Čeští řidiči často překračují rychlost, podpora snižování limitů je minimální
• Češi překračují rychlostní limity častěji než řidiči v jiných evropských zemích – a to prakticky všude
(obec, mimo obec, dálnice).
• Pouze 24 % české veřejnosti podporuje plošné zavedení rychlosti 30 km/h v obcích – nejméně ze
39 zemí v mezinárodním projektu ESRA3.
• Většina řidičů (přes 68 %) neočekává při běžné jízdě žádnou policejní kontrolu rychlosti.
• Veřejnost často připouští, že nepřiměřená rychlost je příčinou nehod – ale zároveň překročování
nejvyšší dovolené rychlosti mnoha případech považuje za „přijatelnou“.
Podle analýzy Centra dopravního výzkumu, založené na datech z mezinárodního průzkumu ESRA3 a měření
nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu, se Česká republika řadí mezi evropské státy
s nadprůměrnou mírou překračování rychlostních limitů. Výsledky výzkumu, které byly publikovány
v odborném článku Rychlost z hlediska účastníků silničního provozu a jako nepřímý ukazatel bezpečnosti,
zároveň odhalují nízkou míru společenské podpory pro opatření zaměřená na plošné snížení rychlosti
v dopravě.
Z dotazníkového šetření vyplynulo, že téměř 60 % českých řidičů alespoň jednou během posledních 30 dnů
překročilo rychlostní limit na dálnici (mezi muži připouští překročení rychlostního limitu 65,1 %, mezi ženami
jen 46,1 % dotázaných) a přibližně dvě pětiny (41,7 %) uvedly, že jely rychleji, než odpovídalo aktuálním
podmínkám provozu. V intravilánu důsledné dodržování rychlostního limitu potvrdilo jen 35,1 %
respondentů. Terénní měření přitom prokázala, že rychlostní limity v obcích dodržovalo 64,9 % vozidel, mimo
obec 48,0 % a na dálnici pouze 37,0 %.
Přestože tři čtvrtiny dotázaných považují nepřiměřenou rychlost za častou příčinu dopravních nehod,
veřejnost překračování limitů do značné míry toleruje. Omezení rychlosti na 30 km/h v zastavěných oblastech
podporuje pouze 24,4 % respondentů – nejméně ze všech 39 zemí zapojených do projektu ESRA3. Omezení
rychlosti na 80 km/h mimo obec podporuje 29,2 % dotázaných.
„Téměř tři čtvrtiny českých řidičů jezdí rychleji, než dovolují pravidla nebo aktuální podmínky. A přesto to
většině lidí nevadí. Podpora opatření, která by tento trend mohla změnit – jako například zavedení zón
30 km/h v obcích – je u nás nejnižší z celé Evropy, a to je zásadní bariéra pro prevenci a zvyšování bezpečnosti
na našich silnicích,“ komentuje výsledky výzkumu Pavel Havránek, ředitel divize dopravního inženýrství,
bezpečnosti a strategií z Centra dopravního výzkumu.
Vedoucí oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod, Kateřina Bucsuházy doplňuje: „Jak dokládají data
z Hloubkové analýzy nehod, právě rychlost je současně faktorem, který nejvýznamněji ovlivňuje závažnost
zranění při dopravních nehodách, a to zejména v případě zranitelných účastníků silničního provozu.“
Výsledky studie potvrzují potřebu intenzivní osvětové činnosti a širší podpory infrastrukturních opatření,
která přirozeně vedou řidiče k bezpečné jízdě, jako je plošné zklidňování dopravy a zklidňující prvky
v městském prostoru – viz závěry projektu MALINKA. Studie také upozorňuje na důležitost moderních
bezpečnostních technologií a cíleného dohledu policie v místech s častým překračováním rychlosti, neboť
více než dvě třetiny řidičů nepovažují policejní kontrolu během běžné jízdy za pravděpodobnou.
Závěry studie a z nich plynoucí doporučení jsou v souladu s prioritami Strategie BESIP 2021–2030, která
v aktuálním akčním plánu obsahuje mj. informační aktivity pro obce a veřejnost vysvětlující přínos opatření
ke zklidnění dopravy ve městech (zóny 30, školní ulice a další).
PR