Scania uvádí novou řadu autobusů Fencer.

Kvalita za atraktivní cenu: Scania uvádí zcela novou řadu autobusů Fencer

Scania významným způsobem rozšiřuje svoji nabídku městských a meziměstských autobusů o model Fencer. Autobus je stejně jako nedávno představená nejnovější generace zavedených modelů Citywide a Interlink postavený na zcela nové platformě.

Díky výrobní spolupráci se společnosti Higer nabídne vysokou kvalitu danou nejen špičkovým šasi a úspornými motory Scania za atraktivní cenu. V Česku je k dispozici již nyní: v městské a příměstské verzi f1 a meziměstské f6.

Oficiální česká výstavní premiéra nového modelu proběhne na veletrhu Czechbus ve dnech 22-24. listopadu 2022. Typ Fencer f1 mohou dopravci, kteří projeví zájem, již nyní otestovat.

 

„Scania Fencer je moderní a atraktivní řadou autobusů. Stejně jako u autokarů řady Touring je její podoba výsledkem několikaleté spolupráce mezi inženýry společností Scania a Higer,“ vysvětluje Lukáš Martinů, manažer prodeje autobusů Scania (CZ & SK). „Na trh uvádíme úsporné, cenově zajímavé vozidlo, které lze na míru přizpůsobit požadavkům českých provozovatelů autobusové dopravy.“ Modulární konstrukce autobusu přitom pomáhá zkrátit dodací lhůty a nabízí snadnou opravitelnost díky záměnným dílům.

 

Nový autobus zaujme svým moderním jednoduchým designem, který je inspirován moderními velkoměsty. Provedení navíc pomáhá snadnému nástupu a použití nezávislého zavěšení předních kol (u autobusů s šířkou 2,55 metru) umožnilo rozšířit i uličku pro cestující na 900 mm pro snadnější pohyb v interiéru.

Ten je navržený tak, aby nepůsobil dobře jen jako nový, ale i během celé životnosti autobusu. Je řešen tak, aby se snadno čistil a uklízel.

 

Vylepšení doznal i prostor pro řidiče. Sedadlo nabízí plynule nastavitelný sklon, upravit lze i polohu přístrojového panelu a flexibilně se dají rovněž rozmístit všechny potřebné ovladače. Změny na podvozku řidičům přinášejí rovněž lepší ovladatelnost, snadné manévrování zajistí také zmenšený poloměr otáčení. Atmosféře na palubě napomůže i lepší utlumení hluku a vibrací a také klimatizace.

 

 

Fencer je postavený na nové podvozkové platformě, která byla od začátku navržena s ohledem na budoucnost. Důraz tedy klade na vysokou provozuschopnost a spotřebu paliva, která je v porovnání s předchozími modely až o 21 % nižší.

Snížení spotřeby je dáno především vyšší účinností motorů a převodovek, snížením hmotnosti a přidáním systému stop-start,“ vysvětluje Martinů.

 

V nabídce bude celá řada pohonných ústrojí. Z počátku bude Fencer dostupný s vyzkoušenými a výborně hodnocenými sedmi- a devítilitrovými naftovými motory. Stejně jako všechny dieselové motory Scania mohou i tyto pracovat na bionaftu nebo čisté HVO, tedy hydrogenovaný rostlinný olej, který umožňuje ušetřit až 90 % emisí CO2. Již nyní je Fencer také k mání rovněž s motory na stlačený zemní plyn (CNG) nebo bioplyn (CBG). Do budoucna portfolio rozšíří rovněž hybridní a čistě elektrická pohonná ústrojí.

 

Nízké spotřebě napomáhá i výrazně snížená hmotnost. Samotný podvozek je lehčí o dvě procenta, tedy o více než 100 kilogramů. Úspory přitom nikterak neovlivňují robustnost celého řešení. Naopak přední náprava byla zesílena, takže je možné ji zatížit až 8,2 tunami.

„To umožňuje zvýšit obsaditelnost autobusu a optimalizuje rozložení hmotnosti, což je významné pro plynové a budoucí elektrifikované verze,“ vysvětluje Lukáš Martinů. Velkou roli na snížení hmotnosti má i použití odlehčené kompozitní karoserie, která je až o 500 kilogramů lehčí.

 

Snížená hmotnost nemá vliv na bezpečnost. Scania Fencer je navíc osazen celou řadou asistenčních systémů, které mohou nehodám zcela zabránit. V nabídce nechybí varování před srážkou se zranitelnými účastníky dopravy (chodci, cyklisty), hlídání slepého úhlu, adaptivní tempomat, sledování bdělosti řidiče nebo pokročilé nouzové brzdění.

 

Scania Fencer je aktuálně k dispozici ve verzi f1, která je typickým částečně nízko podlažním příměstským autobusem se sníženým nástupem (low entry), a ve verzi f6, což je meziměstské vozidlo s vyšší podlahou (low decker). V nabídce jsou dvounápravové verze s délkou od 10,8 do 13,2 metru.

V budoucnu je doplní třínápravové varianty s délkou od třinácti do patnácti metrů a rovněž 18metrové třínápravové kloubové autobusy.

 

Pro maximální bezpečnost sám zpomalí u školy

Podobně jako u ostatních autobusů nabízí Scania i v případě modelu Fencer širokou paletu služeb. V nabídce jsou mimo jiné nejrůznější servisních kontrakty, které zahrnují i možnost podílet se na provozu servisu ve vlastním depu dopravce. Spotřebu mohou dále snížit školení řidičů, při nichž se naučí efektivněji ovládat vozidlo. Díky službám podpory a hodnocení se pak dá řidičský styl porovnávat s dalšími.

 

Mezi služby, které pomáhají se správou flotily, patří i aplikace Scania Zone. S její pomocí lze v předdefinovaných částech měst snížit maximální rychlost autobusu pro zvýšení bezpečnosti a další redukci spotřeby.

 

Na autobusy řady Scania Fencer je standardně poskytovaná záruka na 24 měsíců nebo 150 000 kilometrů.

 

Scania je předním světovým poskytovatelem řešení v oblasti dopravy. Společně s našimi partnery a zákazníky se ubíráme směrem k udržitelnému systému dopravy. V roce 2021 jsme našim zákazníkům dodali 88 930 nákladních vozidel, 4 436 autobusů a také 11 786 průmyslových a lodních pohonných systémů. Čisté tržby překročily 146 miliard SEK, z nichž bylo více než 20 procent spojeno s poskytováním služeb.

Společnost Scania, která byla založena v roce 1891, aktuálně působí ve více než 100 zemích a zaměstnává přibližně 54 000 lidí. Výzkum a vývoj probíhá zejména ve Švédsku. Výrobní závody se pak nachází v Evropě a Latinské Americe s regionálními produktovými centry v Africe, Asii a Eurasii. Scania je součástí skupiny TRATON. Další informace naleznete na: www.scania.com.