Maratonská dvojetapa je minulostí. Martin Michek pokračuje v parádních výkonech
Několikanásobný domácí šampion v motokrosu na Dakarské rallye nezpomaluje. Naopak! Martin Michek v nedělní maratonské etapě vybojoval 12. místo a na prvního závodníka ztratil osm a půl minuty. „Etapa se mi líbila a myslím, že se mi povedla,“ prohlásil jezdec z týmu ORION – Moto Racing Group. To Milan Engel měl na trati technický problém s čerpadlem a ztratil skoro hodinu a půl. V celkovém pořadí zatím drží 27. místo.
Začátek maratonské etapy se odehrál v dunách a na závodníky čekalo mnoho nebezpečných úseků. „Ze začátku to bylo hodně drsné. Prvních 120 kilometrů se jelo po velkých dunách, mezi nimi byl hutný písek a občas tráva. Když se na to najelo, tak to nepříjemně koplo, terén byl rozbitý. Potom se to stočilo na tvrdší povrch, což bylo lepší. Více jsem si to užíval. Tentokrát byla jízda v písku velkým marastem,“ popisoval Michek nedělní dění v Saudské Arábii.
Jezdec českého týmu opět potvrdil příslušnost ve špičce, když zajel dvanáctý čas. A stejně jako v pátek ho od vítěze dělilo méně než deset minut. V předešlé etapě ale následně dostal minutovou penalizaci za překročení stanovené rychlosti. „Vyšla mi navigace a dostal jsem se hodně dopředu. Někteří kluci bloudili.
Dvanácté místo je perfektní výsledek, já jsem za to moc rád. A budeme bojovat dál. Všichni, kdo nám fandí, tak nás sledujte na našich sociálních sítích. Moc nám vaše podpora pomáhá,“ dodal Michek, který celkově drží 18. příčku.


Jeho týmový kolega z ORION – Moto Racing Group měl v neděli problémy. Milan Engel se potýkal s poruchou zadního čerpadla na nádrži, během etapy musel zastavit a opravovat. „Odehrálo se to na devadesátém kilometru, pravděpodobně se jednalo o chybu v elektrice na přepínači na nádrže. S opravou mi pomohl v bivaku David Pabiška, zkoušeli jsme různé věci a nakonec se to podařilo. Zítra tak mohu normálně odstartovat,“ tvrdil Engel, který dojel v maratonské etapě na 43. místě.
Tovární jezdci mají privilegia: místo v hale spí v karavanech
Specialitou maratonské etapy je skutečnost, že jsou závodníci oddělení od svých týmů. A spí společně v jedné hale. Koronavirus nekoronavirus…… Letos až na výjimky… „Jsme v hale všichni kromě jezdců z továrních stájí. Ti mohou spát ve svých karavanech. Nevím, proč tomu tak je,“ divil se Michek. Zástupci týmů chtěli po pořadatelích vysvětlení.
„Z našeho pohledu je to nestandardní řešení. Byli jsme kvůli tomu za ředitelem závodu, který nám odpověděl, že to chápe. A že je to rozhodnutí na poslední chvíli, doposud to tak nebylo. Organizátoři se ale odvolávají na koronavirovou pandemii, někteří závodníci nechtěli spát s dalšími v jedné hale. Z mého pohledu tohle rozhodnutí na Dakar nepatří,“ prohlásil Ervín Krajčovič.

David Pabiška se drží stále v TOP 5
Druhá část maratonské etapy vedla ze Sakaky do Neomu a była dlouhá 709 kilometrů se 375 měřenými kilometry. A byla to opět velmi těžká zkouška plná kamenných trialových pasáží.
David Pabiška uzavřel maratonskou etapu 38. místem a v celkovém pořadí drží 37. příčku.
V pořadí Original by Motul dojel David etapu na 5. místě a stejná příčka mu patří i v celkovém hodnocení kategorie.
Celkové hodnocení se ale bude po dnešku měnit, neboť druhý muž průběžného hodnocení ObM Maurizio Gerini bohužel utrpěl v etapě zranění, etapu sice dojel, ale z bivaku byl transportován do nemocnice s podezřením na vnitřní krvácení a do zítřejší etapy zcela jistě nenastoupí.
David Pabiška: „ Dneska jsem spokojený, tempo bylo skvělé. Jel jsem svoje maximum. Ráno byla hrozná zima, v cíli už zase přes 30 stupňů, takže to bylo náročné. Motorka dostala pěkně zabrat. Sjeli jsme se s Milanem Engelem, Romanem Krejčím a ještě dalšími jezdci a bylo to moc pěkné svezení. A hlavně jsme v cíli maratonské etapy, což je důležité. Pár lidí mělo problémy, tak uvidíme, kdo zítra nastoupí. „
Včerejší etapa se vydařila Rudolfovi Lhotskému, dnes však přišel výsledkový propad, když zajel 55. čas. Jeho výsledek byl značně ovlivněn bolestí zubu, která ho postihla. Na celkové pořadí a pořadí v Original by Motul to vliv nemělo a je stále v celkovém pořadí na 48. místě a na 9. pozici v Original by Motul.

Rudolf Lhotský: „Včera to bylo super, užíval jsem si to, ale dneska to nešlo. Moc jsem se nevyspal kvůli bolesti zubů, jsem pod práškama a nebylo mi dobře a moc jsem se trápil v kamenech. Takže jsem radši zvolnil a to se vyplatilo, protože jsem v cíli a moc jsem v celkovém hodnocení neztratil. Teď se musím postarat především sám o sebe, abych zítra odstartoval, najít v poušti zubaře a snad to dobře dopadne. Pak dám dohromady motorku, která dneska dostala zabrat a snad zbyde i nějaký čas na spánek.“
Martin Michek dál nejlepším z našinců na motorce. Po maratonské etapě je průběžně patnáctý.
Motocyklista Michek obsadil 17. místo, za Cornejem zaostal o více než šestnáct minut. Tovární jezdec Hondy byl letos poprvé nejrychlejší a zvýšil náskok na druhého Australana Tobyho Price na 66 sekund.
Michkův týmový kolega Milan Engel zajel 35. čas a posunul se na 26. místo průběžného pořadí. Hned za ním dojel Libor Podmol , dosud vyznavač především Freestyle, a do čtvrté desítky se vešel i David Pabiška, držící se pátý mezi jezdci bez asistence.
Martin Michek se dál parádně pere s překážkami na Dakaru. Motocyklista totiž v osmé erzetě, která byla součástí maratonské etapy, opět předvedl parádní jízdu. Pondělní 17. místo mu zajistilo posun mezi prvních patnáct závodníků průběžného pořadí. A mohlo to být ještě lepší.
„Měl jsem problémy s konektorem na řídítkách, v navigačním panelu mi nešel ukazatel kilometrů. Musel jsem se vracet pro dva waypointy, takže jsem nakonec ještě nabral čtyři minuty ztrátu,“ uvedl rodák z Českých Budějovic. Jeho týmový kolega Milan Engel byl 35.
Michek opět nebyl daleko od špičky, za vítězným Chilanem Cornejem zaostal v pondělní etapě (485 měřených km) o šestnáct minut. „Bylo to brutálně rychlé a po těch dvou náročných dnech jsem rád v cíli. Moc mě samozřejmě těší, že jsem poskočil. Že jedeme kolem toho patnáctého místa, je něco krásného, ale Dakar je nevyzpytatelný. Máme před sebou ještě čtyři dny,“ upozorňuje úspěšný český motokrosař.
V nich by se určitě ještě o pár míst posunul. „Budu se snažit co nejvíc, ale bude to hrozně těžké. Když to srovnám s loňským Dakarem, tak tam už v tuhle dobu bylo deset favoritů mimo. Letos krom pár jezdců skoro celá špička zůstává. Dám do toho závěru maximum. Když se povede to patnácté místo udržet, bude to pecka,“ prohlásil ze Saúdské Arábie Michek.

„Recept na úspěch však v takhle těžkém závodě neexistuje. Každá etapa člověku sedne jinak. Já osobně nemám rád šutry, v nich jsem raději opatrnější. Nechci, aby mě to tam koplo a hodilo v rychlosti na nějaký kámen. Mám radši písčité pisty. A taky doufám, že ještě budou nějaké duny, protože ty jsme zatím moc neměli,“ nastínil.
V čem je Michkova největší síla? „Jezdí stabilně a rychle. Nedělá velké chyby, ani navigační, ani jezdecké. Jednou při něm stálo štěstí, kdy trefil velký kámen, na kterém spadlo hodně závodníků, ale on to ustál. Má fakt dobré výsledky, ale bez podpory kolem by to nešlo. Všichni v týmu dělají svou práci skvěle a ono se to pak odráží i na těch výsledcích,“ zdůraznil Ervín Krajčovič, šéf stáje ORION – Moto Racing Group.
Z týmové podpory těží i Michkův parťák Milan Engel. V posledních dvou dnech se však musel spolehnout jen sám na sebe, když ho trápilo nefungující čerpadlo zadní palivové nádrže. „Dnes i v neděli jsem měl technické problémy. Zase jsem to tam lepil a kvůli tomu ztratil, takže etapa nic moc.
Ale jsem rád, že jsem v cíli. Musí se na to podívat mechanik, rozebrat to a kouknout, co s tím je,“ konstatoval Engel, který je průběžně na 26. příčce.
Jak se později ukázalo, na jeho motorce naštěstí žádný vážnější problém nebyl. „Šlo o vyskočený tlakový ventil. Je to věc, se kterou si člověk bez asistence a bez náhradní součástky v poušti jen tak neporadí. Milan to ale zvládl perfektně. Ten problém vyřešil a s motorkou dojel do cíle. V tomhle je Milan jedinečný,“ chválil ho Krajčovič.
Etapa byla konečnou pro jednoho z favoritů a průběžně čtvrtého motocyklistu Xaviera de Soultraita ( Francie , 32 let ), který byl po havárii přepraven do nemocnice v Tabuku. V nedělní sedmé etapě havaroval vážně také Pierre Cherpin ( také Francie, 52 let ) , jenž je v umělém spánku v nemocnici v Sakace. Po pádu ve čtvrté etapě je v umělém spánku v nemocnici v Rijádu rovněž motocyklista Č. Š. Santoš ( Indie).
Nejlepší čas na letošním ročníku Dakaru si připsal náš čtyřkolkář Tomáš Kubiena, a vybojpval tak pěknou čtvrtou příčku. Průběžně je ( v tentokrát ne příliš obsazené kategorii čtyřkolek) šestý .
V úterý čeká na závodníky okruhová zkouška v okolí Neomu.

Motocykly – neděle : 1. R. Brabec (USA/KTM) 4:37:44, 2. Cornejo (Chile/Honda) -2:07, 3. Howes (USA/KTM) -2:19,
…12. Michek -8:35, 28. J. Brabec (oba ČR/KTM) -43:52, 29. Podmol (ČR/Husqvarna) -46:52, 41. Pabiška -1:19:08, 43. Engel -1:25:35, 45. Krejčí (všichni ČR/KTM) -1:44:22, 48. Lhotský (ČR/Husqvarna) -1:50:17.
Průběžné pořadí – po neděli : 1. Cornejo 28:51:31, 2. Price (Austr./KTM) -1, 3. Sunderland (Brit./KTM) -2:11,
…18. Michek -51:53, 27. Engel -3:40:14, 37. Pabiška -6:19:29, 42. Podmol -7:25:25, 49. Lhotský -11:59:49.
Čtyřkolky: 1. Andujar (Arg./Yamaha) 5:57:40,
…8. Kubiena (ČR/Yamaha) -1:39:12.
Průběžné pořadí: 1. Andujar 35:46:53,
…6. Kubiena -4:46:09.
Motocykly – pondělí : 1. Cornejo (Chile/Honda) 3:08:40, 2. Price (Austr./KTM) -1:05, 3. R. Brabec (USA/KTM) -2:50,
…17. Michek -16:06, 35. Engel (oba ČR/KTM) -40:57, 36. Podmol (ČR/Husqvarna) -44:45, 38. Pabiška -46:57, 42. J. Brabec -1:09:52, 43. Krejčí (všichni ČR/KTM) -1:13:46, 54. Lhotský (ČR/Husqvarna) -1:37:08.
Průběžné pořadí – po pondělí : 1. Cornejo 32:00:11, 2. Price -1:06, 3. Sunderland (Brit./KTM) -5:57,
…15. Michek -1:07:59, 26. Engel -4:21:11, 37. Pabiška -7:06:26, 38. Podmol -8:10:10, 47. Lhotský -13:36:57.
Čtyřkolky: 1. Giroud (Fr./Yamaha) 4:20:40,
…4. Kubiena (ČR/Yamaha) -20:15.
Průběžné pořadí: 1. Andujar (Arg./Yamaha) 40:08:45,
…6. Kubiena -5:05:12.

Motor MAX fandí našim závodníkům na Dakaru.
Kompletní výsledky viz zde.
https://www.dakar.com/en/rankings
Zdroj a foto – týmy



























































