O Dakaru před Dakarem, aneb už se to blíží!
Do startu Dakaru 2023 sice ještě pár dní zbývá, ale dost důležitá část již proběhla na samém konci listopadu. Všichni potencionální účastníci museli absolvovat přejímky ve francouzském přístavu Marseille. A po nich nalodili své závodní speciály směr Saudská Arábie.
Mezi více jak stovkou posádek Dakar Classic nechyběly ani vozy dvojice Czech Dakar Samurajs Teamu Olga Roučková – Jiří Kopřiva a Ondřej Martinec – Gabriel Žúbor.
Jak přejímky probíhaly, byla to pro Vás „procházka růžovým sadem“?
„Už jsou to mé čtvrté přejímky, trošku jsem tušila, co nás bude čekat. Administrace mi trochu naháněla hrůzu. Poprvé jsem dělala pro celý tým kompletní administrativu. Což znamenalo ve třech lidech roční práci. Rok jsme dávali do kupy papíry, licence, povolení startu, dokumenty k autům, doklady jezdců celého týmu, visa, úmorné vyplňování tabulek a milion dalších méně či více zadíracích úkonů. Plus to nekonečné telefonování do Francie.
Administrace byla opravdu náročnější, než celé kolečko přejímek, které probíhalo úplně klasicky – administrace v budově A, a po obdržení cca deseti razítek jsme se přesunuli do hangárů na druhé straně závodního okruhu Paula Ricarda, kde probíhaly velmi podrobné technické přejímky. Zde jsme museli předložit FIA homologovanou výbavu jezdce i spolujezdce, povinný kit, FIA lékárnu. Odzkoušet, zdali máme dobře připravené napájení pro tripy a další přístroje. Auta pak prošla kontrolou zda jsou postavena dle platných předpisů.
Organizátoři měli kompletní popisy aut v elektronické podobě, kterou jsme během roku museli odevzdávat, jestli nám funguje odpojovač elektřiny, jestli máme dobře umístěné hasičáky, sklon uchycení pásů takový, jaký má být atd. Obě auta prošla bez poskvrny, což mi udělalo velkou radost. Ale ještě neříkám hop, v Saudské nás čeká další kolečko přejímek a pořadatelé určitě na nějakou drobnost přijdou, co by nás mohlo ještě lehce vyděsit.“
Kdy vlastně u Tebe začíná příprava na další Dakar?
„Máme naplánovaných několik let dopředu, vše je nasmlouvané, domluvené v horizontu zhruba pěti let. Dá se však říct, že z kolotoče příprav během roku člověk nemá šanci vystoupit. Navíc projekt Mechanic Academy ve Školních dílnách SŠTŘ v Novém Bydžově, kde se připravují auta, běží souběžně po celý rok.“
Na Dakaru startují ostřílení borci, ale také úplní nováčci. Co Ti říká pojem Josef Kalina, který se rozhodně řadí k těm prvně jmenovaným a ani v roce 2023 nebude chybět.
„Pepa je pojem, je to můj velký vzor. Už na prvním Dakaru v roce 2018 jsme spolu probírali navigaci a hodně mi radil. V nadcházejících letech jsme se setkávali na dalších závodech a i v kategorii Classic jsme společně seděli nad roadbooky a řešili jsme nespočet novinek, které v této kategorii pro nás neznalé připravili.“
Co vše patří mezi povinnou výbavu v „závoďáku“ vedle technických dílů?
„Je to přesně dáno pravidly Dakaru. Všichni členové posádky musí vlastnit mezinárodní řidičský průkaz. Ve vozidle musí být snadno dostupná FIA lékárničku a balíček „záchrany“.
Ten obsahuje především výstražný trojúhelník, řezačku na pásy (musí být dostupná i při připoutání), motoristické brýle, výstražné vesty, signální světlo, 9 metrů dlouhé tažné lano, teplé oblečení a boty, 1,5 l nealkoholického nápoje na osobu, náhradní jídlo (proteinové tyčinky apod.) obojí dosažitelné opět při připoutání, dále lopatu, dvě vyprošťovací desky, dvě rezervní kola a 5 l pitné vody.“
Jak máte se spolujezdcem v posádce rozdělené kompetence. O co se třeba staráš Ty, kromě řízení?
„No tak to je otázka. V našem týmu máme jasně danou hierarchii a na mně leží před Dakarem úmorná administrativa, komunikace s pořadateli, ladění teamové komunikace, komunikace se sponzory, média, zavážení a shánění dílů na auta, atd… Na Dakaru si paradoxně odpočinu, je to pro mě taková třešnička na závodním dortu. Na Dakaru jsem jen řidička a starám se o to, abychom v závodě ze sebe vydali co nejvíc. S mechaniky řeším nastavení auta a večer chodím na jezdecké breafingy.
Také se během rally starám o komunikaci s médii. Navigátor studuje navigaci, má na starosti časovou osu před a v závodě, kontroluje zda máme vše v autě. Během závodu se stará o základní údržbu auta. Ostatní má na starosti manažérka a všichni z týmu jí musíme poslouchat, a to i já. Každý večer máme od manažérky připravený rozpis na tabuli, takže přesně víme, co máme kdy dělat.
Jsme malý rodinný tým. Když je potřeba, pomáháme si, a je jedno, jestli jsi řidič, spolujezdec nebo mechanik. Táhneme za jeden provaz a všichni si přejeme úspěšný výsledek.“
Co během etapy jíte a kolik vypijete tekutin?
„Základní stavební kámen každého sportovce je kvalitní strava. Nebudu si zde hrát na někoho, kdo jí pouze zdravě a nikdy si nedá čokoládu, smažené jídlo nebo fastfood. Vše ale musí být tak nějak v rovnováze. Na všechny závody se připravuji na maximum, ani rally Dakar neni vyjímkou. Během závodů mám extrémní fyzický výdej.
A tak mám jasně daný stravovací plán, kde nesmí chybět balanc. S tím mi pomohl Sponser, švýcarská firma zabývající se výživou pro sportovce. Během etap vypijeme každý minimálně tři litry vody, ke svačině si vozíme tyčinky, sušené maso a oříšky.“
Jaká je vlastně v Saudské Arábii během Dakaru průměrná teplota, jsou tam velké rozdíly?
„Hodně záleží na tom, v jaké částí Saudské Arábie se právě nacházíte. V jeden moment je tam neskutečný vedro, že máte chuť jet nahatí. A druhý den je tam „kosa“, kdy se teploty přibližují k nule, a to se vám do zmrzlého stanu opravdu nechce jít spát.
Natož ráno stávat a jet brutálně dlouhé přejezdy. My v autě, i když nemáme topení, to máme ještě jakž takž dobré, ale motorkáři a čtyřkolkáři, ti opravdu při ranních přejezdech trpí.“
Máš během soutěže z něčeho strach, obavy?
„Všeobecně se bojím o naše bezpečí. Přece jen jsme v Saudské Arábii…A letos budu částí myšlenek i s klukama z druhé posádky, jestli jsou ok atd.“
Trať aktuálního ročníku Dakar Classic měří 6542 kilometrů. Měřené úseky, kterých je čtrnáct, pak 3350 km. Nezbývá než posádkám Czech Dakar Samurajs Teamu, ale i všem ostatním účastníkům Dakaru 2023, který startuje pětadvacetikilometrovým prologem už na Silvestra, popřát vše dobré a úspěšný dojezd až na cílovou rampu.
Pavel Vydra
One thought on “Máme naplánovaných několik let dopředu – říká Ollie Roučková.”
Comments are closed.