Čerstvý vítr – Maserati Grecale.

Čerstvý vítr – Maserati Grecale 

  1. března 2022 se v Modeně odehrála světová premiéra menšího prémiového SUV Maserati Grecale, a již ani ne za měsíc, 20. dubna 2022 jsme se s ním měli možnost seznámit i na pražské české premiéře.

Význam přátelsky, nijak bombasticky pojaté události podtrhla účast paní Marie Conti, šéfové globální komunikace značky. Maria, až v neitalsky skromné a krátké prezentaci pohovořila o Grecale, jako o přelomovém typu uvozující kompletní inovaci celého výrobního programu. Brzy se dočkáme elektrického Grecale, příští rok přijedou MC20 Spider, nová generace Quattroporte a Ghibli, další rok nové Levante.

Značka s trojzubcem se vrací na závodní okruhy novým vozem Formule E. Zároveň se Maserati více otevírá veřejnosti, například snazší možností se podívat do továrny prostřednictvím předem objednané tour, přičemž návštěvníci projdou modernizovaným a přepracovaným lobby centrály s historií značky.

 

 

 

 

Pan Jan Svoboda pak po působivé lejzrové show konečně stáhnul černá přehoz a odhalil Grecale v plné parádě. Grecale je SUV uchopitelných a pro každodenní (pří)městské ježdění optimalizovaných rozměrů a vlastností, což charakterizuje i jeho doprovodný slogan „The Everyday Exceptional“. V rámci značky vytváří samostatný segment. Nad srovnatelnou konkurencí vyniká velkým vnitřním prostorem a komfortem. dobré je, že vůz už je možno si objednat.

A to nejen iniciační limitovaný model PrimaSerie Launch Edition, ale i všechny tři verze: GT, Modena a Trofeo. Čtvrtý, plně elektrický model Folgore, první elektrické SUV značky, bude vybaveno technologií 400 V a 105 kW/h baterií se ukáže v příštím roce.

Jednotlivé modely odlišuje nejen výbava, ale i motorizace. GT sdílí s Modenou řadový čtyřválec 1995 cm3 MildHybrid (= spojení klasického čtyřválce s 48-V elektrickým ústrojím složeným ze 48-V baterie, startovacího řemenicového generátoru, e-Boosteru a stejnosměrného měniče DC/DC). Elektrická část se stará o zvýšení výkonu za současného snížení spotřeby. GT má nejvyšší výkon 300 k, zatímco Modena 330 k, oba mají shodný nejvyšší kroutící moment 450 N.m.

Společné je též vysokotlaké vstřikování, jedna svíčka / válec a přeplňování s elektronickou regulaci plnícího tlaku + e-Boosterem. Trofeo jezdí s V6 3000 cm3 se dvěma turby (530 k, 620 N.m) nové řady motorů Nettuno společných se současně vyráběným největším dravcem, kupé Maserati MC20. Ostatně všechny tyto nové jednotky zkonstruovali a vyrábějí v továrně Termoli.

Převodovky jsou osmistupňové samočinné. Všechny modely dostaly sofistikovaný pohon všech kol, GT s běžným diferenciálem vzadu (za příplatek s diferenciálem s omezenou svorností), Modena s diferenciály s omezenou svorností a samočinným mechanickým uzávěrem zadní nápravy a Trofeo s podobným provedením ale s elektronickým uzávěrem diferenciálu zadní nápravy.

 

 

 

Všechna kola jsou zavěšena nezávisle, čtyřválce dostaly aktivní tlumiče (u GT za příplatek) a příplatkové vzduchové odpružení, zatímco Trofeo má vše v ceně. Čtyřválce jezdí nejvyšší rychlostí 240 km/h, šestiválec 285 km/h; zrychlení 0-100 km/h uvádějí: 5,6 s/ 5,3 s / 3,8 s. Řidič si vybírá mezi jízdními režimy Comfort, GT, Sport, Corsa a Off-Road.

K tomu může poslouchat hudbu generovanou 21 reproduktory a 3D zvukem (o celkovém akustickém výkonu 1285 W) špičkového domácího výrobce sound-systémů Sonus Faber, případně se nechat informovat údaji zobrazovanými na 12,3“ a 8,8“ obrazovkách v podélné ose přístrojové desky. Rozvor 2901 mm poskytuje dostatek prostoru i vzadu; SUV měří 4859 mm při šíři 1979 mm a výšce 1659 mm. Svěžímu vzhledu napomáhá také nový důrazný, ale neagresivní odstín Bronzo Opaco. Ceny (bez DPH): GT – 62 600 €, Modena – 71 150 € a Trofeo – 95 580 €.

Jméno Grecale navazuje na trend „větrných“ jmen typů Maserati, který roku 1963 odstartoval Mistral, následoval Ghibli, Bora a Khamsin. Grecale se znovu vztahuje ke středomoří a označuje severovýchodní ostrý a studený vítr především zimních měsíců (anglicky Gregale). Při čelním pohledu je maska s typickým znakem naprosto nezaměnitelné, i z boku snadno rozpoznáme stříbrný Neptunův trojzubec.

I záď je pěkně a čistě uspořádaná s nápisy Maserati i Grecale. Když jsme se před dvěma dny vraceli ze Stuttgartské výstavy Retro Classics, prohnala se kolem nás matná hnědá hrouda okořeněná vodorovnou ploutví přes celou záď.

Analyzovali jsme ji jako nové SUV AM DBX (debut prosinec 2019), které sice leží poněkud výše než Grecale, ale pokud jde o eleganci, nesahá mu ani po pás.

 

 

 

 

 

 

 

Jiří Fiala   (Autorama, Brno)

email:   jf.autorama@gmail.com

 

foto autora a Maserati