Tomáš Tomeček se z Africa Eco Race letos vrátil pomáhat na Dakar. Navíc je nejrychlejší mezi těžkými asistenčními kamióny.

Tomáš Tomeček  se vrátil.

Tomáš Tomeček strávil posledních dvanáct lednů  na tratích v pouštích  Maroku, Mauritánii a Senegalu.  Tedy v místech, kde se jezdil  původní Dakar od svých začátků, v Africe.  V nedávno odstartovaném roce 2021 je vše jinak. Africa Eco Race se totiž kvůli kovidu nekoná  a tak příborský pilot přijal novou výzvu a vrátil se na Dakar. I když do zcela nové lokality, kde se vloni začal jezdit.

 

Kývl totiž na nabídku německého týmu South Racing , aby se  se svou závodní Tatrou a s navigátorem Ladislavem Lálou  vydal okusit terény do Saúdské Arábie.  A to jako pomocník a jako rychlá asistence zmíněného týmu.

 

 

Na místě se k nim před startem  připojil ještě  mechanik Philipp Rettig a společně pracují jako takoví oranžoví dakarští andělé.  Tedy jako rychlá asistence 12 vozítkům kategorie SSV, jež startují pod vlajkou South Racingu. Což je se svými 102 členy zřejmě největší tým letošní Dakar Rally. Ostatně Tomeček , přesněji  jeho kolegové s několika dalšími vozy Tatra pomáhali jako „ballay“, čili zametací vozy  pořadatelů, i v předchozích letech nejen v Africe  při AER. 

 

 

Každý den je na korbu Tatry nutné naložit 600 až 800 kg náhradních dílů, nářadí a pneumatik. Při maratónské etapě to bylo ještě o hodně víc, k tomu Tomeček a jeho parťáci brali věci například pro Tomáše Ouředníčka s Davidem Křípalem, kteří se postupem závodu stali jejich dalšími občasnými klienty. Proto také Tomáš nemůže bojovat o umístění v TOP truckerské desítce, jako ostatní  české posádky.

Nicméně  drží se i s takovým nákladem ve druhé dvacítce.

 

 

 Učím se jet v klidu a nezávodit. Je to nezvyk, startovat až úplně vzadu,“ komentuje nezvyklou roli Tomáš Tomeček. V Africe na trati někoho potkám jen párkrát za etapu, tady jsou pořád kolem nás auta a další náklaďáky. Je to něco úplně jiného. Auto se víc boří do písku, v dunách je vysloveně těžkopádné. A výrazně mi stoupla spotřeba. Dřív jsem jezdil za sedmdesát litrů nafty na sto kilometrů, teď je to sto na sto,“ přibližuje velezkušený Tomáš  Tomeček, který mimochodem v Saúdské Arábii absolvuje svůj 25. dakarský start.

 

Hned při svém prvním Dakaru v roce 1995 se radoval z vítězství coby navigátor Karla Lopraise. Od té doby vynechal jen jednou kvůli civilní službě a na kontě má mimo jiné tři vítězství v Africa Eco Race, nástupnickém závodě z Evropy do senegalského Dakaru.

 

Tomečkova Tatra, což je vlastně na závodní auto přestavěný valník, i bez nákladu váží o 600 kg více než současné speciály, které se perou o pozice v top ten. Dohromady ten rozdíl dosahuje skoro jeden a půl tuny a s takto přetíženým kamionem se na žádné závodění nedá pomýšlet. To ani nebylo v plánu, úkolem rychlé asistence je startovat vzadu a postarat se o buginy, kterým nestačila rychlá pomoc posádky kamionu Mathiase Behringera.

 

 

Ten v barvách South Racingu startuje přímo v závodě a ke svým týmovým kolegům v autech by se měl vždy dostat jako první. Čas se ale měří i Tomečkovi. Po devíti odjetých etapách mu patří celkové 17. místo.

 

Svůj závod mezi sebou jedou i rychlé asistence s označením T4.3. Mezi ně je zařazeno 12 kamionů a Tomáš Tomeček se téměř po celou dobu suverénně drží v čele. V posledních etapách už pořadatelé ani nestíhají dopočítat celkové časy jeho soupeřům. Žádný z nich totiž nedokončil úplně všechny etapy, natož aby posbíral všechny waypointy, jako Tomeček, Lála a Rittig.

 

A to s výjimkou krátké první etapy dojížděli všechny další speciály v noci. Mnohdy sto i dvě stě kilometrů. Pořadatelé s oblibou na závěr zařazují dunová pole. Jet tohle potmě je nebezpečné i pro zkušené jezdce. A hledat přitom waypointy je snad nemožné. Není divu, že se za Tatru často řadí opozdilé posádky, třeba včetně již zmíněného Ouředníčka, a nechají se vyvést až na asfaltku do bivaku.

 

Rodák z Brna Ouředníček  například  musel v sedmé etapě  opravovat a nakonec  v noci  zapadl. Nakonec mu pomohl právě krajan z Přiboru. „ Chytli jsme se jednoho kamionu a jeli za ním. Jenže jsme zapadli. Noc, my v dunách, nikde nikdo, nefungující pístnice, protože jsme měli málo oleje v řízení. Ta situace byla šílená. Když jsme auto nějak vycukali, přijel s kamionem Tomáš Tomeček.

 

Tak jsme jeli těsně za ním, aby nás vyvedl, protože má dobrá světla. My jsme z našeho vozu nic neviděli. Takže jsme to dotáhli až do cíle. Je to zázrak! Jsem ale zničenej, ruce mě bolí, že se s nimi snad ani nenajím. No ale musíme to ještě zkusit sami opravit, abychom byli schopni zítra odstartovat,“ popsal dění v dramatické sedmé etapě pilot Toyoty  Tomáš Ouředníček. Kterého Tomečkova pomoc zřejmě zachránila v závodu.

 

 

„Pomoc rychlé asistence nejčastěji spočívá v poskytnutí nářadí nebo náhradních dílů. Někdy si mechanik Philipp Rettig musí nasadit rukavice a pustit se sám do opravy poškozeného can-amu. Což může zabrat klidně hodinu, hodinu a půl. Jindy bereme někoho na lano a odtáhneme ho, kam je třeba,“ doplňuje Ladislav Lála, který má na svém kontě již několik startů s Tomášem.

 

„K tomu je v první řadě nutné, aby fungovala samotná Tatra. Jediný větší problém se zatím ukázal hned v první etapě, kdy se asi hodinu opravovala vyšroubovaná tyč řízení. A v osmé etapě tekl jeden z tlumičů,“ pokračuje Lála.  Jinak je vše v pořádku a česko-německá posádka si stíhá i užít krásné kulisy turismem nedotčené pouštní krajiny Saúdského království. A také vysokých dun, které by se podle Tomáše Tomečka daly přirovnat třeba k oblasti Erg Chegaga v Maroku.

 

 

Ve středu 13. ledna zamíří dakarská rally z Naúmu do Úly. Desátá etapa měří celkem 583 kilometrů, z nichž se 342 pojede jako rychlostní zkouška. Téměř rovným dílem se budou posádky potýkat jak s pískem, tak s kamenitými tratěmi.

 

 

 

Motor MAx fandí  našim závodníkům na Dakaru.

 

Kamiony – 9. Etapa :

 

  1. Macík (ČR/Iveco) 5:05:54, 2. Mardějev -2:27, 3. Sotnikov (oba Rus./Kamaz) -2:37, 4. Loprais (ČR/Praga) -3:41,

 

…9. Šoltys (ČR/Tatra) -49:13, 11. Valtr st. (ČR/Iveco) -1:08:06.

 

Průběžné pořadí  po 9. Etapě :

 

  1. Sotnikov 37:42:49, 2. Šibalov (Rus./Kamaz) -45:03, 3. Mardějev -1:13:05, 4. Loprais -1:30:15, 5. Macík -1:49:09,

 

…9. Šoltys -3:55:30, 12. Valtr st. -7:45:34.

 

 

 

 

 

 

 

 


Kompletní výsledky  viz  zde.

https://www.dakar.com/en/rankings

 

Foto  týmu

Připravil  P. Siwek