Již kulatých 50 let od vzniku Maserati Boomerang.

50 let od vzniku Maserati Boomerang

 Auto snů, extrémně futuristický, téměř iracionální ale definitivně krásný model, jehož otisk se uchová v paměti každého fanouška: uplynulo půl století od 9. března 1972, kdy bylo Maserati Boomerang představeno na autosalónu v Ženevě. Šlo o koncept navržený proslulým Giorgettem Giugiarem a produkovaný studiem Italdesign.

 

Maserati Boomerang – jeho maketa byla krátce představena v roce 1971 na autosalónu v Turíně: vůz byl vyroben pouze v jednom excempláři, představeném na švýcarském autosalónu v roce 1972 v podobě plně provozuschopného registrovaného vozidla. Studio Italdesign využilo jako základ vůz Maserati Bora (podvozek a kompletní mechaniku), s podélně uprostřed před zadní nápravou uloženým osmiválcovým motorem s 90° rozevřením válců a objemem 4719 cm3.

Výkon motoru byl 310 koní a maximální rychlost se blížila 300 km/h. Poháněna byla zadní kola přes pětistupňovou převodovku.

 

 

Toto dvousedadlové sportovní kupé se nikdy nedostalo do sériové výroby. Namísto toho zanechalo stylistický odkaz, na který navázaly nejen Giugiarovy pozdější výtvory ale i další projekty, a stalo se inspirací pro četné další výrobce automobilů v Evropě a Spojených státech.

 

Originalita Boomerangu z estetického hlediska se projevovala jeho klínovitým tvarem a odvážnými čistými liniemi, které vzbuzovaly dojem průbojnosti, síly a rychlosti.

 

Tento model byl navržen kolem vodorovoné linky, která dělila vůz na dvě poloviny, s extrémně skloněným čelním sklem a panoramatickou střechou. Originální okna, obzvláště ta na dveřích, protínal pruh kovu. Z přední části vystupovaly sklopné hranaté přední reflektory a zadní lampy byly v horizontálním uspořádání.

Interiér vozu byl ultramoderní s přístrojovou deskou zabudovanou do sloupku bezramenného volantu a sedadly s extrémně nízkým posezem.

 

Tento jediný vyrobený exemplář Boomerangu se objevil i na dalších mezinárodních přehlídkách. Několikrát změnil majitele, byl nabízen v řadě aukcí a dokonce vystupoval v reklamách.

 

Maserati Boomerang, mnohými považované za skutečné umělecké dílo, bylo ve své době revoluční a ovlivnilo design pozdějších vozů. Navázalo na tradici Maserati jako značky schopné vytvoření unikátních automobilových konceptů, ikonických a avantgardních automobilů, které se staly průkopníky technologie a stylu.

V současnosti značka Maserati vyniká designem a inovativním charakterem ještě více než kdy dříve díky supersportu MC20, novému SUV Grecale a motoru Nettuno.

 

Maserati S.p.A.

Značka Maserati vyrábí kompletní řadu jedinečných vozů, které jsou na první pohled rozeznatelné díky své výjimečné osobnosti. Styl, technologie a přirozeně exkluzivní charakter dokáží uspokojit i ty nejnáročnější zákazníky s vytříbeným vkusem a v automobilovém průmyslu po celém světě jsou stále považovány za vzor. Jde o automobily s tradicí a každý nový model znovu definuje charakter italských sportovních vozů v oblasti designu, výkonu, pohodlí, elegance a bezpečnosti. Ambasadory tohoto dědictví jsou reprezentativní sedan Quattroporte, sportovní sedan Ghibli a Levante – první SUV od Maserati.

Všechny modely se vyznačují použitím nejkvalitnějších materiálů a zapojením výjimečných technických řešení. Ghibli a Levante jsou nyní k dostání také v hybridní verzi jako první elektrifikované vozy značky s trojzubcem v logu. Jedná se o kompletní řadu vybavenou benzínovými motory V6 a V8 a čtyřválcovými hybridními pohonnými jednotkami s pohonem zadních nebo všech čtyř kol. Kolekce Trofeo, zahrnující Ghibli, Quattroporte a Levante, vybavená silným motorem V8 s výkonem 580 k, i nadále ztělesňuje výkonnou DNA značky.

 

 

Coupè 2 Prototipo realizzato da Giugiaro (Italdesign)

Na špičce řady je pak nový supersport MC20 s přelomovým motorem V6 Nettuno s technologiemi vycházejícími z vozů F1, které jsou nyní poprvé dostupné i jako pohonné jednotky standardně vyráběných vozů.