Šéfdesignér značky Audi o budoucnosti individuální mobility.

Marc Lichte: Tak si představuji cestování první třídou

• Šéfdesignér značky Audi hovoří o budoucnosti individuální mobility
• Technická revoluce zásadně mění proces návrhu designu
• Studie připravovaná pro autosalon IAA ukazuje v téměř sériové podobě pohled na interiér pojatý jako nový životní prostor

Jakým směrem se vyvíjí automobilový design? Tato otázka vytane na mysli při
pohledu na silnice, po nichž jezdí rychle rostoucí počty elektricky poháněných modelů. Jedni říkají, že jsou to
nejkrásnější automobily všech dob. Jiní namítají, že jsou příliš klasické. Šéfdesignér značky Audi Marc Lichte
má na to jasný názor. Společně se svým týmem se totiž v uplynulých měsících touto revolucí intenzivně
zabýval.

V rozhovoru vysvětluje, jak tato technická revoluce převrátí naruby tvarová řešení modelů Audi a dokonce i celý designový proces.

Otázka: Pane Lichte, od velkolepé prezentace modelu Audi e-tron GT* neuplynul ještě ani půlrok. O tomto
elektromobilu kategorie gran turismo jste řekl, že je to nejkrásnější automobil, který jste ve své dosavadní
kariéře navrhoval. Co bude ještě následovat?

Marc Lichte: Je toho hodně. Dokonce bych řekl, že stojíme na samém začátku. V současnosti jsme totiž v souvislosti s elektromobilitou svědky zásadní změny konstrukce automobilu. Vizuálním centrem síly už není motor, ale velká sada akumulátorů pod podlahou. K tomu přichází se svými možnostmi digitalizace a především automatizovaná jízda. Automobil se tak v nadcházejících letech zásadně změní.

Dojde k proměně, kterou bychom mohli přirovnat pravděpodobně jen ke změně epoch, kdy automobil nahradil koňské spřežení.

Jedná se bezpochyby o enormní technickou výzvu. Co to však konkrétně znamená pro automobilový design?

Lichte: Uvedu názorný příklad: V celé jeho 135leté historii jsme automobil navrhovali vlastně vždy směrem od
exteriéru k interiéru. To znamená, že na začátku stála otázka, do jakého segmentu vozidel nový model míří a
jaký agregát ho bude pohánět. Tímto způsobem jsme došli ke konceptu karoserie a následně i k vnějšímu
designu. Až poté, co bylo toto všechno pevně stanoveno, jsme se zabývali tvarovým řešením interiéru.

A tímto etablovaným procesem teď chcete otřást?

Lichte: Ano, přesně tak. S automatizovanou jízdou se totiž mění jeden zásadní bod, který byl dosud ve všech
automobilech na celém světě neměnný: Řidiči už v budoucnosti nebudou muset nepřetržitě držet rukama
volant. Bez nutnosti aktivně řídit získají novou svobodu a mohou si sami určit, jak budou trávit svůj čas. Prací,
zábavou nebo relaxací. To všechno je možné. Bez volantu a pedálů získáme současně i my nové možnosti pro
uspořádání a tvarové řešení interiéru a samozřejmě také více místa, pocit větší prostornosti.

Interiér se tak pro uživatele stane prostorem pro libovolné osobní využití, pro nás designéry novým tvůrčím jádrem automobilu. Designový proces začne tedy otázkou, kdo bude do nového modelu usedat a co všechno v něm bude chtít  dělat. Je to obrat o 180 stupňů. V budoucnosti nebudeme automobil navrhovat směrem od exteriéru k interiéru, nýbrž od interiéru k exteriéru.

„Od interiéru k exteriéru“ – toto motto již dlouho používají jiná odvětví a automobilové značky. Proč se nyní
mezi ně zařadila i značka Audi?

Lichte: Nejde zde o slogan, ale o nové základní chápání individuální mobility. Uvedu příklad. Představte si
klasickou luxusní limuzínu – více než pět metrů dlouhou, tmavá okna a černý lak. Kde v ní sedí zákazník? Na
sedadle řidiče? Ne, sedí vzadu vpravo, možná používá zábavní systém pro zadní sedadla, zatímco vůz řídí
profesionální řidič.

Pokud však v budoucnosti nebude řidič zapotřebí, pak by přece bylo zákazníka mnohem
atraktivnější sedět v první řadě v útulném křesle s volným výhledem ven nebo na velký palubní zábavní systém, jak to chceme mít i doma. Tak si představuji cestování první třídou.

Myslíte cestování, které bylo dosud vyhrazeno cestujícím VIP v letadlech?

Lichte: Ano, ale spíš bych to přirovnal k soukromému než k linkovému letadlu. Trávení času v autě bude kvalitní. Už žádné displeje, tlačítka a další ovládací prvky, místo toho velkorysý prostor s příjemnou atmosférou. Něco jako třetí životní prostor vedle bytu a pracoviště.

Nový luxus pro cestování na dlouhé vzdálenosti. To zní dobře. Jedná se však také o řešení pro fanoušky
sportovních vozů, pro rodiny, pro lidi žijící v metropolích?

Lichte: Tak tomu vůbec být nemusí. Jsem pevně přesvědčený o tom, že se různé modely vozidel budou od sebe
lišit mnohem více než dosud. Pryč je doba, kdy byl automobil kompromisem mezi mnoha vzájemně
protichůdnými požadavky. Místo toho bude stále více vozidel, jejichž celkový koncept bude přizpůsoben
jednomu určitému účelu nebo způsobu používání. Ať jsou to krátké jízdy ve velkoměstě, nebo rychlá kola na
závodním okruhu.

To zní jako vize …
Lichte: Vůbec ne. V letech 2017 a 2019 jsme například představili koncepční vozy Audi AI:CON a AI:ME. To byly vizionářské automobily, s nimiž jsme hleděli do budoucnosti vzdálené deset až dvacet let. Nyní naproti tomu intenzivně pracujeme na jejich uvedení do sériové výroby.

První výsledek tohoto úsilí ukážeme v září na IAA v Mnichově v podobě sériové výrobě blízké studie Audi grandsphere concept. Její název říká v podstatě všechno.

 

Skupina Audi, se značkami Audi, Ducati a Lamborghini, je jedním z nejúspěšnějších výrobců automobilů a motocyklů v prémiovém segmentu. Společnost působí globálně na více než 100 trzích a má 17 výrobních závodů v jedenácti zemích.
Mezi plně vlastněné dceřiné společnosti AUDI AG patří Audi Sport GmbH (Neckarsulm), Automobili Lamborghini S.p.A. (Sant’Agata Bolognese, Itálie) a výrobce sportovních motocyklů Ducati Motor Holding S.p.A. (Boloňa, Itálie). Skupina Audi dodala v roce 2020 zákazníkům 1,693 milionu automobilů značky Audi, 7430 sportovních vozů značky Lamborghini a 48 042 motocyklů značky Ducati. Prémiový výrobce dosáhl ve fiskálním roce 2020 celkových příjmů z prodeje 50,0 miliardy eur a provozního zisku 2,7 miliardy eur. V současnosti pracuje pro společnost na celém světě přibližně 87 000 zaměstnanců, z toho 60 000 v Německu. Audi je s novými modely, inovativními nabídkami pro mobilitu a atraktivními službami poskytovatelem trvale udržitelné, individuální prémiové mobility.

Dovozcem prémiových automobilů Audi na český trh je společnost Porsche Česká republika, součást skupiny podniků Porsche Holding Salzburg a největší importér automobilů do České republiky. Audi nabízí v České republice všechny své modely od 1. dubna 2015 s prodlouženou zárukou na 4 roky při nájezdu do 120 000 km v rámci standardní výbavy vozu.

Hodnoty spotřeby elektrické energie výše uvedených modelů Hodnoty spotřeby paliva, resp. elektrické energie, a emisí CO2 a třídy hospodárnosti se liší v závislosti na zvolené kombinaci kol a pneumatik a výbavě vozidla.
Audi e-tron GT Kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 21,8 – 19,6 (WLTP), 19,6 – 18,8 (EU);
kombinované emise CO2 v g/km: 0 Uváděné hodnoty spotřeby paliva a emisí byly naměřeny v souladu s legislativně stanovenou metodikou. Od 1. září 2017 dostávají některé nové vozy typové schválení již podle globálně harmonizované zkušební metodiky pro osobní automobily a lehká užitková vozidla (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure, WLTP), která umožňuje měření spotřeby paliva a emisí CO2 s realističtějšími výsledky.

Od 1. září 2018 probíhá proces, v němž WLTP postupně nahradí dosavadní evropský jízdní cyklus EU. Vzhledem k realističtějším podmínkám měření jsou hodnoty spotřeby paliva a emis í CO2, zjištěné podle metodiky WLTP, v mnoha případech vyšší než hodnoty naměřené podle metodiky EU. Více informací o rozdílech mezi metodikami WLTP a EU naleznete na www.audi.de/wltp.

V současnosti stále platí povinnost zveřejňovat hodnoty podle metodiky EU. Pokud se jedná o nové vozy, které obdržely typové schválení podle WLTP, jsou hodnoty EU vypočteny z hodnot WLTP. Hodnoty WLTP lze dobrovolně zveřejňovat jako doplňkové informace až do doby, kdy bude jejich používání povinné. Je-li uváděn rozsah hodnot EU, nevztahují se tyto údaje na jednotlivé, individuální vozidlo a nejsou součástí nabídky. Slouží pouze k účelu porovnání různých typů vozidel.

Výbava na přání a příslušenství (díly karoserie, rozměry pneumatik, atd.) mohou změnit důležité parametry vozidla, jako je například hmotnost, valivý odpor nebo aerodynamika, a ovlivnit tak, společně s povětrnostními a provozními podmínkami a individuálním způsobem řízení, spotřebu paliva, resp. elektrické energie, emise CO2 a provozní vlastnosti vozidla.

Více informací o oficiálních hodnotách spotřeby paliva a emisích CO2 nových osobních motorových vozidel naleznete v „Příručce o spotřebě paliva, emisích CO2 a spotřebě elektrické energie nových osobních motorových vozidel“, která je bezplatně k dispozici u všech prodejců nebo ji lze získat od společnosti DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH, Hellmuth-Hirth-Str. 1, D-73760 Ostfildern-Scharnhausen nebo na www.dat.de