Značka Volkswagen posílila svou ziskovost.

Značka Volkswagen zvýšila v roce 2022 svůj hospodářský výsledek a dále urychluje elektrickou ofenzivu
− Solidní finanční základ: Provozní zisk před zaúčtováním mimořádných položek vzrostl na 2,6 miliardy EUR; provozní ziskovost se navzdory náročným podmínkám zvýšila na 3,6 procenta
− Úspěšné regiony: K zisku významně přispěla Severní i Jižní Amerika – na těchto trzích jsou plánovány miliardové investice
− Elektromobilita zvyšuje tempo: V roce 2030 bude mít zcela elektrický pohon pravděpodobně již 80 procent vozů Volkswagen dodaných v Evropě
− Deset nových elektrických modelů do roku 2026, z toho jeden elektromobil za méně než 25 000 EUR
− Předseda představenstva značky Volkswagen Thomas Schäfer: „V roce 2022 jsme se značkou Volkswagen úspěšně projeli bouřlivými provozními vodami a současně splnili své domácí úkoly na strategické úrovni.“

Značka Volkswagen ve fiskálním roce 2022 ještě více posílila svou ziskovost. Díky efektivnímu řízení prodeje a důsledné optimalizaci nákladů se společnosti podařilo dosáhnout výborného hospodářského výsledku. Navzdory náročným ekonomickým podmínkám a napjaté geopolitické situaci vzrostl provozní zisk před zaúčtováním mimořádných položek na 2,6 miliardy EUR a provozní ziskovost na 3,6 procenta (fiskální rok 2021*: 2,2 miliardy EUR/3,2 procenta). Problémy se zásobováním a z nich vyplývající nižší počty dodaných
vozidel se negativně podepsaly na hospodářském výsledku především ve druhém pololetí.

K robustnímu zisku v roce 2022 významně přispěly regiony Severní a  Jižní Ameriky. Volkswagen plánuje, že bude svůj podíl na těchto trzích i nadále výrazně zvyšovat. Volkswagen navíc hodlá ještě více urychlit transformaci na elektromobilitu. Značka očekává, že do roku 2030 vzroste podíl elektromobilů v Evropě na cca 80 procent. Proto do roku 2026 uvede na trh deset nových elektrických modelů, a to včetně elektromobilu Volkswagen s cenou pod hranicí 25 000 EUR, který oslaví dnes světovou premiéru jako studie ID. 2all.

Předseda představenstva značky Volkswagen Thomas Schäfer při představení hospodářských výsledků v roce
2022 řekl: „V roce 2022 jsme se značkou Volkswagen úspěšně projeli bouřlivými provozními vodami a
současně splnili své domácí úkoly na strategické úrovni. Společnost je na dekádu transformace dobře připravena. Naši strategii realizujeme důsledně a rychle.“

 

Středem pozornosti je i nadále nákladová efektivita Značka Volkswagen dosáhla navzdory nižšímu počtu
dodaných vozidel příjmů z prodeje 74 miliard EUR  (v předchozím roce*: 68 miliard EUR), a to díly optimalizované modelové a cenové politice. Rovněž finanční základ značky se podařilo posílit. Čisté cash flow se v roce 2022 zvýšilo na 1,9 miliardy EUR (0,3 miliardy EUR*). K dobrým finančním výsledkům
přispěla mimo jiné optimalizace fixních a distribučních nákladů.

Patrik Andreas Mayer, člen představenstva značky Volkswagen, který má na starosti finance, zdůraznil:
„Uplynulý fiskální rok byl ve znamení enormních geopolitických nejistot, rychle rostoucích cen surovin a
energií, problémů v dodavatelských řetězcích a negativních dopadů pandemie v Číně. Naše opatření na snížení nákladů a zvýšení hospodářského výsledku byla účinná a vedla za těchto náročných podmínek k robustnímu hospodářskému výsledku.“

Na hospodářském výsledku se významně podílely regiony Severní a Jižní Ameriky Své ovoce i nadále nese také zvyšování hospodářské efektivity v jednotlivých globálních regionech. Mayer k tomu říká: „Celoroční výsledek značky podpořil pokračující velmi pozitivní vývoj v Severní a Jižní Americe.“ V těchto a dalších regionech spatřuje Volkswagen velký růstový potenciál. Důvodem je produktové portfolio, které bylo pro tyto trhy speciálně přizpůsobeno, a lokální výroba. Podíl na trhu v Severní Americe a USA se má do roku 2030 zdvojnásobit na minimálně pět procent. Volkswagen proto plánuje, že do roku 2027 investuje do elektromobility a digitalizace pět miliard EUR.

V Jižní Americe vynaloží do roku 2026 jednu miliardu EUR na další zvýšení svého tržního podílu a na zahájení transformace na elektromobilitu. V současnosti v Jižní Americe již probíhá první zkušební prodej modelů ID.
Volkswagen urychluje elektrickou ofenzivu Společnost v roce 2022 meziročně zvýšila globální prodej elektromobilů o 23,6 procenta na 330 000 vozů. Volkswagen nyní svůj přechod na elektromobilitu ještě více
urychluje.

 

V roce 2030 bude mít v Evropě až osm z deseti prodaných vozů Volkswagen zcela elektrický pohon. Podíl akumulátorových elektromobilů bude pokračovat v růstu také v Severní Americe. Do roku 2030 počítají plány s podílem 55 procent.

Volkswagen navíc uvede do roku 2026 na trh deset nových modelů elektromobilů. Zanedlouho se začnou prodávat čtyři nové elektrické modely: druhá generace ID.31 , sportovní ID.3 GTX1 , ID. Buzz s prodlouženým rozvorem1 a vlajková loď ID.71 . Již dnes poskytne značka konkrétní výhled na první elektrický Volkswagen pro každého, a to v podobě studie kompaktního vozu ID. 2all2.

Jeho vstupní cena bude pod hranicí 25 000 EUR.
Elektromobilita pak bude nabízena ve všech segmentech s vysokými objemy prodeje, a značka Volkswagen tak bude mít ze všech konkurentů nejširší portfolio elektromobilů na trhu: od vstupního elektromobilu až po elektrickou limuzínu ID.71
.
Výrobní závody Volkswagen zvyšují kapacity pro výrobu elektromobilů Volkswagen souběžně vynakládá maximální úsilí rovněž na transformaci výroby. Výrobní závod Emden přejde v létě kompletně na elektromobilitu, a kromě modelu ID.43 bude vyrábět také ID.71. Ve Wolfsburgu bude od podzimu sjíždět z montážních linek také nová generace modelu ID.31 . Do začátku roku 2025 investuje společnost do
transformace svého hlavního výrobního závodu 460 milionů EUR. Výrobní závody ve Cvikově a Drážďanech mají kompletní transformaci již za sebou a v americké továrně Chattanooga byla výroba modelu ID.43
spuštěna už v loňském roce.

Vysoký počet objednávek a nové modely s hospodárnými spalovacími motory v roce 2023
Kromě nových modelů s elektrickým pohonem budou v roce 2023 uvedeny na trh další atraktivní produkty poháněné velmi hospodárnými spalovacími motory, a to nové generace modelů Atlas4 v Severní Americe, Virtus4 v Brazílii, Tiguan1 a Passat1.

 


V případě potřeby jsou tyto modely přizpůsobeny specifickým požadavkům zákazníků v příslušných regionech. Značka Volkswagen osobní vozy dodala v roce 2022 zákazníkům na celém světě 4,6 milionu vozidel (-6,8 procenta). Kvůli problémům v dodavatelských řetězcích klesl prodej v uplynulém fiskálním roce mírně na 2,2 (v předchozím roce: 2,3) milionu vozidel. Rozdíl mezi dodanými a prodanými vozy spočívá především v tom, že společné podniky pro výrobu vozidel v Číně se nezapočítávají do výsledků značky Volkswagen osobní vozy.
Poptávka jak po elektromobilech, tak po automobilech se spalovacími motory je i nadále vysoká.

Jen v Evropě eviduje Volkswagen objednávky na více než 660 000 vozů napříč všemi druhy pohonu, z toho téměř 100 000 vozů připadá na elektrické modely ID. Prioritou je nyní rychlá výroba objednaných vozidel a jejich dodání zákazníkům.

Finanční ukazatele značky Volkswagen osobní vozy v roce 2022 2021* 2022 Změna v %

Počet dodaných vozů na celém světě (v milionech kusů) 4,9 4,6 -6,8 %
Příjmy z prodeje (v miliardách EUR 68 74 +8,7 %
Provozní hospodářský výsledek před zaúčtováním mimořádných položek (v miliardách EUR) 2,2 2,6 +22,5 %
Provozní ziskovost před zaúčtováním mimořádných položek (%) 3,2 3,6 +0,4 procentního bodu
Čisté cash flow (v miliardách EUR) 0,3 1,9 –
* Ukazatele za předchozí rok byly revidovány kvůli strukturální změně v podobě vyčlenění divize VW Group Components

Výhled
Volkswagen plánuje pro aktuální fiskální rok další výrazné zvýšení počtu dodaných elektromobilů. Patrik Andreas Mayer, člen představenstva odpovědný za finance, k tomu říká: „Jsme opatrně optimističtí, že v průběhu roku dojde ke stabilizaci situace v zásobování, a důsledně pracujeme na dosažení stanovených cílů v oblasti nákladů.“ Mayer ještě dodává, že je však v letošním roce i nadále nutné počítat s velmi náročnými
podmínkami z hlediska zásobování, cen surovin a energií i geopolitické situace.

Značka Volkswagen upravila vzhledem ke konjunkturním nejistotám a přetrvávajícímu tlaku na růst nákladů svou prognózu pro rok 2023. Nyní očekává, že její provozní ziskovost před zaúčtováním mimořádných položek bude více než čtyři procenta. Vedoucí značky Volkswagen Thomas Schäfer zdůraznil, že Volkswagen připravuje velký počet nových produktů: „Zákazníci se mohou těšit na záplavu novinek s logem VW!“

Schäfer k tomu dodal, že „se nenecháme vyvést z konceptu a budeme i nadále pokračovat v důsledné realizaci našeho plánu pro značku Volkswagen a skupinu značek Volume“, přestože podle jeho slov bude i rok 2023 náročný.

1) Studie v podobě blízké sériově vyráběnému modelu, který se zatím neprodává.
2) Vozidlo je studií, která se neprodává.
3) Spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: kombinovaná 19,6–16,4; emise CO2 v g/km: kombinované 0. Údaje o spotřebě elektrické energie a emisích jsou pro tento model k dispozici již jen podle metodiky WLTP, a nikoli podle metodiky EU. Uvedené údaje o spotřebě elektrické energie a emisích CO2 jsou závislé na zvolené výbavě vozidla.
4) Vozidlo se v Německu neprodává.
Značka Volkswagen osobní vozy působí na více než 140 trzích po celém světě a vyrábí vozidla ve 29 závodech ve dvanácti zemích. V roce 2022 dodal Volkswagen zákazníkům 4,6 milionu vozidel, mezi něž patří bestsellery, jakými jsou Polo, T-Roc, T-Cross, Golf, Tiguan nebo Passat, ale také úspěšné modely elektromobilů ID.3, ID.4, ID.5 a ID.6.

 

Wide range of ID. models thanks to MEB – f.l.t.r.: Volkswagen ID.4 GTX, ID.4, ID.3, ID.5 und ID.5 GTX.

V uplynulém roce předala společnost zákazníkům na celém světě více než 330 000 elektromobilů. V současnosti pracuje pro značku Volkswagen 170 000 lidí na celém světě. Volkswagen svou strategií ACCELERATE důsledně urychluje svůj další rozvoj, jehož cílem je být nejžádanější značkou pro trvale udržitelnou mobilitu.
Porsche Česká republika je největším importérem osobních a užitkových vozidel do České republiky. Na českém trhu zastupuje značky Volkswagen osobní vozy, Audi, SEAT, CUPRA a Volkswagen Užitkové vozy, včetně programu prodeje prověřených použitých vozů Das WeltAuto. S projektem MOON nabíjecí infrastruktury MOON společnost vstoupila v roce 2020 do nové éry trvale udržitelné osobní mobility založené na elektrických pohonech a digitalizaci.