Nový vůz Škoda Fabia RS Rally2 ve WRC2 zvítězil na své první šotolinové soutěži.

Mexická rally: Škoda získala první tři místa kategorie WRC2 v čele s nováčkem u značky Gusem Greensmithem
› Nový vůz Škoda Fabia RS Rally2 v kategorii WRC2 zvítězil na své první šotolinové soutěži, jež se jela v rámci FIA Mistrovství světa v rally
› Brit Gus Greensmith se spolujezdcem Jonasem Anderssonem ze Švédska, kteří jeli s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT, zahájili svoji účast v kategorii WRC2 přesvědčivým vítězstvím
› Obhájci titulu kategorie WRC2 Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) skončili při své mexické premiéře druzí ve své kategorii
› Oliver Solberg se spolujezdcem Elliottem Edmondsonem (Škoda Fabia RS Rally2) se po ztrátě téměř dvou minut způsobené defektem probojovali v kategorii WRC2 zpět na třetí místo

Pět týdnů po svém premiérovém vítězství v kategorii WRC2 na Švédské rally zvítězil nový vůz Škoda Fabia RS Rally2 v této kategorii také na první šotolinové soutěži, která je součástí FIA mistrovství světa v rally (WRC). Brit Gus Greensmith se spolujezdcem Jonasem Anderssonem ze Švédska na Mexické rally slavili vítězství. Toto vítězství je o to zajímavější, že třetí kolo sezóny 2023 bylo pro Guse Greensmithe vůbec první rally řadící se do FIA Mistrovství světa za volantem vozu Škoda a také se švédským spolujezdcem Jonasem Anderssonem.

 

Gus Greensmith/Jonas Andersson

Mexická rally (Guanajuato Rally México) byla pro vůz Škoda Fabia RS Rally2 třetím podnikem v rámci WRC. Soutěž, která se konala v nadmořských výškách až 2700 metrů a skládala se z rychlostních zkoušek pokrytých hrubou šotolinou a dokonce i kameny, představovala pro nejnovější vůz skupiny Rally2 českého výrobce opět novou výzvu. Tým Toksport WRT do Léonu přivezl dva vozy Škoda Fabia RS Rally2 pro posádky Gus Greensmith/Jonas Andersson (GB/S) a Oliver Solberg/Elliott Edmondson (S/GB).

Z 19 rychlostních zkoušek, které soutěžící kategorie WRC2 skutečně absolvovali, byly tyto dvě posádky nejrychlejší na 13 z nich. Zbývajících šest rychlostních zkoušek, včetně Power Stage odměněné třemi body navíc, vyhráli obhájci titulu kategorie WRC2 Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen z Finska.

Vzhledem ke složité logistice přepravy rallyových vozů do Severní Ameriky spoléhala tato smíšená posádka na předchůdce modelu Škoda Fabia Rally2 evo, který rovněž provozuje tým Toksport WRT. Pro Guse Greensmithe byl vůz Škoda Fabia RS Rally2 relativně nový, protože jej znal pouze z testovacích jízd a lokální rally v Portugalsku. Šestadvacetiletý Londýňan, který loni řídil jeden z mnohem výkonnějších vozů skupiny Rally1, si navíc musel zvykat také na nového švédského spolujezdce Jonase Anderssona.

Nově vzniklé posádce to ale netrvalo příliš dlouho. Greensmith/Andersson se ujali vedení po šesté rychlostní zkoušce a zůstali v něm po zbytek z 23 měřených testů. „Celou rally jsem měl pod kontrolou. Když jsme potřebovali zrychlit, dokázali jsme si před všemi udělat náskok. Pak už to bylo jen o jeho udržování a vyvarování se chybám.

Je to skvělý způsob, jak začít sezónu,“ komentoval své účinkování Greensmith, který dobrovolně vynechal první dvě kola letošní sezóny FIA Mistrovství světa v rally.

 

Gus Greensmith

 

Britsko-švédské duo dokonce skončilo v celkovém pořadí šesté, což je další pozoruhodný úspěch pro
soutěžící jedoucí v kategorii WRC2.

Přestože byl Emil Lindholm se spolujezdkyní Reetou Hämäläinen na Mexické rally nováčkem, ujali se hned na začátku vedení. Ve čtvrtek vyhráli obě velkolepé asfaltové rychlostní zkoušky, které vedly historickým centrem města Guanajuato, a částečně i pod ním. Lindholmovi se podařilo držet vedení i během prvních šotolinových rychlostních zkoušek v pátek ráno. Po servisní pauze se ale zdálo, že ztratil tempo, zatímco jeho týmový kolega Gus Greensmith jako by přeřadil na vyšší rychlostní stupeň.

V té chvíli bojoval Oliver Solberg s jezdcem Fordu Adrienem Fourmauxem o druhé místo kategorie  WRC2. V osmé rychlostní zkoušce ale Solberg poškodil pneumatiku svého vozu Škoda Fabia RS Rally2, provozovaného týmem Toksport WRT, a ztratil téměř dvě minuty. Díky sérii nejrychleji zajetých rychlostních zkoušek své kategorie se Solberg se svým britským spolujezdcem Elliottem Edmondsonem během sobotní etapy vyšplhali zpět na čtvrté místo. Mezitím posádka Lindholm/Hämäläinen držela komfortní třetí místo.

Souboj o druhé a třetí místo na stupních vítězů však ještě nebyl rozhodnut. Potom, co Adriena Fourmauxe, jedoucího po většinu rally na druhém místě, zdržel ve 21. rychlostní zkoušce technický problém, patřily stupně vítězů výhradně posádkám jedoucím s vozy Škoda.

Dvojice Lindholm/Hämäläinen dojela do cíle se ztrátou 32,9 sekundy na posádku Greensmith/Andersson.
„Podařilo se nám to, co jsme chtěli. Ale musíme být upřímní: bylo to víceméně proto, že ostatní jezdci měli problémy. Alespoň máme důležité body do celkového hodnocení a mnoho nových zkušeností,“ řekl Lindholm. V závěru se nebezpečí, že bude předjet Solbergem, rozplynulo.

„Bohužel nás potkal problém s motorem poté, co jsme přejeli velký kámen ležící uprostřed trati. Nemohli jsme tedy již bojovat o druhé místo,“ vysvětlil Solberg v cíli předposlední rychlostní zkoušky.

 

Oliver Solberg/Elliott Edmondson

 

„Ale P3 je pro celkové hodnocení i tak  skvělé,“ dodal v cíli. A měl pravdu: třetí místo stačilo 21letému synovi bývalého mistra světa v rally Pettera Solberga k tomu, aby se posunul do celkového vedení mezi jezdci kategorie WRC2. 

V konečných výsledcích kategorie WRC2 značka Škoda dokonce zářila na prvních čtyřech místech, protože čtvrté místo obsadili Kajetan Kajetanowicz se spolujezdcem Maciejem Szczepaniakem z Polska, jedoucí s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu ORLEN Rally Team.

Příští rally kategorie WRC2 bude první čistě asfaltová soutěž sezóny, Chorvatská rally (20.–24. dubna 2023), která se pojede na silnicích v blízkosti hlavního města země, Záhřebu.

Mexická rally, 16.–19. března 2023, výsledky kategorie WRC2
1 Gus Greensmith/Jonas Andersson (GB/S), Škoda Fabia RS Rally2, 3.28:40,9 h
2 Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (FIN/FIN), Škoda Fabia RS Rally2, +32,9 s
3 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (SW/GB), Škoda Fabia RS Rally2, +1:06,2 min
4 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Škoda Fabia Rally2 evo, +3:25,1 min
5 Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Ford Fiesta MkII Rally2, +6:24,4 min
6 Jorge Fontena Martinez/Alberto Alvarez Nicholson (CHL/ARG), Škoda Fabia Rally2, +15:35,4 min

Číslo rally: 19
Kategorii WRC2 ovládly tři posádky Škoda: Gus Greensmith/Jonas Andersson, Emil Lindholm/Reeta
Hämäläinen a Oliver Solberg/Elliott Edmondson, které vyhrály všech 19 rychlostních zkoušek, jež se v
kategorii WRC2 skutečně odjely.

http://skoda-motorsport.com
Škoda Motorsport:
Facebook YouTube Twitter

 

Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen

 

Škoda Motorsport:
› Škoda je v motoristickém sportu aktivní od roku 1901, a to zejménav rally, tak na okruzích.
› Mezi největší úspěchy patří vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů (ETCC) v roce 1981 s vozem ŠKODA 130 RS.
› Od roku 2009 vybojovala pro českou automobilku mnoho úspěchů na tratích světových rally Škoda Fabia.
› Do roku 2014 si Škoda Fabia S2000 (atmosférický motor 2,0 litru, pohon všech kol) zajistila v rally 50 mezinárodních a národních titulů.
Škoda Fabia S2000 také pomohla třikrát zvítězit ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC) a v Intercontinental Rally Challenge (IRC).
› V roce 2015 na scénu vstoupila Škoda Fabia R5 (motor 1,6 l turbo, pohon všech kol). Později se přejmenovala na Škoda Fabia Rally2 a po ní následovala dále zdokonalená Škoda Fabia Rally2 evo; tyto vozy do konce roku 2022 získaly v 68 zemích téměř 2000 vítězství.
› Během tohoto období vybojovali tituly v kategorii WRC2/WRC2 Pro FIA Mistrovství světa tovární jezdci Škoda Motorsport Jan Kopecký (CZ), Esapekka Lappi (FIN), Pontus Tidemand (S) a Kalle Rovanperä (FIN). Škoda Motorsport také v letech 2015 až 2019 získala pětkrát za sebou titul v kategorii WRC2/WRC2 Pro určený pro výrobce.

› Od počátku sezóny 2020 změnila Škoda Motorsport strategii a začala s podporou privátních týmů. Úspěšný příběh pokračoval: Andreas Mikkelsen (N) a Emil Lindholm (FIN) se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo týmu Toksport WRT v letech 2021 a 2022 stali mistry světa v kategorii WRC2. Tým Toksport WRT získal za podpory Škoda Motorsport v letech 2020 až 2022 třikrát za sebou v kategorii WRC2 také týmový titul.
› Zákaznické týmy ŠKODA Motorsport získaly tituly rovněž ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC), FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC), FIA Mistrovství Afriky v rally (ARC), FIA Mistrovství Severní a Střední Ameriky v rally (NACAM), FIA Mistrovství Jižní Ameriky v rally (CODASUR) a FIA Mistrovství Asie a Tichomoří v rally (APRC).  se v novém desetiletí úspěšně řídí strategií „Next Level – Škoda Strategy 2030“;
usiluje o to, aby se do roku 2030 pomocí atraktivních nabídek ve vstupních segmentech a dalších modelů s elektrickým pohonem zařadila mezi pět nejprodávanějších značek v Evropě;
směřuje na pozici nejúspěšnější evropské automobilky na důležitých růstových trzích jako je Indie a severní Afrika; v současnosti nabízí zákazníkům 12 modelových řad osobních automobilů: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq iV, Enyaq Coupé iV, Slavia a Kushaq; v roce 2022 dodala zákazníkům celosvětově více než 731 000 vozů; je už 30 let součástí koncernu Volkswagen, jednoho z globálně nejúspěšnějších automobilových výrobců; v koncernovém svazku samostatně vyvíjí a vyrábí vedle vozů také komponenty jako motory a převodovky; provozuje tři výrobní závody v České republice; má výrobní kapacity v Číně, v Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále také na Ukrajině ve spolupráci s lokálním partnerem; zaměstnává celosvětově 45 000 pracovníků a je aktivní na více než 100 trzích.