Vrchařský reprezentant Petr Trnka – rozhovor před sezónou.

Po delší odmlce se hlásíme, že se plně připravujeme na letošní sezónu 2023 v rámci Mistrovství Evropy. 
V mezičase nás oslovila italská stránka „Cronoscalate Che Passione“ a vyzpovídala našeho závodníka Petra Trnku. Rozhovor se věnoval závodní minulosti, závodní technice a tomu, co se odehrává za změny na kopcích v letošním roce. 

 

?️ Ahoj Petře, děkujeme za tvůj rozhovor. Začneme tím, kdo je Petr Trnka v závodním světě a v každodenním životě?
Zdravím všechny čtenáře a příznivce závodů do vrchu. V závodním světě jsem jezdcem v závodech do vrchu, ale taky tak trochu svým mechanikem, řidičem caravanu a vším co je potřeba. V osobním životě jsem pak hlavně tátou mých dvou dětí a pracuji jako mechanik v rodinném autoservisu. Jinak mám spoustu koníčků spojených s motorsportem, ať už sledování F1 nebo sbírání modelů aut a F1.
?️ Kdo tě přivedl k lásce k motorsportu?
Láska k autům a závodům u mě byla nevyhnutelná, jelikož jsem se narodil ve Šternberku pod kopcem Ecce Homo a moje rodina měla autoservis přímo kousek od startu závodu, závodní auta jsem viděl dřív, než jsem začal mluvit. Ale poprvé jsem se posadil za volant motokáry díky mému tátovi.
?️ Jaký byl tvůj debutový závod? Prozraď nám tvé pocity.
Úplně můj první závod v životě byl český amatérský pohár motokár, na který mám humorné vzpomínky, když jsem si v prvním kole spletl kudy vede trať a zajel do mlékárny. Můj první závod ve formuli byl o 9 let později v českém šampionátu na okruzích za volantem formule Gloria.
?️ V roce 2014 ses ukázal ve vybraných závodech FIA Cupu s formulí Gloria. Jak vzpomínáš na tento italský monopost?
V roce 2011 jsem přestoupil z motokár do závodů formulí na okruhu v českém mistrovství a FIA CEZ, v tom roce jsem také poprvé absolvoval můj první závod do vrchu na domácím Ecce Homo. V letech 2011-2013 jsem získal 3x po sobě titul mistra české republiky v závodech na okruhu s Glorii, poté již nebyla v českých okruzích dobrá konkurence a na postup do evropských závodů se silnější formulí jsme neměli dost peněz. Tak jsem od roku 2014 přestoupil na závod do vrchu. Gloria byla skvělé auto, hodně jsem se s ní naučil a byla to skvělá volba pro začínajícího jezdce.
?️ O rok později si udělal první krok do 2 litrového auta. Nejprve do Normy týmu Janík Motorsport a poté do vlastního Ligieru, se kterým ses začal objevovat na mistrovství Evropy. Jaký byl rozdíl mezi těmito auty a jak ti pomohli v tvé cestě do nejsilnější kategorie?

 

Pro rok 2015 se nám podařilo udělat dohodu se sponzory a teamem Václava Janíka, kde jsem absolvoval dvě sezony s pronajatou Normou M20FC, která byla ryze okruhovým speciálem s motorem Honda. Oproti formuli Gloria to byl obrovský skok a dnes to hodnotím jako skvělou příležitost a zkušenost pro vstup do velkého auta na kopcích. Pro rok 2017 se nám povedlo získat silné sponzory a zakoupili jsme Ligier JS53 EVO2.

Oproti Normě to byl zase posun dopředu, Ligier byl novější, hlavně byl náš a mohli jsme začít s úpravami pro závody do vrchu. Na Ligiera vzpomínám jako na perfektně čitelné auto s dobrou ovladatelností a vyvážením. Pro druhou sezonu s Ligierem jsme zvolili úpravu motoru od LRM Motors, která z něj udělala úplně jiné auto. Vzpomínám na můj první test po úpravě a myslel jsem, že sedím v raketě, ten výkon byl obrovský skok.
?️ V roce 2021 se ti splnil sen o 3 litrovém autě. Povedl se ti úžasný výsledek na Masters v Portugalské Braze, byl to vrchol tvých zkušeností s Normou, když se ti povedl vybojovat bronz v kategorii 2?
Ano v průběhu roku 2020 se nám povedlo udělat životní krok, dohodli jsme se se Sebastianem Petitem na koupi jeho Normy M20FC Mugen 3000 a přišel přestup do toho nejrychlejšího co jde na kopci v Evropě řídit. Abych přiznal pravdu, čekal jsem větší rozdíl v rychlosti oproti 2 litrovému Ligieru s motorem LRM Motors, ale zase jsem nečekal takový obrovský rozdíl v aerodynamice, přilnavosti a rychlosti v zatáčkách, je to opravdová šílenost.

Masters Braga 2021 byl můj životní závod. Trať v městě Braga mám opravdu velmi rád, začátky s 3litrovým autem jsem pojal velmi zodpovědně a klidně. Řekl jsem si, že nemám kam spěchat a ono to přijde. Na Masters jsem se opravdu cítil dobře, vše šlo podle plánu a auto fungovalo jako vždy zcela perfektně.

Byl to moc povedený víkend a maximálně jsem si jej užil. Neřekl bych, ale že to byl můj maximální výkon a stále získávám zkušenosti a posouvám se dopředu.

 

?️ V loňské sezoně jsi byl hlavním protivníkem Christiana Merliho a často se ti povedlo vyhrát kategorii E2-SC, můžeš nám přiblížit tvou sezonu 2022? Mrzí tě tři promeškané vítězství nebo jsi spokojený se svými výsledky v ME?
Se sezonou 2022 jsem opravdu maximálně spokojený, jsem rád, že se nám vyhnuly technické problémy a havárie. Výsledky, které jsme s teamem dokázali byli náš vysněný cíl a jsem rád, že se vše povedlo, jak mělo. Stále se však učím a získávám zkušenosti. Christian, Simone, Seb a ostatní borci jsou o dost starší a mají o hodně více zkušeností. Samozřejmě, že některé závody vnímám jako méně povedené, ale všechny beru jako obrovskou zkušenost.
?️ Co si myslíš o nových předpisech evropského šampionátu, zejména o omezení otáček motorů a dalších technických omezení? Jaký máš názor na Performance faktor, který by měl platit od roku 2024?
Změny v technických předpisech ohledně motorů nám vyhovují, můj Mugen dosahuje maximálně 9300 ot/min. Předpis ohledně váhy je pro všechny stejný, ale nemyslím si, že by měl nějaký velký vliv jak v bezpečnosti, tak ve zpomalení vozů. Ohledně ostatních změn v bezpečnostních předpisech na jednu stranu chápu FIA, že vývoj jde dopředu a vše prochází inovacemi a modernizací.

Na stranu druhou, většina továrně vyráběných aut je na tak dobré bezpečnostní úrovni, že velké změny nejsou potřeba. Samozřejmě každý do auta sedá s vědomím, že jde o velmi nebezpečný sport na běžných silnicích a může se stát cokoliv. Na našem sportu se mi líbí právě to, že zůstává jedním z mála, kde můžete potkat kultovní závodní stroje od historických skvostů, přes extrémní stavby siluet, až po formule a prototypy s motory V8.

Uvidíme co nám přinese Performance Faktor, mám obavu, že půjde pouze o papírové komplikace a zmatky. V autech špičky naší kategorie nejsou žádné extrémní rozdíly, bude těžké aplikovat PF tak, aby auta spravedlivě rozdělil. Myslím si, že by bylo šťastnější řešení rozdělit kategorie pro auta se zakrytými nebo odkrytými koly, aby dostali šanci klasické formule na vlastní klasifikaci a pak bych hlavně rozdělil auta do 1600ccm, do 2000ccm a do 3000ccm s vlastní klasifikací.

Dalo by to více šancí začínajícím jezdcům, kteří logicky nemůžou hned sednout do 3L prototypu a pomohlo by jim to k motivaci, umožnilo dosáhnout vítězných výsledků které by jim pomohli shánět sponzory.

 

 

?️ Můžeš nám podrobněji představit svoji Normu M20FC?
Moje Norma M20FC má karbonový monokok a motor V8 Mugen MF308 3000ccm, šasi je vyrobeno v roce 2019 a byla postavena v týmu Sebasitana Petita, jedná se o jedno z posledních aut Norma, následně došlo k přejmenování na Nova Proto. Váha je 565 kg, nyní tedy 590 kg podle nového předpisu. Výkon motoru je okolo 500 HP. Jezdí na speciální závodní benzín ELF 102 oktanů a 13“ palcové pneumatiky mají vepředu šířku 250 mm a 315 mm vzadu.
?️ Nyní jsi v České republice nejrychlejším jezdcem, jaký je to pocit?
V České republice jsem nikdy moc nezávodil, vždy jsem se snažil jezdit ty nejvyšší soutěže a soustředil se na evropské závody. Vlastně až do roku 2020, kdy Mistrovství Evropy zrušil Covid, jsem v česku nejel jinou trať než Ecce Homo. Máme u nás krásné tratě, ale bohužel z důvodů časové náročnosti Mistrovství Evropy se nemůžu účastnit všech závodů v Česku.

Jsem rád, že se mi povedlo dobít všechny české kopce na kterých jsem startoval a je krásný pocit slyšet Petr Trnka – nejrychlejší čech. Ale jsem rád, že v česku máme tak širokou a úspěšnou základnu závodů do vrchu. Máme zde spoustu rychlých pilotů a já doufám, že se jich v Evropě objeví víc, hlavně těch mladých. Rád jim pomůžu a předám informace, jak budu moci.
?️ Tolik let již jezdíš po evropských závodech, který závod je pro tebe nejhezčí a který závod byl nejlepší v tvé kariéře?
Mám spoustu oblíbených závodů, samozřejmě má srdcová záležitost je domácí Ecce Homo, ale z těch nejlepších závodů v Evropě musím zmínit Braga, St. Ursanne, Vallecamonica, Limanowa, Glasbach a taky strašidelné, ale nádherné a legendární Trento-Bondone, je to úžasný pocit dojet do cíle.
?️ Jak se připravuješ na závodní víkendy?
Přípravy na závodní víkend nejsou v mém případě nijak extra složité. Nejdůležitější ze všeho je pořádně a zodpovědně připravit auto, svým mechanikům důvěřuji na 100%, rád si ale vše připravuji a kontroluji sám. Dále je hodně důležité nastudovat trať do každého detailu, snažím se tomu věnovat maximum času.

A v neposlední řadě je důležité sebou sbalit vše potřebné, od oblečení a jídla, přes nářadí, vše potřebné pro zázemí, až po náhradní díly na Normu, o to se hlavně stará můj táta, je v tom opravdu dobrý, ještě nikdy nám na závodech nic nechybělo!

 

?️ Na startech ses postavil proti mnoho dobrým jezdcům, který byl nejtěžší soupeř?
Na závodech do vrchu je skvělé, že všichni závodíme proti času, to je náš největší soupeř. Myslím si, že právě to mezi všemi jezdci dělá přátelskou atmosféru. Samozřejmě ve výsledkách jsme soupeři, závodil jsem proti většině špičkových a rychlých jezdců, kteří se na start evropských kopců postavili a nemůžu určit mého největšího soupeře.

Vždy je nejtěžší závodit proti těm nejlepším, takže Christian a Simone, mají můj největší obdiv a uznání za to, jak rychle se dokáží dostat do cíle.
?️ Máš raději rychlé a méně technické tratě a nebo naopak ty technické a složité?
Na trati se vždy snažím jet co nejčistěji a nejplynuleji, jen to je nejrychlejší cesta do cíle, ale mám spíš raději tratě, které mají velké výzvy a pasáže, kde člověk do toho musí dát velké srdce a tzv „big balls“, aby byl rychlý. Tratě rallyového typu nejsou až tak zábavné, protože zde nemáme šanci využít maximální potenciál našeho auta a aerodynamiky.
?️Který sportovec tě nejvíce inspiruje?
Jak jsem již psal, velice obdivuji Christiana za to, co na trati dokáže. Má obrovské zkušenosti a dokáže za každých podmínek uspět na jakékoliv trati, to je úžasné. Globálně už od malička velice obdivuji Lewise Hamiltona, jeho jezdecký styl, přesnost, schopnost z auta vyždímat maximum a přizpůsobit se jakékoliv situaci je neuvěřitelná.
?️ Co bys poradil mladým jezdcům, kteří by chtěli zkusit závody do vrchu?
Je mi trochu líto, že ve svých 30 letech jsem jedním z nejmladších účastníků v evropských závodech. Potřebujeme více mladých jezdců, kteří rozšíří naši základnu na kopcích. Takže všem radím, aby usilovně pracovali na svých snech, pořád mířili vzhůru a nebáli se účasti na velkých evropských závodech.

Vím, že je to drahý a náročný sport, ale pořád jeden z nejdostupnějších motoristických sportů, takže se nebojte a jděte do toho naplno, nebudete litovat.

 

?️ Jaké jsou tvé plány na sezónu 2023?
Moje plány na sezonu 2023 jsou jasné, účast na kompletním Mistrovství Evropy a jak jsem říkal, mířit pořád vzhůru, takže se budu snažit útočit na evropský titul. Dále co nám volný čas a evropský kalendář dovolí, tak bychom chtěli doplnit českým mistrovstvím.
?️ Děkujeme Petře za tvůj rozhovor, chtěl bys něco vzkázat fanouškům?
Také moc děkuji za příležitost tohoto rozhovoru. Všem fanouškům závodů do vrchu obecně děkuji za podporu, a prosím, přijďte nás podporovat podél tratě, vemte sebou rodiny, kamarády, ať je vás co nejvíce, je to úžasná podívaná a pro jezdce je ta atmosféra velice motivující.

 

Zdroj : Trnka Racing