Garáže se zvětšují.

Garáže se díky rostoucímu počtu aut v domácnostech zvětšují. Oproti minulosti jsou častěji přímo součástí domu

Garážová stání se v posledních letech postupně zvětšují. Důvodem je nejen stabilní nárůst počtu motorových vozů na českých silnicích a v domácnostech, ale také zvyšující se podíl automobilů typu SUV. Lidé volí prostornější varianty garáží i kvůli vyššímu komfortu, čím dál častěji je proto spojují přímo s rodinnými domy.

Oproti minulosti také Češi více dbají na úsporu prostoru, namísto dřívějších křídlových vrat proto nyní volí jejich zajíždění ke stropu či stěně garáže.

Hlavním atributem, který se u garáží v průběhu času mění, je jejich velikost. Může za to zejména rostoucí počet automobilů. V Česku jich podle loňských statistik jezdilo necelých 6 milionů, ještě v roce 2009 jich přitom podle dat Sdružení automobilového průmyslu bylo jen 4,4 milionu. V roce 1989 pak o další dva miliony méně.

Garáže se proto postupně zvětšují, což naznačují i data Českého statistického úřadu, která sledují počet automobilů v jedné domácnosti. Zatímco v roce 2005 mělo podle statistiků dva a více automobilů jen jedenáct procent domácností, v roce 2017 už se jednalo o celou pětinu domácností.

 

„Trend většího počtu automobilů v domácnostech lze jednoznačně pozorovat i na garážích. Z hlediska realizací vrat nám každým rokem o několik procent roste podíl těch rozměrnějších, která jsou určená pro garáže se dvěma a více auty. Na přelomu tisíciletí se jednalo o nezanedbatelný zlomek, dnes tvoří zhruba čtvrtinu naší produkce,“ sdělil Petr Přichystal ze společnosti Lomax s tím, že velikost garáží se zvětšuje i kvůli rostoucí oblibě rozměrnějších vozů.

Týká se to zejména automobilů typu SUV, jejichž podíl mezi registrovanými vozy setrvale stoupá. V roce 2009 se pohyboval kolem pouhých 10 procent, v loňském roce se však podle statistik Svazu dovozců automobilů vyšplhal přes 35 procent.

 

 

The Passat, Arteon and, from 2022, the fully electric compact SUV ID.4 will be produced at the Volkswagen plant in Emden.

„Pokud se garáž nachází v rodinném domě, pravděpodobnost, že v ní bude parkovat SUV je podle našeho pozorování více než 50 procent. S tím logicky souvisí i větší prostor uvnitř. Důležité je ale nezapomínat ani na faktor komfortu – lidé chtějí mít uvnitř garáže více místa než v minulosti, často proto volí větší vzdálenosti mezi vozem a stěnami, než bývá doporučeno,“ doplnil Přichystal.

Podle něj v tom často hraje roli i ponechání rezervy pro případné pořízení většího či dalšího vozu v budoucnu.

 

Od samostatných staveb k součásti domu

 Rostoucí rozměry garáží se pojí také s jejich umístěním. V minulosti byly typicky koncipované jako samostatné stavby vedle domu či na zahradě. Kromě parkování vozu přitom zpravidla sloužily i jako dílny. Tato záliba ve více využitích nezmizela ani v posledních letech, garáže však čím dál častěji začaly být stavební součástí samotných domů. I to přispívá k jejich postupnému zvětšování.

„Lidé plánují jejich realizaci v rámci celé stavby a mohou s ní počítat jako s místností navíc. Pokud ji osadí garážovými vraty s kvalitními tepelně-izolačními vlastnostmi, nemusí v zimě vynakládat velké výdaje za vytápění,“ doplnil Přichystal.

 

Dřevo nahradil antracit či šedý odstín

Výraznou změnu lze v poslední době zaznamenat i v dekorech garážových vrat. Obliba různých variant totiž historicky souvisí právě s umístěním garáže. Dávno v minulosti se tento prostor nazýval spíše stodolou, u které se používalo dřevo. Postupně ho pak nahradil plech, motiv dřeva ale nevymizel. Začal se totiž lisovat právě do plechu.

„Když jsme s dekory dřeva před 20 lety jako první v Česku přicházeli, zbytek trhu to považoval za nesmysl. Uživatelé byli do té doby zvyklí na tři základní barvy – bílou, modrou a černou. Díky imitaci dřeva si však mohli sladit vzhled garáže s rámy oken, nakonec to znamenalo trend trvající zhruba 15 let,“ řekl Petr Přichystal.

 

V současnosti jsou podle něj v kurzu zejména odstíny šedé a antracitové. Opět to přitom kopíruje oblibu barevných řešení u jiných částí pláště stavby. Lidé tak k těmto odstínům tíhnou z důvodu, že mohou garážová vrata sladit například se stíněním a utvořit jednotný barevný styl domu.

 

Úspora prostoru při otevírání garáže

S postupem času se mění také způsob otevírání vrat – směrem k větší úspoře prostoru. „Pokud byly v minulosti garáže samostatně stojící, byla nejčastějším řešením klasická křídlová vrata. Vysoké nároky na prostor se příliš neřešily a technologie zároveň nebyly tolik rozvinuté,“ přiblížil Přichystal. Nicméně tím, že jsou dnes garáže zpravidla součástí domu, tíhnou lidé nejvíce k rozdělení vrat na sekce a jejich otevírání pod strop garáže.

Podle Přichystala je tento trend patrný prakticky od začátku tisíciletí. Poměrně často se pak lze setkat i s případy, kdy vrata zajíždí do boku garáže, zejména v případech, kdy je garáž používána i jako vstup do domu. Toto řešení preferují i motorkáři, kdy jim stačí pro vjezd dovnitř vrata pouze pootevřít.

 

 

 

 

O společnosti Lomax & Co, s. r. o.

Firma LOMAX & Co, spol. s r. o., vznikla v roce 1992. Je v současnosti největším výrobcem garážových vrat a předním výrobcem předokenních rolet a žaluzií v České republice. Již od jejího vzniku bylo hlavním cílem dodávat zákazníkům kvalitní výrobky. Specializovaný tým odborných pracovníků a přesná výroba na CNC strojích s využitím nejmodernější techniky jsou předpokladem pro kvalitní produkci.

Dodavatelé komponentů pro výrobu jsou pouze renomované firmy splňující normy a legislativu EU a jsou vždy špičkou ve svém oboru s garancí kvality. Produkty LOMAX vynikají spolehlivostí, precizním zpracováním a nadstandardními zárukami. Po loňském umístění v oborové kategorii se letos LOMAX umístil v hlavní prestižní kategorii „Českých 100 nejlepších“.