Paraguayská rally: boj o mistrovský titul ve WRC2 se s posádkami Škoda v Jižní Americe vyostřuje
Jezdci Škoda Gus Greensmith a Robert Virves se v přímém souboji o body do mistrovství světa utkají s vedoucí dvojicí kategorie WRC2 Oliverem Solbergem a Yohanem Rosselem.
Nikolay Gryazin a Fabrizio Zaldivar, oba s vozy Škoda Fabia RS Rally2, budou v desátém kole FIA Mistrovství světa v rally taktéž usilovat o přední pozice v kategorii WRC2.
Se 14 přihlášenými vozy se téměř polovina startovního pole kategorie WRC2 spoléhá na soutěžní vozy Škoda.
V boji o mistrovský titul kategorie WRC2 už žádné
taktizování: na nadcházející Paraguayské rally (28.–31. srpna 2025) budou o mistrovské
body bojovat čtyři z pěti nejlepších jezdců celkového pořadí dané kategorie. Jezdci Škoda
Gus Greensmith a Robert Virves se utkají s aktuálním lídrem Oliverem Solbergem
a druhým Yohanem Rosselem. Dalšími jezdci značky Škoda, kteří budou usilovat o co
nejlepší výsledek, budou Nikolay Gryazin a místní jezdec Fabrizio Zaldivar.
Jezdci bojující o titul kategorie WRC2 mohou získat body v maximálně sedmi soutěžích.
Vzhledem k tomu, že kalendář obsahuje 14 rally, hraje důležitou roli taktika: nejlepší jezdci si
obvykle vybírají závody, ve kterých budou sbírat body, takticky. Sezóna se blíží ke svému
závěru desátým podnikem, Paraguayskou rally, a taktické hry jsou díky tomu již téměř
u konce. Čtyři z aktuálně pěti nejlepších jezdců kategorie RC2 se přihlásili do první ze dvou po
sobě jdoucích rally v Jižní Americe.
Pro průběžně vedoucího jezdce kategorie WRC2 Olivera Solberga a druhého Yohana Rossela
je Paraguayská rally již šestou soutěží, v níž mohou získat body. To staví 28bodový náskok
Olivera Solberga před Gusem Greensmithem do jiné perspektivy. Gus Greensmith, který
sbíral body do kategorie WRC2 zatím pouze ve třech soutěžích, je momentálně na čtvrtém
místě. Anglický pilot, jedoucí s vozem Škoda Fabia RS Rally2, a jeho švédský spolujezdec
Jonas Andersson se budou snažit o druhé vítězství v dané kategorii v této sezóně, které by
jim vyneslo dalších 25 bodů do celkového hodnocení.
S menším tlakem, ale stejně velkými ambicemi bude usilovat o nejlepší výsledek také Robert
Virves. Pětadvacetiletý jezdec sdílí vůz Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT se svým
estonským kolegou Jakko Viilem. Robert Virves je v současné době na pátém místě
v celkovém pořadí kategorie WRC2. Body do ní může získat už jen ve dvou soutěžích. „Vím, že
už nemůžu vyhrát titul. Ale po náročné první polovině sezóny mi sebevědomí dodalo nejen
vítězství v Estonsku a třetí místo ve Finsku, ale též velká podpora, kterou mi poskytl tým
Toksport WRT, a jeho spolupráce se Škoda Motorsport, stejně jako rychlost a spolehlivost
mého vozu Škoda Fabia RS Rally2,“ zdůrazňuje Robert Virves.
Nikolay Gryazin je pověstným černým koněm v boji o titul kategorie WRC2. Bulharský jezdec
s vozem Škoda Fabia RS Rally2 je momentálně na 22. místě v dané kategorii. Stále však může
bodovat v pěti soutěžích, což je více než kterýkoli jiný uchazeč o titul. V Paraguayi nastoupí
Nikolay Gryazin a jeho spolujezdec Konstantin Aleksandrov za tým Toksport WRT.
Paraguayská rally je poprvé součástí kalendáře WRC, což všem uchazečům o titul kategorie
WRC2 zaručuje rovné podmínky: žádný z nich dosud v této jihoamerické zemi nestartoval.
Naopak více než tucet místních jezdců chce využít své znalosti paraguayských tratí ve svůj
prospěch. Tři z nich mají dokonce speciální pouto: Miguel Zaldivar sr. a jeho synové Fabrizio
a Miguel pojedou s vozy Škoda Fabia RS Rally2. Stejně jako jejich krajané chtějí na domácí akci
před stovkami tisíc nadšených fanoušků zapůsobit.
The ueno Rally del Paraguay, jak se Paraguayská rally oficiálně jmenuje, se koná ve městě
Encarnación na samém jihu země. Start je naplánován na čtvrtek (28. srpna 2025) v 19:00
místního času (pátek, 00:00 SELČ). Pátek bude nejdelším dnem rally a bude zahrnovat
140,9 kilometru rozdělených do osmi rychlostních zkoušek. Sobotní etapa bude zahrnovat
sedm měřených úseků o celkové délce 113,6 kilometru. V neděli se rozhodne o vítězi v dalších
čtyřech rychlostních zkouškách o délce 80,72 kilometru. Vítězové se na stupních vítězů
v Misión Jesuítica Trinidad objeví kolem 13:35 (18:35 SELČ).
Věděli jste, že…
…Paraguay je po Brazílii, Argentině a Chile čtvrtou jihoamerickou zemí, která hostí soutěž FIA
Mistrovství světa v rally?
…Paraguay je od roku 2010 součástí jihoamerického šampionátu CODASUR a má silnou rally
komunitu a fanouškovskou základnu?
…hostitelské město rally, Encarnación, je od Argentiny odděleno pouze řekou Paraná?
…se proto očekává, že se na akci přijede podívat velké množství argentinských fanoušků, kteří
přejedou most z Posadas? Do roku 2019 byla Argentinská rally součástí kalendáře WRC
a vyznačovala se jednou z nejvyšších návštěvností.
…Misión Jesuítica de la Santísima Trinidad del Paraná, která tvoří kulisu pro stupně vítězů, je
zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO?
Pořadí WRC2/Jezdci (po 9 ze 14 rally)
1. Oliver Solberg (S), Toyota, 85 bodů (z pěti rally)
2. Yohan Rossel (F), Citroën, 82 bodů (z pěti rally)
3. Roope Korhonen (FIN), Toyota, 69 bodů (z pěti rally)
4. Gus Greensmith (GB), Škoda, 57 bodů (ze tří rally)
5. Robert Vivres (EST), Škoda, 49 bodů (z pěti rally)
Pořadí WRC2/týmy (po 9 ze 14 rally)
1. PH Sport, Citroën, 178 bodů
2. Toksport WRT, Škoda, 131 bodů
3. Toyota Gazoo Racing WRT NG, Toyota, 89 bodů
4. Sarrazin Motorsport-Iron Lynx, Citroën, 64 bodů
Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních
titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge (IRC).
V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2
a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000
vítězství.
Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan
Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019
získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali
mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2023 čtyřikrát za sebou
v kategorii WRC2 také týmový titul. V roce 2024 se o titulu v kategorii WRC2 rozhodovalo až ve finále sezóny. Pilot značky Škoda
Oliver Solberg z týmu Toksport WRT skončil celkově druhý.
Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally
(ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní
Ameriky v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).
Škoda Auto
se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level Škoda Strategy“;
usiluje o to, aby se do konce dekády pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým
pohonem zařadila mezi tři nejprodávanější značky v Evropě;
efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN;
v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq,
Elroq, Enyaq, Slavia, Kylaq a Kushaq;
v roce 2024 dodala zákazníkům celosvětově více než 926 000 vozů;
je více než 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného
růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro
platformu MEB, motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím
koncernových partnerství, dále také ve Vietnamu a na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.
PR