Od 301 po novou 308: 2. část
Fenomén trojkové řady dorazil do Česka na sklonku 90. let
Modely trojkové řady Peugeot odjakživa tvořily páteř produktové nabídky značky. Svědčí o tom i tato fakta: 90 let trvání řady, 10 generací, nejrůznější typy karoserie od sedanu přes kombi, hatchback, užitkové varianty až po extravagantní kupé-kabriolet, mnoho úrovní výbavy včetně luxusní GT či sportovní GTi, řady motorů od prvního spalovacího po plug-in hybridní a brzy také 100% elektrické a mild-hybridní pohony…
Trojková řada je zkrátka fenomén! Modely začínající číslicí 3 vždy patřily mezi průkopníky nových technologií i bestsellery značky a nejinak tomu bylo i v Česku.
Zastoupení značky Peugeot v České republice vzniklo na samém konci roku 1996. Jedním z jeho hlavních prodejních artiklů byl Peugeot 306. Nebyl však prvním modelem trojkové řady nabízeným v ČR. Už v osmdesátých letech se k nám dovážel také Peugeot 309, k dostání byl však pouze v Tuzexu. Opravdový boom trojkové řady u nás tedy nastal na konci devadesátých let a rozpoutala ho právě dnes už legendární „třistašestka“.
Peugeot 306 se na českém trhu nabízel v různých úrovních výbavy, např. XN, XR, XSi, a dokonce i jako užitková verze označovaná XA. Hned v prvním prodejním roce, 1997, si Peugeot 306 pořídilo 640 klientů. Rok na to tento počet vzrostl na 731 a model 306 se takřka na dohled přiblížil modelu 106, který byl v té době nejprodávanějším vozem značky v ČR.
V roce 1999 „třistašestka“ opět rapidně zvedla prodejní tempo, a to o více než 50 %, a realizovala 1123 prodejů. Přesně stejný počet zaznamenala i v následujícím roce. V posledních dvou letech své prodejní kariéry si připsala ještě 688 prodaných kusů, než definitivně přenechala místo svému nástupci, Peugeotu 307.
Zákazníci v Česku si velmi oblíbili verzi kombi, která se objevila u modelu 306 po modernizaci v roce 1997. Tato praktická varianta se vyráběla až do roku 2002, zatímco výroba třídveřových a pětidveřových verzí byla ukončena už o rok dříve, tedy v roce 2001, kdy byl představen model 307. Kabriolet 306 pak ve výrobním programu vydržel až do roku 2003.
Peugeot 307 zaznamenal obrovský úspěch. Byl uveden na evropský trh v roce 2001 a v roce 2002 byl zvolen Evropským autem roku. Celosvětově ho bylo vyrobeno více než 3,5 milionu kusů. Poprvé se tu představila nová zvýšená architektura, která poskytla větší prostornost, a překvapila velkým svažujícím se čelním sklem. Model 307 byl k dispozici ve třídveřové, pětidveřové verzi a také jako kombi.
V létě roku 2003 přibyla další silueta: Coupé Cabriolet (CC), která do segmentu kompaktních vozů přenesla inovativní koncepci úspěšně představenou u modelu 206 CC. Peugeot 307 CC s posuvnou pevnou střechou a čtyřmi pohodlnými sedadly byl jedním z nejprostornějších kabrioletů své doby. Na jeho základě vznikla také sportovní verze, která se v letech 2004 a 2005 zúčastnila mistrovství světa, kde třikrát zvítězila a 26krát se umístila na stupních vítězů.
V České republice se Peugeot 307 začal oficiálně prodávat od 1. června 2001. Byl dodáván ve čtyřech verzích (XR, XR Présence, XT a XSI), ve 14 barevných provedeních, s 5 typy interiérů a s motory 1.4, 1.6 16V, 2.0 16V, 2.0HDI 90 k. První cena byla 420 000 Kč. Od 9. června 2001 byl pak nový Peugeot 307 vystaven na Autosalonu v Brně, kde vzbudil značný zájem veřejnosti.
V roce 2002 byl zvolen Autem roku v ČR, a to jak novinářskou porotou, tak i hlasováním veřejnosti. Celkem registrovala značka v ČR téměř 17 tisíc vozů Peugeot 307, přičemž nejúspěšnějším rokem byl 2003 s 3413 prodanými kusy.
V roce 2007 vystřídala Peugeot 307 první generace modelu Peugeot 308, který byl v roce 2013 nahrazen druhou generací, po níž následovala třetí, současná 308 uvedená na trh v roce 2021.
Peugeot 308 I se prodával ve třídveřové, pětidveřové a kombi verzi SW, v březnu 2009 ho doplnila nová generace modelu Coupé Cabriolet CC. Na frankfurtském autosalonu v roce 2007 byl odhalen 308 RCZ Coupé, jejíž sériová výroba byla rychle potvrzena a vznikl Peugeot RCZ, pohledné kupé 2+2, jehož se v letech 2010–2015 vyrobilo 68 000 kusů.
V České republice byl Peugeot 308 I uveden na trh v září 2007. Nabídka zahrnovala čtyři úrovně výbav (Confort, Confort Pack, Premium a Premium Pack), tři benzinové a tři dieselové motory a pět převodovek. Z 12 nabízených odstínů karoserie bylo 10 metalických. Základní verze s motorem 1.4 16V začínala na částce 414 900 Kč. Na českém trhu se prodalo asi 10 tisíc kusů.
Nejlepších výsledků (přes 2 tis. ks) dosáhl tento model v posledním roce své prodejní kariéry, 2013, přestože už v té době čelil konkurenci v podobě dalších modelů Peugeot, jejichž název začínal také číslicí „3“, a to sedanu Peugeot 301 a crossoveru Peugeot 3008.
Peugeot 308 II byl uveden na evropský trh v roce 2013. Stejně jako model 307 o 12 let dříve byl v roce 2014 zvolen Evropským autem roku. Jeho elegantní styl a střízlivé linie byly velmi inovativní. S vřelým přijetím se setkaly i jeho jízdní vlastnosti, stejně jako menší rozměry a nižší hmotnost (délka 427 cm a základní verze 1 200 kg).
Novinkou byl také Peugeot i-Cockpit, který byl známý již z modelu Peugeot 208 a stal se referencí: kompaktní volant, který snižuje amplitudu pohybů, přináší nepřekonatelné pocity z jízdy a zároveň usnadňuje manévrování ve městě. Verze 308 GTi posunula jízdní vlastnosti této modelové řady ještě o další úroveň výš a posílila dynamiku, se kterou Peugeot vstoupil do nové éry úspěchu.
V České republice byl Peugeot 308 II uveden na trh v říjnu roku 2013. Do dnešního dne registroval přes 10 tisíc prodaných vozů.
Během prvních dvou generací se celosvětově prodalo 7 milionů vozů Peugeot 308. Nyní vstupuje na scénu nový Peugeot 308 III. Vyrábí se v závodě v Mulhouse a nese nové logo Peugeot, které bylo představeno při uvedení nové identity značky v únoru 2021. Atraktivní, technologický a výkonný vůz je jedním z finalistů ankety Auto roku 2022, jejíž výsledek bude znám na konci února 2022.
V Česku byly objednávky nového Peugeotu 308 zahájeny v září 2021. První setkání s veřejností se událo na Prague Car Festivalu v Praze o posledním říjnovém víkendu. Zde si nový model prohlédlo na 25 tisíc návštěvníků. K českým koncesionářům značky přijíždějí první vozy v těchto dnech, první zákazníci se pak dočkají svých objednaných vozů v březnu.
Stejně jako v jiných zemích, i v České republice bude nový Peugeot 308 bojovat o titul Auto roku. U nás ho účast v soutěži teprve čeká, a to na jaře. Naopak na Slovensku už je rozhodnuto: nový Peugeot 308 tam toto prestižní ocenění získal před několika dny.