Chilská rally 2025 a posádky vozů Škoda.

Chilská rally: posádky vozů Škoda vyhrály v kategoriích WRC2 Challenger a WRC Masters Cup

Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Škoda Fabia RS Rally2) dokončili jedenácté kolo FIA Mistrovství světa v rally na druhém místě v kategorii WRC2 a zvítězili v kategorii WRC2 Challenger.
Čtvrté místo v kategorii WRC2 obsadila posádka Škoda ve složení Jorge Martínez Fontena (nejlepší chilský pilot) a navigátor Rubén García z Argentiny.
Třetím vítězstvím v sezóně v hodnocení kategorie WRC Masters Cup se jezdec Škoda Miguel Granados z Mexika a jeho španělský spolujezdec Marc Martí posunuli na první místo v této kategorii.
Zákaznický tým Škoda Motorsport Toksport WRT se ujal vedení v hodnocení týmů kategorie WRC2.

Chilská rally, jedenáctá ze 14 rally FIA Mistrovství světa
2025, rozhodla o jezdeckém titulku kategorie WRC2. Druhé místo nestačilo jezdci Škoda
Nikolayovi Gryazinovi, aby zůstal v boji o titul. Stále však může získat titul kategorie
WRC2 Challenger. Mexicko-španělská posádka jedoucí s vozem Škoda ve složení Miguel
Granados/Marc Martí vyhrála kategorii WRC Masters Cup, čímž Marc Martí získal titul
spolujezdce v této kategorii.


Pouze vítězství v kategorii WRC2 na Chilské rally by Nikolayovi Gryazinovi dalo reálnou šanci
vzít ve zbývajících soutěžích mistrovský titul Oliveru Solbergovi. Bulharský jezdec Škoda
a jeho navigátor Konstantin Aleksandrov z Kyrgyzstánu zahájili rally dvěma nejrychlejšími časy
v rychlostních zkouškách a ujali se vedení v kategorii WRC2. Po smyku ve třetím testu však
dvojice klesla na druhé místo za pozdější vítěze Olivera Solberga a Elliotta Edmondsona. Po
pátečních rychlostních zkouškách dělilo oba vedoucí jezdce pouhých 10,4 sekundy. V neděli
odpoledne však Solberg s Edmondsonem svůj náskok zvýšili na 40,4 sekundy. Posádka vozu
Škoda Fabia RS Rally2 se musela spokojit s druhým místem v kategorii WRC2, což definitivně
ukončilo naděje Nikolaye Gryazina na mistrovský titul.

Posádka týmu Toksport WRT přesto vyhrála kategorii WRC2 Challenger. Se třemi zbývajícími
závody v sezóně 2025 má Nikolay Gryazin stále šanci na zisk titulu v této kategorii. Navíc
nasbíral dostatek bodů, aby si tým Toksport WRT zajistil vedení v klasifikaci týmů kategorie
WRC. S pouze jednou zbývající soutěží, v níž mohou vedoucí jezdci této kategorie sbírat body,
má zákaznický tým Škoda Motorsport Toksport WRT dobré šance na zisk titulu.

Za třetím Janem Solansem/Rodrigem Sanjuanem potěšili fanoušky napínavým soubojem
o čtvrté místo v kategorii WRC2 dva jihoameričtí jezdci Škoda: Jorge Martínez Fontena
z Chile s navigátorem Rubénem Garcíou z Argentiny a Fabrizio Zaldivar z Paraguaye
s navigátorem Marcelem Der Ohannesianem z Itálie. Nakonec tyto dvě dvojice Škoda dělilo
pouhých 1,5 sekundy. Jorge Martínez Fontena byl nejlépe umístěným místním jezdcem, on
a Rubén García také obsadili třetí místo v kategorii WRC2 Challenger. Argentinec Martín
Scuncio a spolujezdec Javiera Román z Chile skončili v kategorii WRC2 na osmém místě, čímž
se počet posádek Škoda v top 10 zvýšil na čtyři.

Dvě evropské posádky Škoda mezitím zažily více než smolnou rally. Angličan Gus Greensmith
a jeho švédský spolujezdec Jonas Andersson museli kvůli technickým problémům odstoupit
během první etapy. „To znamená konec mých nadějí na titul,“ uvědomil si Gus Greensmith. Po
opravách se vrátili do soutěže a nakonec skončili na 13. místě v kategorii WRC2. Emil
Lindholm a navigátorka Reeta Hämäläinen z Finska, mistři světa kategorie WRC2 z roku 2022,
museli v sobotu během poslední etapy také kvůli technickým potížím zastavit. V neděli se do
soutěže vrátili, ale v předposlední rychlostní zkoušce vyjeli z trati a rally tak nedokončili.

Trofeje vítězů v kategorii WRC Masters Cup byly předány Miguelovi Granadosovi z Mexika
a španělskému spolujezdci Marcovi Martíovi, kteří jeli s vozem Škoda Fabia RS Rally2.
Zatímco Marc Martí byl korunován mistrem spolujezdců již po Chilské rally, Granados se
prozatím „pouze“ posunul na první místo v hodnocení jezdců. Matematicky může být v této
disciplíně ještě poražen.

Po dvou kolech v Jižní Americe se FIA Mistrovství světa v rally vrací do Evropy. Dalším
podnikem bude Středoevropská rally (16.–19. října 2025), která se pojede po asfaltových
tratích v Německu, České republice a Rakousku.

Číslo rallye: 8
Posádky vozů Škoda Fabia RS Rally2 zaznamenaly nejrychlejší časy kategorie WRC2 v osmi ze
šestnácti rychlostních zkoušek. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov byli nejrychlejší
pětkrát, tři vítězství v měřených úsecích kategorie WRC2 si připsali Gus Greensmith/Jonas
Andersson.

Chilská rally (CHL)/11.–14. září 2025, výsledky kategorie WRC2
1. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (SWE/GB), Toyota GR Yaris Rally2, 3.04:00,7 h
2. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (BG/KGZ), Škoda Fabia RS Rally2, +40,4 s
3. Jan Solans/Rodrigo Sanjuan (ESP/ESP), Toyota GR Yaris Rally2, +1:47,8 min
4. Jorge Martínez Fontena/Rubén García (CHL/ARG), Škoda Fabia RS Rally2, +4:09,0 min
5. Fabrizio Zaldivar/Marcelo Der Ohannesian (PRY/ITA), Škoda Fabia RS Rally2, +4:10,5 min
6. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Toyota GR Yaris Rally2, +8:36,5 min
Pořadí WRC2/Jezdci (po 11 ze 14 rally)
1. Oliver Solberg (SWE), Toyota, 135 bodů
2. Yohan Rossel (FR), Citroën, 99 bodů
3. Roope Korhonen (FIN), Toyota, 69 bodů
4. Robert Virves (EST), Škoda, 60 bodů
5. Gus Greensmith (GB), Škoda, 57 bodů
Pořadí WRC2/Týmy (po 11 ze 14 rally)
1. Toksport WRT, Škoda, 198 bodů
2. PH Sport, Citroën, 178 bodů
3. Toyota Gazoo Racing WRT NG, Toyota, 89 bodů
4. Sarrazin Motorsport-Iron Lynx, Citroën, 64 bodů

 

Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních
titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge
(IRC).
V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2
a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000
vítězství.
Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan
Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019
získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.

Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali
mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2023 čtyřikrát za sebou
v kategorii WRC2 také týmový titul. Olivier Burri ze Švýcarska se Rallye Monte Carlo účastní již po šestadvacáté. V roce 2024 se
o titulu v kategorii WRC2 rozhodovalo až ve finále sezóny. Pilot značky Škoda Oliver Solberg z týmu Toksport WRT skončil celkově
druhý.
Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally
(ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).

PR