Chorvatská rally: tituly mistrů Evropy pro posádku Škoda, Mikołaje Marczyka a Szymona Gospodarczyka*
Třetí místo zajistilo Mikołajovi Marczykovi a Szymonovi Gospodarczykovi (Škoda Fabia RS Rally2) titul mistrů Evropy v rally v hodnocení jezdců a spolujezdců*.
Naděje italské posádky Škoda ve složení Andrea Mabellini/Virginia Lenzi na titul skončily, když ve čtvrté rychlostní zkoušce sjeli z trati.
Estonci Robert Virves a Jakko Viilo (Škoda Fabia RS Rally2) se po časové ztrátě způsobené vyjetím z trati propracovali zpět na páté místo.
Posádce Škoda ve složení Mikołaj Marczyk a Szymon Gospodarczyk to ve finále FIA Mistrovství Evropy v rally 2025 dokonale vyšlo. Třetí místo v celkovém pořadí na Chorvatské rally (3.–5. října 2025) stačilo polské dvojici k zisku titulů v kategorii jezdců a spolujezdců*. Jejich hlavní soupeři Andrea Mabellini a Virginia Lenzi z Itálie museli po vyjetí z trati se svým vozem Škoda Fabia RS Rally2 odstoupit. Chorvatská rally, poslední soutěž FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) 2025, slibovala intenzivní boj o titul mezi favority. Vzhledem k tomu, že se započítává pouze sedm nejlepších výsledků z osmi odjetých rally, byl rozdíl mezi prvním a druhým místem v celkovém pořadí před startem pouze dva body. Ty dělily dvě posádky Škoda Fabia RS Rally2: Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk z Polska a Andrea Mabellini/Virginia Lenzi z Itálie.

Jako vždy v ERC si nejrychlejší posádka po kvalifikaci mohla jako první vybrat svou startovní pozici. Toto právo je obzvláště důležité pro asfaltovou soutěž, jako je Chorvatská rally. Jízda před ostatními posádkami znamená, že trať je méně znečištěná. Mikołaj Marczyk, který bylnejrychlejší v kvalifikaci, se proto rozhodl pro první startovní pozici. Andrea Mabellini naopak dosáhl pouze osmého nejrychlejšího času. „Pro mě to byla katastrofální rychlostní zkouška. Musím startovat sedm pozic za Mikołajem,“ přiznal. „Bylo by lepší zůstat doma.“
Po prvních třech rychlostních zkouškách úvodní části se Andrea Mabellini a Virginia Lenzi vyšplhali na pátou pozici. Během další etapy však naděje italské dvojice na zisk titulu skončily. „Po vrcholu kopce jsem ztratil zadní část vozu a dotkl se malého kousku trávy, což způsobilo, že jsme se dostali do smyku. Čekal tam kámen, který rozbil chladič. Z motoru začal unikat olej a nemohli jsme pokračovat. To je konec našeho snu o vítězství v ERC,“ hlásil Andrea Mabellini. Mezitím jejich soupeři o titul Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk přejeli křižovatku, čímž se propadli na sedmé místo. V sobotu večer, když dorazili do cíle, se již vyšplhali na šestou pozici.

Další posádka jedoucí s vozem Škoda, Estonci Robert Virves/Jakko Viilo, se umístila na druhém místě za irskými uchazeči o titul, Jonem Armstrongem/Shane Byrnem. Mezi nejlepšími byli také Mille Johansson a spolujezdec Johan Grönvall ze Švédska, kteří se s vozem Škoda Fabia RS Rally2 v sobotu večer nacházeli na čtvrtém místě.
V neděli ráno se Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk posunuli na třetí místo poté, co Robert Virves/Jakko Viilo sjeli v hustém dešti ze silnice. Estonci se však díky sérii rychlých časů v jednotlivých rychlostních zkouškách až do cíle propracovali zpět na páté místo. Mezitím se boj o titul rozhodoval až do poslední chvíle mezi posádkou Škoda z Polska a jejich irskými rivaly Jonem Armstrongem a Shanem Byrnem. O výsledku musela rozhodnout power stage. Druhý průjezd rychlostní zkouškou „Zagorska Sela–Kumrovec“ nabídl cenné extra body pěti nejrychlejším jezdcům (5–4–3–2–1).
Nakonec ani vítězství v rally a power stage nestačilo Jonu Armstrongovi a Shaneovi Byrneovi k tomu, aby předstihli Mikołaje Marczyka a Szymona Gospodarczyka v celkovém pořadí ERC. Třetím místem na Chrovatské rally získala polská dvojice dostatek bodů, aby zůstala před svými irskými soupeři. Mikołaj Marczyk a Szymon Gospodarczyk byli ve svých kategoriích korunováni FIA mistry Evropy v rally 2025. „Byl to těžký den, ale splnil se mi sen. Děkuji všem, kteří mě po tolik let podporovali,“ zářil Mikołaj Marczyk. Robert Virves/Jakko Viilo dokončili poslední rally sezóny ERC 2025 na pátém místě, následováni další posádkou Škoda Fabia RS Rally2 ve složení Lauri Joona/Kristian Temonen z Finska.

Chorvatská rally byla posledním kolem ERC, v němž mohly sbírat body týmy zapojené do bonusového programu Škoda Motorsport. Díky úspěchu Mikołaje Marczyka získal jeho tým Topp Cars nejvyšší cenu. Tým The Racing Factory Andrey Mabelliniho získá odměnu za třetí místo svých jezdců v celkovém pořadí.
Číslo rally: 1
Posádka Škoda Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk se poprvé stala FIA mistry Evropy v rally.
Chorvatská rally (HR), 3.–5. října 2025, výsledky ERC
1. Jon Armstrong/Shane Byrne (IRL/IRL), Ford Fiesta Mk II Rally2, 1.50:57,4 h
2. Mads Østberg /Lorcan Moore (NOR/IRL), Citroën C3 Rally2, +45,7 s
3. Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk (POL/POL), Škoda Fabia RS Rally2, +1:46,1 min
4. Romet Jürgenson/Oja Siim (EST/EST), Ford Fiesta Mk II Rally2, +2:47,3 min
5. Robert Virves/Jakko Viilo (EST/EST), Škoda Fabia RS Rally2, +3:25,7 min
6. Lauri Joona/Kristian Temonen (FIN/FIN), Škoda Fabia RS Rally2, +3:58,6 min

Celkové pořadí ERC/Jezdci*
1. Mikołaj Marczyk (POL), Škoda, 154 bodů
2. Jon Armstrong (IRL), Ford, 148 bodů
3. Andrea Mabellini (ITA), Škoda, 131 bodů
4. Mads Østberg (NOR), Citroën, 104 bodů
5. Roope Korhonen (FIN), Toyota, 60 bodů
6. Isak Reiersen (SWE), Škoda, 60 bodů
* podléhá potvrzení ze strany FIA
Škoda Motorsport:
Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních
titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge (IRC).
V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2
a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000
vítězství.
Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan
Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019
získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali
mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2023 čtyřikrát za sebou
v kategorii WRC2 také týmový titul. Olivier Burri ze Švýcarska se Rallye Monte Carlo účastní již po šestadvacáté. V roce 2024 se
o titulu v kategorii WRC2 rozhodovalo až ve finále sezóny. Pilot značky Škoda Oliver Solberg z týmu Toksport WRT skončil celkově
druhý.
Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally
(ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).

Škoda Auto
se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level Škoda Strategy“;
usiluje o to, aby se do konce dekády pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým
pohonem zařadila mezi tři nejprodávanější značky v Evropě;
efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN;
v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq,
Elroq, Enyaq, Slavia, Kylaq a Kushaq;
v roce 2024 dodala zákazníkům celosvětově více než 926 000 vozů;
je více než 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného
růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro
platformu MEB, motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím
koncernových partnerství, dále také ve Vietnamu a na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.
PR