Vedle traktorů budou vyrábět obrněné taktické vozidlo.

Před pár dny se v Brně konal veletrh IDET, kde bylo vidět i bojové vozidlo z brněnského Zetoru. Připomínáme tedy tento starší článek:

Od myšlenky k funkčnímu vozidlu za dva roky. Na vývoji a testování obrněnce GERLACH se podílejí vojenští odborníci i závodník z Rallye Dakar

Dva roky zabralo vývojářům ze společnosti Zetor Engineering Slovakia, než přenesli myšlenku obrněného taktického vozidla z papíru do reality. Na projektu GERLACH se za tu dobu podíleli nejen špičkoví strojírenští inženýři, ale také odborníci s reálnými zkušenostmi z bojového nasazení.

S testováním vozidla, které se aktuálně uchází o tendr slovenské armády na vozidla 4×4, pomáhá i někdejší závodník Rallye Dakar.

Myšlenka obrněného taktického vozidla 4×4 s názvem GERLACH se zrodila v roce 2016. Jejím autorem byli vývojáři společnosti Zetor Engineering Slovakia, jež je součástí skupiny HTC Investments. Ti ještě v témže roce společně s odborníky ze Zetor Engineering Brno začali s přípravou projektu a dalších aktivit.

 

Během roku 2017 se projekt dostal do fáze, kdy začaly intenzivní práce na přípravě a výrobě demonstrátoru, tedy zcela funkčního vozidla, jež předchází prototypu. Na jeho vývoji se vedle českých a slovenských odborníků, kteří v projektu zúročili i dlouholeté zkušenosti s těžkou zemědělskou technikou, podíleli rovněž odborníci s reálnými zkušenostmi z vojenského průmyslu, včetně těch z bojového nasazení.

Funkční demonstrátor společnost poprvé představila odborné veřejnosti  v květnu 2018 na bratislavském veletrhu IDEB. Od té doby se GERLACH podrobil řadě testů, a to jak na uzavřených polygonech, tak ve volném terénu. Obrněnec česko-slovenské produkce je rovněž mezi osmicí uchazečů o tendr slovenské armády na více než čtyři sta vozidel tohoto typu. Jejich testování probíhalo od konce června 2018 ve VTSÚ Záhorie.

Další testy GERLACH čekají, kdy se budou zkoušet nejen jeho jízdní vlastnosti, rychlost při pohybu terénem, ale třeba také brodivost, náklon, stoupavost či schopnost překonávat překážky. Na testování se podílejí jak samotní konstruktéři, tak i odborníci s vojenskými zkušenostmi. Vlastnosti při jízdě terénem pak aktuálně testuje též bývalý závodník Rallye Dakar, který vývojářům pomůže s odladěním podvozku vozidla.

Projekt cílí nejen na slovenský trh, ale i další země, jež budou v nejbližších letech realizovat nákup obdobné bojové techniky. 

V hledáčku společnosti ZETOR Engineering Slovakia jsou rovněž i další evropské země a také některé trhy na Středním východě.

 

 

O VOZIDLE GERLACH

GERLACH je připravený na vysokou volitelnou balistickou a protiminovou ochranu až na STANAG 4569 volume 3 proti improvizovaným výbušným zařízením. Kabina vozidla je dimenzovaná tak, aby se do ní pohodlně vešlo až šest členů posádky o výšce až 190 cm a váze 120 kg včetně osobní výstroje a výzbroje. Prostorná kabina skýtá možnost v případě nouze pojmout až dva další vojáky. Prostor pro náklad pojme až 1 500 kg zátěže.

Potenciální zákazníci mají možnost konfigurovat si dle potřeb jak prostor pro posádku na 2+2, 2+3, ale i 2+4 členy, tak i samotné využití vozidla. Rodina vozidel GERLACH již nyní počítá s variantami pickup, ambulantní vozidlo, RCWS (vozidlo s dálkově ovládanou zbraňovou stanicí), vozidlo s manuálně ovládanou zbraňovou stanicí a také HWS (heavy weapon station). V případě zájmu lze tento rozsah rozšířit též o variantu RDV, tedy vozidlo rychlého nasazení.