltu. Nemohu se dočkat, až se postavím výzvě hladkých
cest a náročné konkurenci Rally Kanárské ostrovy,“ vyhlíží Gryazin start své účasti v kategorii
WRC2.

Mezi 34 přihlášenými posádkami do kategorie WRC2 jich 14 spoléhá na vůz Škoda Fabia ve
verzi Rally2. Patří mezi ně rovněž italská dvojice Roberto Daprà/Luca Guglielmetti (Delta Rally
Team), která bojuje i o body do kategorie WRC2 Challenger. Čestnou cenu za nejdelší cestu
na Kanárské ostrovy získávají Osamu Fukunaga/Misako Saida, kteří přivážejí svůj vůz Škoda
Fabia RS Rally2 z Japonska.

Pro zisk bodů do kategorie WRC2 nejsou nominováni 24letý Robert Virves a spolujezdec
Jakko Viilo. Estonci, kteří pojedou s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu RaceSeven, se chtějí
před tím, než se budou snažit získávat body do kategorie WRC na šotolinových soutěžích,
především zdokonalit v jízdě na asfaltu.

Nejvýše postavení jezdci s vozy Škoda v celkovém pořadí kategorie WRC2, Angličan Gus
Greensmith a Fabrizio Zaldivar z Paraguaye, Rally Kanárské ostrovy vynechávají. Tato nová
rally v rámci WRC není součástí jejich programu, který je předpisy omezen na sedm
bodovaných podniků.

Robert VIRVES in Cordoba, Spain

Rally Kanárské ostrovy, která se jede v rámci FIA Mistrovství světa v rally, je nástupcem
bývalé Evropské a Španělské rally. V itineráři je připraveno 18 asfaltových rychlostních
zkoušek o celkové délce 301,30 kilometru. Zatímco servisní zóna se nachází na stadionu Gran
Canaria, slavnostní start se uskuteční ve čtvrtek (24. dubna) v centru Las Palmas.

Páteční
etapa se skládá ze šesti rychlostních zkoušek (118,84 kilometru), v sobotu následuje sedm
měřených úseků (124,08 kilometru). Po dalších pěti rychlostních zkouškách (58,38 km)
v neděli se očekává, že posádky dorazí do Parque del Sur v Maspalomas na slavnostní
vyhlášení vítězů kolem 13:35 (12:35 SELČ).

Věděli jste, že…
…premiérově se součástí WRC stal až 49. ročník Rally Kanárské ostrovy? Soutěž se poprvé
jela v roce 1977 a několik let byla součástí FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC),
Intercontinental Rally Challenge (IRC) a španělského mistrovství.
…na listině vítězů této rally jsou tři posádky Škoda? V době, kdy byla soutěž součástí
Intercontinental Rally Championship (IRC), zde zvítězila v roce 2010 posádka Jan
Kopecký/Petr Starý, v roce 2011 posádka Juho Hänninen/Mikko Markkula a v roce 2012
posádka Jan Kopecký/Pavel Dresler. Kopecký/Dresler přidali další vítězství v roce 2013 na
cestě za titulem mistrů Evropy.
…rychlostní zkoušky Rally Kanárské ostrovy nabízejí úchvatné scenérie od sopečných vrcholů
až po výhledy na pobřeží?

Pořadí kategorie WRC2/Jezdci (po 3. ze 14 rally)
1. Oliver Solberg (S), Toyota, 35 bodů
2. Yohan Rossel (F), Citroën, 25 bodů
3. Gus Greensmith (GB), Škoda, 25 bodů
4. Fabrizio Zaldivar (PR), Škoda, 23 bodů

 

Škoda Motorsport:
Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních
titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge (IRC).
V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2 a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000
vítězství.
Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan
Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019
získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali
mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2023 čtyřiktárt za sebou
v kategorii WRC2 také týmový titul. Olivier Burri ze Švýcarska se Rallye Monte Carlo účastní již po šestadvacáté. V roce 2024 se
o titulu v kategorii WRC2 rozhodovalo až ve finále sezóny. Pilot značky Škoda Oliver Solberg z týmu Toksport WRT skončil celkově
druhý.
Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally
(ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).

Škoda Auto
se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level – Škoda Strategy 2030“;
usiluje o to, aby se do roku 2030 pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým pohonem
zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě;
efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN
v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq,
Elroq, Enyaq, Slavia, Kylaq a Kushaq; v roce 2024 dodala zákazníkům celosvětově více než 926 000 vozů;
je už 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného
růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro
platformu MEB, motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím
koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.

 

PR