Japonská rally: Nikolay Gryazin s Fabií RS Rally2 převzal vedení v šampionátu.

Japonská rally: Nikolay Gryazin s vozem Škoda Fabia RS Rally2 převzal vedení ve WRC2 Challenger

Nikolay Gryazin a spolujezdec Konstantin Aleksandrov z týmu Toksport WRT, zákaznického týmu Škoda Motorsport, dokončili Japonskou rally na druhém místě v kategoriích WRC2 a WRC2 Challenger.
Posádka vozu Škoda Fabia RS Rally2 míří do finále letošního FIA Mistrovství světa v rally v Saúdské Arábii jako vedoucí posádka kategorie WRC2 Challenger.
Místní posádka Škoda Takuma Kamada/Yuichi Matsumoto vyhrála kategorii WRC Masters Cup.

 Druhé místo v hodnocení kategorie WRC2 Challenger na Japonské rally stačilo Nikolaji Gryazinovi a jeho spolujezdci Konstantinu
Aleksandrovovi (Škoda Fabia RS Rally2) k posunu do celkového vedení této kategorie. Před finálovou rally v Saúdské Arábii, která se koná za tři týdny, mají oba čtyřbodový náskok v hodnocení jezdců a spolujezdců.

Japonská rally byla poslední asfaltovou soutěží letošního FIA mistrovství světa v rally. Dvacet
rychlostních zkoušek, které se konaly v lesích v oblasti Aichi a Gifu, se odehrávalo převážně
na úzkých klikatých silnicích. A protože byly často lemované odvodňovacími příkopy, skalními
stěnami nebo dokonce betonovými zdmi, neponechávaly žádný prostor pro chyby. Silný déšť
během poslední etapy v neděli ještě zvýšil náročnost této rally.


Nikolay Gryazin z Bulharska a jeho spolujezdec Konstantin Aleksandrov z Kyrgyzstánu, kteří
startovali v kategoriích WRC2 a WRC2 Challenger, tuto výzvu zvládli na výbornou. Uvědomili
si, že nemohou konkurovat rychlosti pozdějších vítězů Alejandra Cachóna a Borji Rozady,
a proto se posádka vozu Škoda Fabia RS Rally2 soustředila na získání co největšího počtu
bodů do hodnocení daných kategorií. Po 4. etapě se jim podařilo na krátkou dobu přerušit
vítěznou sérii Španělů a ujmout se vedení v kategorii WRC2. Po další rychlostní zkoušce se
však původní pořadí obnovilo a Nikolay Gryazin s Konstantinem Aleksandrovem se vrátili na
druhé místo.

Po páteční etapě ztráceli na vedoucí dvojici 12,1 sekundy. V sobotu večer se rozdíl zvýšil na
26,9 sekundy. „Snažím se ze všech sil,“ řekl Nikolay Gryazin. „Ale myslím, že víc než druhé
místo není možné.“ Přesto se posádce Škoda Fabia RS Rally2 podařilo udržet na uzdě třetí
dvojici Jan Solans a Rodrigo Sanjuan. Svůj náskok před španělskými rivaly zvýšili
z 12,1 sekundy v pátek večer na 49,8 sekundy v cíli. Nikolay Gryazin a Konstantin Aleksandrov
získali každý 17 bodů do celkového hodnocení a ujali se v rámci kategorie WRC2 Challenger
vedení mezi jezdci a spolujezdci.

Naopak pro Angličana Guse Greensmitha a jeho švédského spolujezdce Jonase Anderssona
se dlouhá cesta do Japonska příliš nevyplatila. Během páteční etapy se Gus Greensmith
potýkal s tendencí vozu Škoda Fabia RS Rally2 týmu RaceSeven k nedotáčivosti. Několik
úprav během polední servisní přestávky zdánlivě pomohlo. „Jsem spokojený s pokrokem,
odpoledne jsme tlačili na pilu,“ popsal po dokončení páteční etapy na čtvrtém místě
v kategorii WRC2. Situace se však následujícího rána opět zhoršila – Gus Greensmith/Jonas
Andersson odstoupili před sobotní druhou etapou kvůli technickým problémům.

Štěstí přálo spíše dvěma místním posádkám Škoda. Hiroki Arai a spolujezdec Hiroki Tachikui
dovezli svůj vůz Škoda Fabia týmu R2R×YAHAGI Racing Team na pátém místě v kategoriích
WRC2 i WRC2 Challenger. V takzvané power stage dokonce zaznamenali nejrychlejší čas
kategorie WRC2. Takuma Kamada/Yuichi Matsumoto dokončili závod na sedmém místě
v kategorii WRC2. Vyhráli také klasifikaci WRC Masters Cup, která je vyhrazena pro jezdce
starší 50 let.

Finále FIA mistrovství světa v rallye 2025 je naplánováno na 25. až 29. listopadu, kdy se
poprvé v historii WRC koná rally v Saúdské Arábii.

Číslo rally: 4
Zatímco titul kategorie WRC2 je již rozhodnutý, až poslední rally sezóny rozhodne o vítězi
kategorie WRC2 Challenger. Po Japonské rally dělí vedoucího a druhého v pořadí kategorie
WRC2 Challenger pouhé čtyři body. V hodnocení jezdců se utkají Nikolay Gryazin (Škoda)
a Roope Korhonen (Toyota). Zároveň jejich navigátoři, Konstantin Aleksandrov a Anssi
Viinikka, se stejným rozdílem bojují o titul spolujezdců. Jan Solans a spolujezdec Rodrigo
Sanjuan ztrácejí další pouze tři body, takže boj o oba tituly bude v Rally Saudi Arabia napínavý
až do samého konce.
Japonská rally (JPN), 6.–9. listopadu 2025, výsledky kategorie WRC2 Challenger
1. Alejandro Cachón/Borja Rozada (ESP/ESP), Toyota GR Yaris Rally2, 3.31:50,5 h
2. Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (BUL/KGZ), Škoda Fabia RS Rally2, +54,6 s
3. Jan Solans/Rodrigo Sanjuan (ESP/ESP), Toyota GR Yaris Rally2, +1:44,4 min
4. Heikki Kovalainen/Sae Kitagawa (FIN/JPN), Toyota GR Yaris Rally2, +4:09,4 min
5. Hiroki Arai/Hiroki Tachikui (JPN/JPN), Škoda Fabia Rally2, +4:26,6 min
6. Diego Domínguez/Rogelio Peñate (PRY/ESP), Toyota GR Yaris Rally2, +4:40,1 min

Pořadí kategorie WRC2 Challenger/Jezdci (po 13 ze 14 rally)
1. Nikolay Gryazin (BUL), Škoda, 94 bodů
2. Roope Korhonen (FIN), Toyota, 90 bodů
3. Jan Solans (ESP), Toyota, 87 bodů
4. Roberto Daprà (ITA), Škoda, 86 bodů
5. Robert Virves (EST), Škoda, 75 bodů
6. Kajetan Kajetanowicz (POL), Toyota, 72 bodů

Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to jak zejména v rally, tak na okruzích.
Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních
titulů. Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge
(IRC).
V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2
a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000
vítězství.
Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan
Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019
získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.
Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval:
Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali
mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2023 čtyřikrát za sebou
v kategorii WRC2 také týmový titul. Olivier Burri ze Švýcarska se Rallye Monte Carlo účastní již po šestadvacáté. V roce 2024 se
o titulu v kategorii WRC2 rozhodovalo až ve finále sezóny. Pilot značky Škoda Oliver Solberg z týmu Toksport WRT skončil celkově
druhý.
Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally
(ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky
v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).
Škoda Auto
se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level Škoda Strategy“;
usiluje o to, aby se do konce dekády pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým
pohonem zařadila mezi tři nejprodávanější značky v Evropě;
efektivně využívá potenciál na důležitých růstových trzích, jako je Indie, severní Afrika, Vietnam a region ASEAN;
v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq,
Elroq, Enyaq, Slavia, Kylaq a Kushaq;
v roce 2024 dodala zákazníkům celosvětově více než 926 000 vozů;
je více než 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců;
je součástí Brand Group CORE, organizační fúze objemových značek koncernu Volkswagen, jejímž cílem je dosažení společného
růstu a významné zvýšení celkové efektivity všech pěti objemových značek;
jako značka koncernu Volkswagen samostatně vyvíjí a vyrábí pro další značky koncernu komponenty jako bateriové systémy pro
platformu MEB, motory a převodovky;
provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím
koncernových partnerství, dále také ve Vietnamu a na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem;
zaměstnává celosvětově přibližně 40 000 pracovníků a je aktivní na téměř 100 trzích.

 

PR

Foto dole – CER 2025: