F1 v rakouském Spielbergu:
Nic proti „napínavému“ procesí obou Red Bullů hybrido-bakelitové Grand Prix v Azerbajdžánu (čti „kolébce automobilismu“) – kdo ovšem chtěl minulý víkend vidět a slyšet „opravdové“ monoposty F1, ten vážil cestu k Austrian Historic ve Spielbergu. Jelo se tam o body šampionátu FIA Historic Formula 1.
Text a foto: Roman Klemm, Motor MAX
Vozy z let 1967-1985: Lyonsova odplata za Monako
Michael Lyons platí všeobecně za asi nejrychlejšího jezdce historiské scény. V Monaku jeho Lotus 92 ovšem porazil týmový a značkový kolega Marco Werner. Na rychlé rakouské trati si Lyons v sobotu vše vynahradil – i když teprve po celý závod trvajícím duelu s McLarenem MP4-1 Stevea Hartleye.
Oba se od pole odpoutali hned po startu, který vyšel Hartleovi lépe. K polovině závodu na 25 minut se Lyons ovšem probojoval na špičku. Hartley se ale nevzdával a neustále atakoval. Cílem proletěli jen v odstupu 0,441s. Třetí místo dlouho držel Nick Padmore na kontroverzním Lotusu 88, vozu „dvou šasi“. Pro technickou závadu ale krátce před cílem vzdal a tak třetí dojel „král Monaka“, Marco Werner.
Čtvrté místo připadlo Steve Brooksovi na dalším lotusu z roku 1980, který se dlouho přel o pozici se senzačním Tyrrellem P34 Američana Jonathana Holtzmana. Šestikolový vůz z roku 1976, se kterým Jody Scheckter vyhrál GP Švédska a zde v Zeltwegu zle havaroval, nakonec obsadil 5. místo před dotírajícím Theodore-Ensignem N183 Němce Georga Hallau.
Výsledek sobota:
- Michael Lyons, Lotus 92
- Steve Hartley, McLaren MP4-1
- Marco Werner, Lotus 87B
- Steve Brooks, Lotus 81
- Jonathan Holtzman, Tyrrell P34
- Georg Hallau, Ensign MN183
V nedělním závodě už Lotusy nenašly odpověď na rychlost ex-Watsonova McLarenu-Ford z roku 1981. Zkušený Hartley přenechal Lyonsovi vedení jen úvodních 5 kol, než se prodral kupředu a jasně vyhrál.
Poté, co se Lotusy Wernera a Padmora staly obětí závad, směl na stupínek vítězů i Brooks jedoucí na Andrettiho voze v lakování Essex. Souboj o čtvrté místo mezi Holtzmanovým revolučním P34 a neméně revolučním Lotusem 78 (první wing-car dějin) Marca Devise vyhrál jezdec z Belgie.
Výsledek neděle:
- Steve Hartley, McLaren MP4-1
- Michael Lyons, Lotus 92
- Steve Brooks, Lotus 81
- Marc Devis, Lotus 78
- Jonathan Holtzman, Tyrrell P34
- Arthur Bruckner, Arrows A6
Vozy F1 postavené do roku 1966
Autora sice těší, že FIA dělí třídy historických závodů F1 právě v roce jeho narození – tak nějak ale člověk pči tom přeci jen kouká na veterány a je tedy jedním z nich…?
Poli, kterému „na papíře“ kralovaly obě překrásné BRM P261, rychlostí jasně přesvědčil domácí Thomas Matzelberger na Cooperu T45-51 bývalé Scuderie Colonia.
Prosadil se před krajany Stepahnem Joebstlem (Lotus 24) a Ingo Strolzem (Cooper T51).