Foto Story: Vrcholy 1. Austrian Historic na Red Bull Ringu.

Foto Story z Red Bull Ringu

Poté, co roku 1994 dosloužil originální majestátní Osterreichring, ležel areál nedaleko města Zeltweg dlouho ladem. Po několika letech se ho ujal sponsor A1 a vystavěl zkrácenou trať. Již začátkem milenia se oranizátoři snažili, pořádat i historické podniky – modernizovaný okruh ale starším vozů nikdy příliš nesedl.

 

Text a foto: Roman Klemm, Motor MAX

Po nevysvětlitelné demolici A1-Ringu a jeho ještě nepochopitelnějšímu a nákladnému „zmrtvývstání“ pod jménem Red Bull Ring se nikdo o podobné samostatné mezinárodní podniky raději nesnažil. Až do letošního června: pod jménem Austrian Historic ovládly víkend vozy a šampionáty zkušeného britského oraginzátora Masters.

Dobrá, po „masakru“ v Monaku před měsícem jaksi chyběl materiál a pole tříd F1 byla relativně přehledná – Austrian Historic ovšem nabídl překvapivě velkému počtu diváků (autor jich odhaduje na 5000-7000) několik jedinečných vrcholů.

Králem paddocku se stal bez diskuzí velký Arturo Merzario a vidět skvosty jako Tyrrell P34 (1976), Ferrari 156 (1961) nebo Lotus 56B (1971) už samo stálo za výlet.

 

 

 Arturo Merzario je neuvěřitelně populární. Dnes snad více, než ve svých aktivních dobách. A měl čas pro každého fandu, vždyť bylo jeho úkolem zajet jen několik demostračních kol…

 

 

 Merzario v Clarkově jedinečném Lotusu-Climax 21 na trati.

 

 S touto šestikolkou Tyrrell P34 vyhrál Jody Scheckter roku 1976 v Anderstorpu, v Zeltwegu stejného roku ovšem zle havaroval v dnes již neexistující první zatáče.

 

 

Američan Holtzman pohyboval P34 zkušenou rukou a velmi rychle.

 

 

Marco Werner přijel do Rakouska ještě pod dojmem triumfu v Monaku. Ve Spielbergu ovšem byl jaksi z formy.

 

Jak známo, nechal Enzo Ferrari své modely Tipo 156 po sezoně 1962 z nějaké zlé nálady sešrotovat.

 

 

 Existují pouze dvě repliky, které nechali nadšenci před několika lety za neuvěřitelné peníze postavit dle originálních výkresů.

 

 

Byl roku 1961 garantem úspěchů Phila Hilla a Wolfganga von Tripse: 1,5litrový motor Ferrari.

 

 

Ve Spielbergu směl Ferrari 156 „Sharknose“ řídit Nizozemec Timmerman

 

 

A tomuto pánovi obě Tipo 156 patří: Jason Wright

 

Vzbudil u domácího publika pochopitelně vzpomínky na Nikiho Laudu: McLaren MP4-4

 

 

 Tohle byla obsolutní bomba paddocku: Team Lotus Classic s sebou vzal turbinový Lotus 56B v lakování World Wide Racingu, jak v něm jel roku 1971 Emerson Fittipaldi v Monze.

 

 

10. – 12. Juni 2022 | Austrian Historic am Red Bull Ring

Prostě neuvěřitelný kousek… ( a s ním autor……)

 

 

 Austrian Historic ovšem mělo v nabídce i sportovní vozy a protypy – od tohoto Trojanu-Elva,…

 

 

…přes Bonnierovu Lolu…

 

 

…až po relativně novou Ginettu-Zytek, se kterou startoval Nigel Mansell se svými syny Gregem a Leem v Le Mans.

 

 

První startovní řada šampionítu F1 pro vozy postavené před rokem 1966: BRM a Cooper.

 

 

Tak tedy na shledanou pod červeným býkem za rok u druhého Austrian Historic…

 

 

 …a snad s plnějším stratovním polem F1!