Martin Prokop se v TOP 10 posunul na devítku. Ouředníček ve velkých problémech.

Martin Prokop se v TOP 10 posunul .

 Po smolné páteční  šesté etapě, ve které kvůli technickým potížím s poloosami posádka Martin Prokop s Marianem Chytkou zaznamenala pád z pátého na desáté místo, přišel zasloužený  sobotní volný den. Po něm se dakarská karavana dala opět do pohybu a to v podobě maratonské etapy, po které závodníci tráví noc bez svých doprovodů, zejména mechaniků, takže spolehlivost a výdrž techniky je v tento den obzvláště nutná.

 

 V nedělní etapě si i přes opatrnou jízdu česká posádka polepšila o jedno místo v celkové klasifikaci na devátou příčku. Ford Raptor RS Crosscountry Martina Prokopa vydržel tento 471 km dlouhý měřený test bez větších potíží a Prokop s Chytkou během etapy řešili pouze dva defekty. V maratonském servisu si ale preventivní výměnu zaslouží tlumiče „Shreka“, které by již další etapu nevydržely.

 

Martin Prokop v cíli měřeného úseku sedmé etapy: „Dnes to byl spíše taktický výkon, protože se jelo hodně na typu písku, ve kterém se nám ničí poloosy. Jel jsem poměrně pomalu a celkově rytmus jízdy byl hrozný. Snažili jsme se šetřit techniku a nebyla to žádná velká zábava. Krátce po sobě jsme udělali dva defekty o kameny a ten druhý začal dokonce hořet, takže jsme přehazovali gumy ze spodu auta dozadu za kabinu, aby auto nechytlo.

 

 

 Tím jsme ztratili nějaký čas a ve zbývajících 230 kilometrech do cíle jsme už jen s jednou rezervou jeli hodně oparně. Neměl jsem ze své jízdy radost nebo dobrý pocit, ale museli jsme zbytek etapy obětovat a dostat auto do bivaku v co nejlepším stavu. Večer s Viktorem vyměníme tlumiče, které už musely být načaté po šesté etapě, ale nebylo prioritou je řešit, protože jsme se věnovali hlavně poloosám.

 

 Na každou stranu dozadu dáme jeden nový tlumič a budeme doufat, že se jízdní vlastnosti zlepší. Chtěl bych poděkovat posádkám soutěžních kamionů, které nám sem dovezly díly nebo kola.

Jsou to Jarda Valtr, kamiony Buggyry, Jenda Tománek a maďarský závodník Fazekaš.“

 

 

 

 

Tomáš Ouředníček a jeho Plameňák ve velkých problémech

 

Sedmá etapa Rallye Dakar 2021 sama o sobě budila respekt. Byla totiž první částí takzvané maratonské etapy. V cíli nečekali na závodníky týmoví mechanici. Servis před pondělní osmou etapou musí zvládnout sami z dílů, které v soutěžních autech vezou. Posádka Ouředníček – Křípal musela ale spravovat už na trati, navíc jim nefungoval posilovač řízení a ještě za tmy zapadli v poušti.

 

Tomáš s Davidem si na cestě do Sakaky sáhli na dno. Opět je vystrašil kouř, který se valil z jejich Toyoty Hilux. „Dnešní rychlostní zkoušku jsme jeli zhruba 12 hodin. Všechno dobře začalo, svižně jsme se po startu rozjeli. Ale 30 kilometrů po startu jsme si všimli kouře z našeho auta. Nejdřív to vypadalo na vyteklý tlumič. Zoufalá situace, protože jsme věděli, že nás i se zítřejší etapou čekalo prakticky devět set soutěžních kilometrů bez klasického servisu s mechaniky,“ říkal v cíli vyčerpaný Tomáš Ouředníček.

 

Tomáš s Davidem na trati zhodnotili, jestli jsou schopni se závadou dojet. Jako praví dakarští srdcerváči ale stejně věděli, že to zkusí. „Po chvíli ale auto najednou začalo strašně cukat a nedalo se skoro řídit. Ve finále jsme zjistili, že to nebyl tlumič, ale že šlo o hadici od řízení. Takže vytekl všechen olej z řízení a přestalo fungovat servo. To byla katastrofa, protože zvládnout auto bez něj je pakárna. Chtěl jsem to zabalit a vrátit se do prostoru startu. David mě přesvědčil, ať to zkusíme,“ vzpomínal na těžké chvíle  rodák z Brna.

 

Jízda se závodním vozem bez posilovače řízení v náročném terénu posádku doslova bolela. Naštěstí si mohli Tomáš s Davidem těžkou dřinu rozdělit. „Výjezdy na dunky, rozbité písečné cesty, skoro to nešlo. Řval jsem bolestí, protože, volant během řízení nenadále cukal velkou silou. Asi po 150 kilometrech jsme se s Davidem vystřídali a já jsem navigoval. Takže jsme míjeli jeden průjezdní bod, než jsem se zorientoval. Ale to nám bylo jedno, šlo o to v závodě přežít.“

 

 

Po příjezdu do neutralizace se klukům povedlo, s pomocí posádek kamiónů, hadici opravit. „Naštěstí to není tlaková hadice, ale jen vracečka. Po nouzové opravě jsme pokračovali dál. Jenže se setmělo dřív, než jsme přijeli do dun. A už jsme vůbec nic neviděli. Chytli jsme se jednoho kamionu a jeli za ním. Jenže jsme zapadli. Noc, my v dunách, nikde nikdo, nefungující pístnice, protože jsme měli málo oleje v řízení. Ta situace byla šílená,“ přibližoval těžké okamžiky Tomáš.

 

Silou vůle a nezměrnou bojovností posádka asi po hodině Toyotu vyprostila. „Když jsme auto nějak vycukali, přijel s kamionem Tomáš Tomeček. Tak jsme jeli těsně za ním, aby nás vyvedl, protože má dobrá světla. My jsme z našeho vozu nic neviděli. Takže jsme to dotáhli až do cíle. Je to zázrak! Jsem ale zničenej, ruce mě bolí, že se s nimi snad ani nenajím.

 

No ale musíme to ještě zkusit sami opravit, abychom byli schopni zítra odstartovat. Držte nám palce!“ uzavřel dění v dramatické sedmé etapě pilot Tomáš Ouředníček.  Podle některých zpráv byla nakonec bojovná  posádka diskvalifikována.

 

 

 

Macháček třetí,  Enge měl  tři defekty. Oba  pokračují dál.

 

Josef Macháček se čtyřkolkou Can-Am DV21 zajel v kategorii lehkých prototypů třetí čas, na stejnou pozici se posunul také v průběžném pořadí. „Bylo to dlouhé a těžké. Střídaly se velké kameny, rolety a duny. Jsme moc rádi, že jsme v cíli, protože jsme na trati potkali Tomáše Engeho, který zrovna opravoval defekt. Problémů měli všichni dost. Neudělali jsme ani jednu gumu a můžeme zítra zase pokračovat,“ uvedl dakarský matador.

 

Naopak problémy se nevyhnuly Tomáši Engemu. „Dnes nám štěstí nepřálo. Odnesly to tři pneumatiky, které jsme prorazili o kameny a pro změnu jedna poloosa, takže špatný den. Ale jsme v cíli, a to je důležité. Snad dáme techniku do zítřka dohromady,“ uvedl liberecký závodník, který  ztratil jeden a půl hodiny.

 

 

Mirek Zapletal jede se žlutým  číslem.

 

V neděli se opět rozjel Ford F150 EVO  posádky Zapletal Sýkora, který se zastavil  v páté etapě. Nyní už pokračuje mimo hlavní soutěž a se žlutým  číslem, ale posádka jede. Bohužel, nadeje  na skvělý výsledek v TOP 20, který byl dlouho na dosah, je již minulostí. Navíc se objevily další technické problémy.

„Po oprave auta sme dnes štartovali zo stotridsiatej šiestej pozície. Dnešná etapa bola spočiatku poriadne mokrá a na trati boli hlboké koľaje, ale my sme si povedali, že skúsime zatiahnuť a aj sa nám . Tento náš Ford sa však s nami asi prestáva kamarátiť, keďže na šesťdesiatom kilometri nám vypadol horný guľový čap.

 

Samozrejme to vyvrátilo koleso, vypadla poloos a rozbilo to horné rameno. Oprava mi trvala asi hodinu, ale išli sme ďalej. Asi sto kilometrov nám odišli predné brzdy, ale to bolo spôsobené pricviknutou hadičkou, z ktorej pomaly vytekala kvapalina, takže do cieľa sme došli bez bŕzd.

 

Nevadí, už som to v našom maratónskom bivaku opravil a ráno môžeme ísť ďalej,“ doplnil slovenský navigátor Marek Sýkora.

 

 

 

 

Průběžné pořadí Rally Dakar 2021 kategorie automobilů po 7. etapě:

 

  1. S. Peterhansel (FRA) / E. Boulanger (FRA) – X-RAID MINI JCW TEAM 26.36:50 2. N. Al-Attiyah (QAT) / M. Baumel (FRA) – TOYOTA GAZOO RACING +00.07:53 3. C. Sainz (ESP) / L.Cruz (BEL) – X-RAID MINI JCW TEAM +00.41:06

 

  1. M. Prokop / V. Chytka – BENZINA ORLEN TEAM +02.59:50

 

 

Prototypy: 1. Al Sajf, Vidal (Saúd. Arábie, Šp./Can-Am) 5:20:46,

 

…15. Macháček, Vyoral (ČR/Can-Am) -31:02, 37. Enge, Tošenovský (všichni ČR/Can-Am) -1:36:55.

 

Průběžné pořadí: 1. Domzala, Marton (Pol./Can-Am) 32:30:33,

 

…17. Macháček, Vyoral -3:58:52, 36. Enge, Tošenovský -13:19:23.

 

      

 

 

Motor MAX fandí  našim závodníkům na Dakaru.

Kompletní výsledky  viz  zde.

 

https://www.dakar.com/en/rankings

 

Zdroj  a foto – týmy