Současná podoba návrhu EURO 7 je nesmysl !

Ministr Kupka v Berlíně: Nepodpoříme omezení spalovacích motorů po roce 2035, pokud nebude jasná a závazná výjimka pro syntetická paliva.

Současná podoba návrhu EURO 7 se musí změnit

Zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory po roce 2035, návrh normy EURO 7 a rozvoj přeshraničního spojení mezi oběma zeměmi. To byla hlavní témata jednání ministra dopravy Martina Kupky a německého spolkového ministra digitalizace a dopravy Volkera Wissinga.

Česko stejně jako Německo nepodpoří schválení omezení spalovacích motorů po roce 2035, pokud nebude jasná a závazná výjimka pro využití syntetických paliv. Jedná se o podmínku, kterou v rámci předsednictví prosadila Česká republika a přislíbila Evropská komise.

„Shodli jsme se také na tom, že současná podoba normy EURO 7 není přijatelná a musí se změnit. V současné podobě by zhoršila dostupnost malých vozidel, ohrozila automobilový průmysl i pracovní příležitosti. Dohodli jsme se na vytvoření širší koalice a v polovině března se chceme s dalšími ministry potkat v Bruselu a představit Evropské komisi naše požadavky,“ řekl po jednání ministr dopravy Martin Kupka.

 

„Česká a německé ekonomika jsou úzce propojené, a to hlavně v oblasti automobilového průmyslu. Proto pokládám za žádoucí, abychom v jednáních o budoucích parametrech evropského automobilového trhu postupovali co možná nejvíce jednotně,“ dodal ministr Kupka. Definitivní rozhodnutí o přijetí návrhu, který by znemožnil prodej nových aut se spalovacím motorem po roce 2035, bylo odloženo.

„Dnešní rozhodnutí dává prostor pro další jednání. Věřím, že nakonec zvítězí cesta podpory inovací a auta se spalovacím motorem na syntetická paliva se budou moci prodávat i po roce 2035,“ uvedl Kupka.

 

Právě českému předsednictví se podařilo dojednat tuto výjimku. Ministr také připomněl další úspěch českého vyjednávání, a to přijetí revizní klauzule, která stanovuje, že rozhodnutí o zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v EU bude nutné v roce 2026 znovu kriticky posoudit a případně posunout jeho účinnost.

 

Ministr Kupka spolkovému ministrovi Wissingovi také představil odmítavou pozici České republiky k navržené podobě emisní normy EURO 7. Hlavní připomínka ČR se týká navržených dat účinnosti, kdy návrh nedává dostatek času na přípravu, testy a přeschválení typu. Navržené dva roky na zavedení normy také neodpovídají tomu, že právní rámec bude úplný až po přijetí příslušných prováděcích předpisů.

 

„Žádáme odložení její účinnosti a změnu dalších parametrů. V současné podobě by mohla znamenat smrtící koktejl pro celý evropský automobilový trh, který se už nyní nachází ve složité pozici oproti dalším světovým konkurentům“ zdůraznil ministr dopravy a dodává: „Německo naše obavy sdílí. Společně budeme hledat cestu, jak EURO 7 zásadně upravit.“

 

Norma EURO 7 klade nové požadavky i na elektrická vozidla, jako je např. aplikace OBM (On-Board-Monitoring), životnost baterií, měření emisí z brzd a oděr pneumatik. Některé z těchto technologií nejsou přitom ještě ani vyvinuty. To může vést k dalšímu zdražení vozidel a konci výroby některých modelů.

Lepší železniční spojení do Mnichova i Berlína

 

Druhým důležitým tématem dnešního jednání byla železnice. Pro Českou republiku je klíčové zlepšit v současné době nedostatečné spojení na tratích Praha – Mnichov a Praha – Berlín. „Co se týká bavorské metropole, na naší straně připravujeme modernizaci úseku Plzeň – Domažlice – státní hranice, která povede ke zvýšení rychlosti až na 200 km/h.

Pro úspěch tohoto projektu je důležité, aby došlo k elektrizaci celého spojení i ke zkapacitnění, zejména úseku Schwandorf – Furth im Wald na německé straně. Jsem rád, že DB Netz zahájila přípravu modernizace německého úseku,“ říká ministr Kupka. Očekává se, že základní posouzení na německé straně bude dokončeno v polovině roku 2024 včetně odhadu nákladů.

Další postup by mělo urychlit i společné memorandum, které by oba ministři rádi uzavřeli v létě letošního roku.

Výrazně rychlejší spojení Prahy s Berlínem pak v budoucnu přinese vybudování vysokorychlostní tratě Via Vindobona, která spojí Berlín, Prahu a Vídeň, a jejíž součástí je také vysokorychlostní spojení Prahy s Drážďany. „Projekční práce na přípravě unikátního přeshraničního Krušnohorského tunelu jsou v plném proudu,“ řekl ministr Kupka.

„Nyní je důležité se zaměřit na zvyšování povědomí veřejnosti o našich železničních projektech a trpělivé vysvětlování jejich aspektů dotčeným občanům. V této záležitosti můžeme s německými partnery postupovat ruku v ruce,“ uzavírá Kupka.

 

www.mdcr.cz