Foto story: Hodně nákladné stopy bojů na trati v legendárním Monaku.

Foto story

Text a foto: Roman Klemm, Motor MAX

Monaco Historique nabízí účastníkům za zvláště vysoké „vstupné“ příležitost, zazávodit si tam, kde dříve bojovali osobnosti jako Chiron, Ascari, Fangio, Rindt, Lauda a Senna o vavříny. Nejde při tom jen o tisíce Eur, které musí zaplatit pořadateli – jde i o skutečnost, že se zde musí vypořádat se zvláště „zákeřnou“ charakteristikou dráhy. Materiál trať nešetří ani bez nehody.

K tomu se přidruží skutečnost, že se nejdná o autodrom jako Imola, Goodwood nebo Nürburgring, kde se za jezdecké chybičky platí krátkým výletem na trávník, v nejhorším případě uvíznutím ve štěrku. V monackém labyrintu, tvořeným ocelovými svodidly, vede každý „krok vedle“ nekompromisně do bariéry, která ošklivě zdeformuje i to nejdrahocennější vozidlo.

Jak dokazuje následující foto-dokumentace, byly škody na materiálu letos opravdu vysoké a pořadatel mohl mluvit o štěstí, že se – až na pár pochroumaných kotníků a sebevědomí – všech osm závodů obešlo bez vážných zranění.

 

 

Zvláště k naštvání je, když se musí balit již po pátečním volném tréninku. Stalo se tak Martinovi Strettonovi. Zde ještě následuje Kena Tyrrella na modelu 011…

 

…o 200 metrů dále po „nedorozumění“ s konkurentem před Rascasse vletěl jeho Tyrrell 012 tak tvrdě do svodidel, že nebylo co spravovat.

 

 Takhle vypadal po tréninku Connaught B-Type Michaela Birche. Chladič nebyl poničen a nos mechanici „vyklepali“. Smutné ovšem bylo, že nedělní závod uvedl vůz do podobného stavu znovu.

 

Esteban Gutierrez měl štěstí: na jeho BRM P153 se pochroumala jen převodovka

 

 

To ještě nebylo tak zlé: deforovaný „zadní levý roh“ u Maserati 300S Davida Harta.

 

 Páteční defekt převodovky vedl k totální demontáži Lotusu 81 Stevea Brookse. Oprava se podařila.

 

 

Tomuhle říkají Angličané „non-rolling-chassis“: Hesketh 308 James Hagana čeká na nový motor.

 

 Nos Kubotova Lotusu 72 po střetu se svodidlem v Tabákové zatáčce. Japonec po zbytek víkendu kulhal.

 

 Také Ferrari 312 Claudie Hürtgenové potřeboval po faux-pasu v St. Dévote novou příď…

 

 

 Vlevo slaví mechanici Stuarta Halla vítězství, zatímco na ně čeká (po nedělní nehodě Roalda Goetheho) spousta práce na tomto Tyrrellu 007)

 

Trofej Nikiho Laudy vyhrál Start Hall „bez problémů, téměř stylem start-cíl“. Tak úplně bez těžkostí to ovšem nešlo, jak ukazují stopy boje na přídi jeho McLarenu M23.

 

 

 Abychom ještě jednou osvětlili nedělní nehodu Charlese Leclerca. Situace v depu krátce po nehodě: mechanici (jsou to skutečně chlapci z dob Nikiho Laudy a Claye Regazzoniho!) pečují o zničenou záď jejich Ferrari 312B3. Vepředu je vše „bene“. Bajku o „selhání brzd“ si vymyslel někdo, kdo chtěl Leclerca „očistit“, až v pondělí…

 

 

 Nejvíce šrotu letos vyprodukovala Tabáková zatáčka: Takto zle dopadl Eifelland-March 721 Davida Shawa v závodě o Trofej Jackieho Stewarta.

 

Shaw si musel připadat jako v hororovém dejá-vu: Přesně na stejném místě demoloval i svůj Arrows A4, když šlo o Trofej Ayrtona Senny…

 

 

 Bývalý jezdec DTM, Harald Becker svému Marchi 701 „pouze“ ulomil zadní kolo…

 

 

 Šťastní ti, kteří dopadli v neděli takto.