Nejen trucker David Vršecký slaví narozeniny.

Před šestačtyřiceti lety se v Roudnici nad Labem narodila významná osobnost nejen českého, ale i světového motoristického sportu. Do té doby na vodě hodně rychlý mladík, kterého Martin Koloc objevil v roce 1997 u trenažeru, se totiž od té doby projevil jako málo vídaný univerzál.

 

Happy Birthday, Davide…
Nejdříve přišla na řadu dráha pilota závodního tahače ozdobená dvěma tituly mistra Evropy z let 2008 – 2009 a několik světových rychlostních rekordů v jízdě závodním tahačem. „David si musel na titul počkat jedenáct let, navíc jsme ho po sezóně 1997 stáhli na post testovacího jezdce a vrátili do závodů až v roce 2002, kdy kryl záda Gerdu Köerberovi při prvním titulu Buggyry,“ vzpomíná Martin Koloc.

 

„Za rok vyhrál na Nürburgringu, pak jsme šli do třídy, ve které byl v té době neporazitelný MAN. Přesto jsem si byl jistý, že titul získá. Při vší úctě k šampiónům jako Körber, Faure nebo Bösiger, nebyl jenom sběrač dat a rychlý jezdec, ale chodil s nápady. A vůbec ho neodradilo, že většina z nich nebyla realizována. Pochopil totiž, že každý nápad má význam.

Proto, když po sezóně 2009 skončil na postu konstruktéra Mario Kress, věděli jsme, že máme náhradu. Sázeli jsme na Davidovu trpělivost a schopnost nenechat se odradit počátečními nezdary.“

Volba se ukázala být správnou, v roce 2017 se stal Adam Lacko na Buggyře mistrem Evropy, od ročníků 2015 nechyběl ani jednou na jednou v elitní trojce. V době Adamova triumfu se již David angažoval také na vývoji dakarských speciálů Tatra.

„Nějaký čas jsme zvažovali, že by to mohl zkusit na Dakaru jako jezdec. Zdravotně by to ale nedal, navíc se mi zdálo, že chyběla motivace. Tatry ale vyhrály v Jižní Americe pár etap, na několik dnů se vrátily do čela průběžného pořadí. Takže, když jsme se rozhodli, že půjdeme do třídy T3 a bude potřeba postavit během několika měsíců nový Can-Am, spojení Vršecký – Macháček se jevilo jako nejlepší a vlastně jediná volba,“ vzpomíná Martin na druhou polovinu roku 2000.

 

Poté co první víceméně testovací Dakar dopadl úspěšně, přišla řada na stavbu plnohodnotného speciálu Buggyra Can-Am DV21.

„Přes jistý věkový rozdíl si David s Pepou sedli, když v té době pětinásobný vítěz Dakaru řekl, že pracuje s geniálním konstruktérem, nebylo co řešit. V lednu jsme nakonec, vyhráli a přivezli do Česka beduína. Ať se to někomu líbí, nebo ne, nevím o nikom jiném, kdo by projevil takovou schopnost prosadit se tak výrazně v různých disciplínách motoristického sportu, jako David,“ konstatuje Martin Koloc, toho času se nacházející na Rally Háil v Saúdské Arábii, na které sestry Kolocovy, Josef Macháček a Téo Calvet, ladí formu před Dakarem 2022.

Na akci pochopitelně nechybí ani oslavenec. „Asi chlapci popřejeme, ale větší oslavy budou, doufejme, po konci Dakaru.“

 

 

 

Petr Bošnakov

Buggyra