Výstava historických škodovek v OC Arkády Pankrác v nedeli končí.

Výstava historických škodovek v OC Arkády Pankrác se chýlí ke konci, poslední víkend nabídne závodní simulátor

Už jen čtyři dny mají zájemci o výstavu historických automobilů a motocyklů značky ŠKODA na to, aby ji navštívili v pražském obchodním centru Arkády Pankrác. Neděle 26. března bude posledním dnem trvání expozice.

 

V tuto chvíli běží v Arkády Pankrác třetí týden výstavy, která láká nejen fanoušky motorismu a mladoboleslavské automobilky, ale díky doprovodnému programu také celé rodiny. Zájem o expozici, kterou tvoří 22 automobilů, 5 motocyklů a jedno jízdní kolo, je velký. Pochvaluje si ho také nová ředitelka obchodního centra Anna Amrozy.

 

“Musím přiznat, že žiji v Praze teprve pár měsíců a jsem mile překvapená, jak značka Škoda pozitivně rezonuje u našich zákazníků. A to napříč věkovými kategoriemi. Věřím, že všichni odchází s jedinečnými zážitky a že nám zachovají přízeň, neboť už nyní pro ně chystáme další akce,” říká Anna Amrozy, která do Prahy přišla na podzim loňského roku z Polska a převzala vedení OC Arkády Pankrác.   

 

Velkou zásluhu na úspěchu výstavy mají především dva dodavatelé exponátů. Těmi jsou na jedné straně rodina Samohýlů a jejich unikátní sbírka, na straně druhé mladoboleslavské Škoda Muzeum. “Myšlenka výstav v prostorách obchodních center se nám líbila.

A po pečlivém zvážení jsme se rozhodli, že se do akce zapojíme a doplníme vozy z rodinné sbírky Samohýl Motor Veterán o zajímavé exponáty, které jsou k vidění pouze u nás ve Škoda Muzeu,” vysvětluje Michal Velebný z mladoboleslavského muzea.

 

“Do pražských Arkád jsme zapůjčili například koncepční studii od designérů Škoda v podobě kabrioletu Fabie RS2000, závodní speciál Škoda 1100 OHC Spider, kterého byly vyrobeny pouhé dva kusy, nebo plně elektrický model Enyaq iV, který vozil Papeže Františka při jeho návštěvě na Slovensku v roce 2021,” vyjmenovává Michal Velebný a doplňuje, že dalších téměř 80 exponátů je možné kdykoliv navštívit ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi.

Návštěvníci pražské výstavy navíc mohou během posledního víkendu vyhrát v doprovodné soutěži kombinovanou rodinnou vstupenku na prohlídku jak muzea v Mladé Boleslavi, tak rodného domu Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích.

Na poslední víkend výstavy navíc organizátoři připravili pro návštěvníky možnost zazávodit si ve skutečném simulátoru závodního speciálu. A i zde budou nejlepší soutěžící oceněni hodnotnými cenami.

 

 

Střípky z výstavy v OC Arkády Pankrác:

 Laurin & Klement Voiturette A – 1905

Jeden z nejvzácnějších exponátů sbírky rodiny Samohýlů ze Zlína a bezesporu také jeden z nejvzácnějších historických kousků v České republice. Jde vůbec o jeden z prvních automobilů, který v roce 1905 vyjel z mladoboleslavské automobilky. Ta se tehdy ale ještě jmenovala Laurin & Klement po svých zakladatelích a soustředila se nejprve na výrobu jízdních kol, posléze motocyklů, až přešla k výrobě automobilů, přičemž Voiturette A byl zároveň prvním sériově vyráběným automobilem v Rakousko-Uhersku.

 

Výběr technických údajů: Výkon 7 koní, zdvihový objem 1 005 cm³, počet válců/ventilů 2/2, hmotnost: 485 kg.

 

Laurin & Klement G – 1908

 

Bezesporu další perla z rodinné sbírky, se kterou Alois Samohýl podnikl bezpočet cest a závodů, včetně těch se slavnou automobilovou závodnicí Eliškou Junkovou. Zúčastnili se s ním v roce 1966 vzpomínkového závodu k 60. výročí Targy Florio nebo přijeli na pozvání závodníka Chirona do Monaka k vyjížďce historických vozidel na oslavu založení města Monte Carlo.

Vystavený vůz je pouze jedním ze dvou dochovaných kusů tohoto modelu. Automobilka vyráběla model G v letech 1908 a 1909 a to v několika modifikacích, jako osobní i nákladní, dvoumístný, třímístný i čtyřmístný.

 

Výběr technických údajů: Výkon 17 koní, zdvihový objem 1 767 cm³, počet válců/ventilů 4/2, hmotnost: cca 650 kg.

 

ŠKODA ENYAQ iV

 

Další ze zajímavých exponátů, které spatříte na výstavě v OC Arkády Pankrác. Nejedná se sice o historický vůz, do historie už přesto vstoupil. A to v roce 2021, kdy Škoda Auto poskytla dva tyto vozy Enyaq iV pro návštěvu Papeže Františka na Slovensku. A právě jedno z těchto dvou SUV s čistě elektrickým pohonem bude vystaveno.

 

Vozy Enyaq iV byly pro návštěvu Papeže Františka na Slovensku speciálně upraveny dle požadavků Vatikánu. Dostaly držák pro umístění vlaječky, standardní zatmavená zadní okna byla nahrazena průhledným sklem, a drobných změn doznal i interiér.

 

Tento vůz byl na výstavu zapůjčen ze sbírky Škoda Muzea Mladá Boleslav společně s dalšími vozy jako např. Škoda Fabia WRC z roku 2003 nebo červený sportovní spider Škoda 1100 OHC, Škoda Favorit 136 L/A nebo koncept Škoda Fabia RS2000 Cabrio.

Auto rozříznuté čtyřmetrovou čepelí

Závodní vozy Škoda Fabia WRC, jejichž řez zamířil do Prahy také z mladoboleslavského muzea, za sebou mají bohatou závodní historii. Na začátku milenia s nimi mimo jiné závodil i český soutěžní jezdec Jan Kopecký, mistr světa 2018 v kategorii WRC-2.

V roce 2007 pak tento závodní automobil posloužil pro komerční účely známé značky Shell, která se na něm rozhodla demonstrovat účinky jednoho ze svých motorových olejů. Nestačilo jí ale rozříznout “pouze” motor a v reklamě ukázat, že je díky oleji čistý. Nechala rozříznout rovnou celý automobil.

 

O neobvyklý řez vozu se postarala londýnská společnost Asylum, která se dlouhodobě zabývá výrobou modelů a speciálních efektů pro filmový průmysl. Aby mohla rozříznout celý závodní vůz Škoda Fabia WRC, vyrobila společnost obří kruhovou pilu, jejíž čepel měla průměr 4 metry, vážila 750 kilogramů a při řezání automobilu dosáhla rychlosti 112 kilometrů za hodinu. Kromě toho musela být vyrobena také speciální plošina, díky které pila řezala přesně tak, aby se automobil elegantně rozdělil na dvě poloviny.

Řez vozu Škoda Fabia WRC, vyrobený pro reklamní účely, byl během let vystavován na mnoha místech světa a od roku 2014 je součástí sbírek Škoda Muzea.

 

 

 

 

Bližší informace o soutěžích naleznete na webových stránkách www.arkad-pankrac.cz.

Vstup na výstavu je zdarma.