V Le Mans vyhrál tým Yoshimura SERT Motul. Hanikův tým stříbrný.

  1. ročník 24 Heures Motos v Le Mans vyhrál tým Yoshimura SERT Motul

Japonský tým Yoshimura SERT Motul se sídlem nedaleko okruhu Bugatti vyhrál po bezchybném výkonu úvodní čtyřiadvacetihodinový závod sezony v Le Mans a vykročil tak ve velkém stylu k obhajobě titulu FIM Endurance. Jezdecká sestava ve složení Gregg Black, Sylvain Guintoli a Xavier Siméon byli ve Francii nejlepší a na akci, která po dvou letech kvůli covidovým omezením přivítala na tribunách fanoušky, jich celkem dorazilo 62. tisíc.

Rychlé, konzistentní a perfektně fungující trio nezaváhalo, jediný problém nastal v sobotu pozdě odpoledne ve chvíli, když jejich Suzuki GSXR-1000 při delším výjezdu safety caru došlo palivo.

 

Oficiální tým YART – Yamaha EWC zahájil sezónu FIM Endurance na pole position, když Karel Hanika zajel v páteční dopolední druhé kvalifikaci fantastické kolo a vytvořil nový rekord okruhu při závodech mistrovství světa vytrvalostních motocyklů. YART tak vyhrál kvalifikaci v Le Mans již potřetí v řadě.

Poté, co Yamaha YZF-R1 nedokázala odstartovat, zavelel Karel Hanika k hrdinnému útoku a společně s týmovými kolegy Niccolò Canepou a Marvinem Fritzem se probili polem až na krásné celkové druhé místo. Problém se startem přitom provázel tým po celý závod, tedy i při zastávkách v boxech.

 

Ewc-24-H-Mans-2022-Race-Podium

 

YOSHIMURA SERT MOTUL, Black Gregg, Simeon Xavier, Guintoli Sylvain, Watanabe Kazuki, Suzuki GSXR 1000, Formula EWC

 

FCC TSR Honda France byla po osmi hodinách ve vedení, ale šance tohoto týmu se rychle rozplynuly zastávkami v boxech, nejprve na vyřešení problému s voličem převodovky a poté na výměnu  rozbitého tlumiče. Penalizace způsobila další zpoždění, zatím co nováček týmu Gino Rea v neděli ráno havaroval, ale dokázal vrátit Hondu CB R1000 RR-R do svého boxu k opravě.

Přestože zpoždění nakrátko srazilo FCC TSR Honda France z pódia, netrvalo dlouho a tým tuto pozici získal zpět a třetím místem zkompletoval stupně vítězů.

 

Viltaïs Racing Igol na chvíli držel třetí místo, poté se pohodlně držel na místě čtvrtém jako nejlepší nezávislý tým, nicméně technická porucha donutila francouzský tým k zajetí do boxů a závod nedokončil.

Team 18 Sapeurs Pompiers CMS Motostore dohnal zpoždění způsobené rozbitým olejovým filtrem a převedl pole position Dunlop Superstock Trophy na vítězství ve třídě, vyšperkované skvělým čtvrtým místem celkově se svou standardní Yamahou. Nicméně BMRT 3D Maxxess Nevers, National Motos, No Limits Motor Team a Team 33 Louit April Moto se v průběhu závodu vystřídali ve vedení  v kategorii Superstock, přičemž první tři jmenovaní byli často velmi blízko sebe.

Toto je velmi dobrá reklama pro Dunlop Superstock Trophy, ve které soutěží menší a méně financované týmy.

 

Tým No Limits Motor Team nakonec skončil na druhém místě v kategorii Dunlop Superstock Trophy a celkově pátý, před National Motos a 33 Louit April Moto. Team Bolliger Switzerland #8 (Formula EWC) s motorem Kawasaki obsadil osmé místo, zatímco Pitlane Endurance a Team LH Racing uzavřeli první desítku.

 

 

 

 

Vyjádření jezdců:

Formula EWC, Sylvain Guintoli (Yoshimura SERT Motul): „Bylo to fantastické, ale také opravdu,  únavné, protože konkurence byla velmi rychlá, takže jsme museli celý závod tlačit. Bylo to 24 hodin v plné rychlosti s velmi malou rezervou na pokus ovládnout závod, ale jedeme domů s velkou trofejí.

Vytrvalost je týmový sport a bez všech v týmu a mých týmových kolegů nemůžete ničeho dosáhnout, takže se cítím velmi šťastný, že jsem jeho součástí. Vedli jsme si dobře a doufám, že to bude takto pokračovat.“

 

Dunlop Superstock Trophy, Philipp Steinmayr ( Team 18 Sapeurs Pompiers CMS Motostore: „ Je to opravdu úžasné, je to splněný sen a je to jen výsledek opravdu dobré práce celého týmu. Byli rychlí při zastávkách v boxech a moji týmoví kolegové byli velmi rychlí na trati, dohnali jsme čas, který  jsme ztratili během noci. Bylo to opravdu těžké, můj dosud nejtěžší závod, ale je opravdu hezké získat vítězství.“

Maco Racing Team získal prestižní ocenění Anthony Delhalle EWC Spirit Trophy po hrdinském úsilí týmu během 24 Heures Motos. Slovenský tým se měl původně zúčastnit závodu v sestavě tří jezdců, kterou tvořili Richárd Bódis (HUN), Enzo Boulom (FRA) a Anthony West (AUS).

 

Ale protože Bódis nestartoval, zbylo na Boulomovi a Westovi, aby celý závod v Le Mans zvládli pouze ve dvojici, což pro ně byla obrovská fyzická i psychická výzva, kterou museli překonat. Poté se Maco Racing Team vyjádřil, že odměna je uznáním jeho „odvahy odjet závod se dvěma jezdci“ a dodal: „Odolali pochybnostem a nikdy se nevzdali“. Tým dokončil celkově na 32. pozici a desátý v kategorii Formula EWC.

 

Anthony Delhalle EWC Spirit Trophy se uděluje v závodech mistrovství světa FIM Endurance World k uctění památky jezdce týmu Suzuki Endurance Racing Team z Francie, který přišel o život při testovací nehodě v roce 2017.

Zůstává jedním z nejúspěšnějších jezdců EWC, když byl pětkrát součástí týmu FIM Endurance World Championship, který vyhrál titul mistra světa. Dvakrát vyhrál také 24 Heures Motos a Bol d’Or.

Vdova Delhalle a dvě děti byly přítomny v Le Mans, aby představily Maco Racing Team.

 

Ewc-24-H-Mans-2022-Race-Podium

 

Ewc-24-H-Mans-2022-Race-Podium-Stock

 

 

Druhým čtyřiadvacetihodinovým závodem v pořadí bude 24H SPA EWC Motos, který se pojede 2– 5. června 2022 v Belgii. Legendární a náročná trať, hostí motocyklové závody mezinárodní úrovně poprvé od roku 2001.

Ikonický okruh prošel rozsáhlými bezpečnostními vylepšeními nařízenými FIM a FMB speciálně pro návrat EWC, kde býval pevnou součástí kalendáře FIM Endurance.

 

VÝSLEDKY

24-Heures-Motos-celkové pořadí

24-Heures-Motos-pořadí týmů EWC

24-Heures-Motos-pořadí týmů World Cup SST

24-Heures-Motos-pořadí konstruktérů

 

Text a ilustrační foto: David Vychopeň, Motor MAX

Foto: FIM EWC