ŘSD podcast s Radkem Mátlem k přestavbě křižovatky D1 a D2 v Brně
Slova generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radka Mátla k přestavbě křižovatky dálnic D1 a D2 Brno jih včetně úpravy D1 na šestipruhové uspořádání. Přestavba dopravně velmi zatížené křižovatky potrvá dva roky.
Cena prací vzešlá z výběrového řízení je 3,2 miliardy Kč bez DPH. Celou dobu se bude na D1 jezdit ve dvou pruzích v každém směru, přesto se musí řidiči připravit na významná dopravní omezení. Ta nejhorší přijdou začátkem roku 2026.

„Je to nejvýznamnější křižovatka v České republice a řidiči se musí připravit na zhoršený průjezd touto křižovatkou. Dá se očekávat, že v dopravních špičkách a zejména koncem týdne, kdy se vrací spousta kamionů na východ, se budou tvořit kolony kamionů možná až od Devíti křížů. Bude se zde pracovat dnem i nocí, i proto, že navážka materiálu na stavbu v průběhu dne je kvůli kolonám velmi komplikovaná. Až bude přestavba hotová, tak ty přímé větve křižovatky, ať od Bratislavy směrem na Prahu nebo od Ostravy na Bratislavu, neskutečně pomůžou plynulosti dopravy.
Odstraníme veškeré problematické body, křížení směrů, kdy se vozidla kříží v krátkých průpletech a kvůli tomu zpomalují dopravu na obou dálnicích. To bude největší pomoc všem řidičům, kromě toho, že dálnice D1 bude i v tomto úseku šestipruhová. Rozšíření dálnice D1 na šestipruh v okolí Brna je nutné a nevyhnutelné,“ řekl Radek Mátl. V dalších letech počítá ŘSD s rozšířením D1 na celém 30 kilometrů dlouhém úseku mezi Kývalkou a Holubicemi. Letos v dubnu zprovoznilo ŘSD úsek mezi 194. a 196. kilometrem dálnice, který na šestipruh rozšířilo jako první.
„Je jasné, že ta stavba bude velmi komplikovaná a bude mít dopady do provozu. Je ale potřeba si říct, že situace – aniž bychom prováděli jakékoli práce – je zde už nyní náročná a kolony se tvoří, přestože práce zatím neprobíhají. To znamená, že řidiči se musí připravit na zhoršený průjezd touto křižovatkou. Je to nejvýznamnější křižovatka v České republice. Křížení dvou významných dálnic D1 a D2 s obrovskou zátěží kamionové dopravy, což je asi ten největší problém,“
ŘSD hledá cesty, aby omezení byla co nejméně komplikovaná. Na dálnici D1 bude celou dobu režim 2+2 jízdní pruhy. „Ale od ledna 2026 už převedeme dopravu na jeden jízdní pás a na druhém jízdním pásu se bude pracovat. Na tom jednom jízdním pásu se bude opět jezdit v režimu 2+2 zúžené jízdní pruhy, v roce 2027 se to otočí na druhou část dálnice D1. Nejkomplikovanější určitě budou nájezdy jak z D2, tak z D1 do toho zúženého prostoru.
Ty průplety jsou velmi krátké, což vytváří kolony. Dá se očekávat, že v dopravních špičkách a zejména koncem týdne – čtvrtky, pátky – kdy se vrací spousta kamionů na východ, se budou tvořit kolony kamionů možná až od Devíti křížů,“ řekl Radek Mátl.

Proto ŘSD připravuje opatření, jež co nejvíc umenší negativní vliv stavby na provoz. Například některé větve křižovatky budou provizorní. „Budou postavené daleko plynuleji, stavíme tam i krátké připojovací pruhy, aby byl nájezd do průběžných jízdních pruhů plynulejší. Budeme tam stavět tři provizorní mostní objekty, které převedou skrz stavbu staveništní dopravu.
To znamená, že se snažíme omezit křížení staveništní dopravy s veřejným provozem. Jak přes řeku Svitavu, tak přes řeku Svratku a přes dálnici D2 vzniknou provizorní mosty. Budou i mobilní betonárky,“ popsal Radek Mátl.
Nejhorší omezení začnou začátkem příštího roku. „To převedeme dopravu na levý jízdní pás, abychom mohli na pravém jízdním pásu pracovat. Řidičům doporučuji hlavně trpělivost a aby při průjezdu křižovatkou nesledovali stavební práce. Jezdit plynule, neriskovat a věnovat se řízení, protože největší průšvih nastane, když se v omezení stane nehoda. Ty odtahy jsou pak časově velmi náročné, což způsobí ještě daleko větší kolony,“ říká Radek Mátl.
Někteří lidé kritizovali, že přestavba 1,5 kilometru mimoúrovňové křižovatky je za cenu 3,2 miliardy Kč bez DPH předražená. Radek Mátl to striktně odmítá. Součástí stavby bude obrovské množství objektů. „Je tam 14 mostů – sedm na dálnici, sedm na jednotlivých větvích křižovatek. Je zde řada demolic, obrovské množství sítí. K tomu 1,5 kilometru musíme připočíst 600 metrů úprav na dálnici D2. Je tady kilometr protihlukových stěn a mohl bych jmenovat dál.
Stavba je neskutečně náročná a vůbec nejde srovnávat s novostavbou někde mimo zastavěné území. Děláme ji za provozu, budeme stavět přímé větve přes dálnici D1 z dálnice D2, budeme přemosťovat současnou dálnici. Těch náročných objektů je obrovské množství a ta cenu tomu naprosto odpovídá,“ řekl Radek Mátl.

Šéf ŘSD se moc těší, až bude křižovatka Brno-jih přestavěná. Věří, že bude sloužit dlouhé roky bez jakéhokoli dalšího zásahu. Je přesvědčen, že díky přestavbě se provoz na tomto dopravním uzlu výrazně zlepší.
Další informace najdete v podcastu s generálním ředitelem ŘSD zde:
Video vizualizace stavby zde:
Ke stavbě vznikla i speciální webová stránka: https://d1brno.cz/


PR
ŘSD