Česká premiéra Maserati GranTurismo pohledem Jirky Fialy.

Česká premiéra Maserati GranTurismo a MC20 Cielo, konaná v tomto týdnu v Praze v Galerii DOX.

  1. března 2023, druhý jarní den a den jarní rovnodennosti, kdy slunce vstupuje do znamení Berana měl v Česku jednu zvláštnost – vstoupilo také do znamení Trojzubce.

Jiří Fiala, Brno 

Scuderia Praha, jediný náš oficiální dovozce italských Maserati zde dvě hodiny a tři minuty poté, co nastala jarní astronomická rovnodennost představila novinku pro velkou turistiku – Maserati GranTurismo. Opravdu husarský kousek, nebo snad náhoda?

MASERATI GrandTurismo Trofeo

 

 

Exkluzivní italská značka prošla za 109 let existence nejednou peripetií. Nyní, kdy se odstřihla od Ferrari se zdá, že ji, jako korunní klenot korporace Stellantis, snad čekají dobré časy. Výrobní program značky se naplnil. Vedle menšího sportovního sedanu Ghibli se dobře vyjímá jeho velký bratr Quattroporte, v případě SUV má dvojice jméno Grecale a Levante.

Pak jsou zde rychlá kupé / spidery MC20 – první supersporty značky, a nejnověji GranTurismo, umožňující čtyřem cestujícím překonávat v rychlosti a velkém pohodlí dlouhé vzdálenosti. Pod jejich kapotami bychom našli čtyř, šesti i osmiválce, nebo také čistou elektriku. Pohon všech nebo jen zadních kol.

Až na Grecale jezdí všechny o hodně rychleji, než 300 km/h. V magickém jarním večeru galerie DOX jsme se mohli seznámit jak s celým výrobním programem, tak – a hlavně, s českými novinkami.

 

Firmu založili bratři Maserati roku 1914 v Boloni. Až do roku 1937 stavěli téměř výhradně závodní automobily, které zvítězily v nesčetných závodech. Po finančních problémech prodali firmu rodině Orsi, které s automobily Maserati pokračovala. (Bratrům, kteří zde byly nadále zaměstnáni jako konstruktéři, smlouva zakazovala nadále vymýšlet, rýsovat a produkovat automobily pod vlastním jménem, se později ukryli pod značku O.S.C.A.).

Následujícími vlastníky Maserati byly automobilky Citroen, DeTomaso a Ferrari pro které vždy Maserati představovalo divizi sportovního luxusu, vytříbeného vkusu, strojařské elegance a studnici technických vědomostí. Tak tomu je i v současné době ve skupině Stellantis.

 

MASERATI Grecale Trofeo

 

MASERATI MC20 

 

Debutující GranTurismo to vzalo opravdu z gruntu. Stručně moderovala Emma Smetana. Po krátkém úvodu ředitele Petra Kudláčka převzal mikrofon pan Jiří Markuzzi, aby představil první Gran Turismo značky Maserati. Na ženevském autosalonu 1957 debutoval typ 3500 GT, přezdívaný „Dama Bianca“ (bílá dáma).

Objevilo se současně na stáncích tří karosářů – Allemana, Zagata a Carrozzerie Touring– první opravdu sériové Maserati pro velkou, pohodlnou turistiku v luxusu. Během let 1957-64 se ve dvou sériích narodilo celkem 150 (1957/58) a 2224 (1958-64) postupně vylepšovaných vozů (diferenciál s omezenou svorností a kotoučové brzdy – 1959, pětistupňová převodovka – 1960, vstřikování – 1961).

Časem si je vzali do parády skoro všichni význační karosáři. Kromě prostorných kupé jim dali i podobu 2+2 kabrioletů. Zaparkované, stříbrně šedé 3500 GTI, ukazuje prostornou a pohodlnou karosérii velkého kupé čalouněného měkkou medovou kůží a pod kapotou vstřikování. Tyto atributy, pojaté moderně, plně naplňuje i nové GranTurismo.

Pod jeho kapotou přede moderní šestiválce Nettuno (až 550 k) nebo šumí elektrický pohon (761 k). Poháněná jsou všechna kola, podvozek využívá vzduchové odpružení. Nepřekvapuje rychlost až 325 km/h, ani zrychlení 0-100 km/h do 2,7 s. Novinky představili a na dotazy ochotně odpovídali pánové Jan Svoboda a Vojtěch Novotný, šéfové prodeje.

 

MASERATI MC20 Trofeo

 

 

Ale využijme příležitosti a udělejme krok zpět, udělejme si pořádek a nastiňme rekapitulaci vozů typového jména GranTurismo. Novodobý dvoudveřový vůz na velké cesty s motorem V8 a karosériemi kupé / spider debutoval v Ženevě 2007 poté, co nahradilo Maserati Coupé / Spyder (2001-07, nazývané též 4200 GT; šlo o platformu Tipo M138, 2001-07, verze GranSport, Ženeva 2004, 2005-07).

Typ byl výrobně drahý a Maserati, které bylo v té době součástí koncernu FIAT-Chrysler, potřebovalo rychle nabídnout levnější a menší sportovní vůz. GranTurismo vyvinuli za rekordně krátkých 9 měsíců, přičemž vyšli z platformy M139 typu Quattroporte V.

 

Další premiérou večera bylo velmi vzácné Maserati MC20 Cielo, které debutovalo v předpremiéře v Goodwoodu v květnu 2021, a sériové tamtéž, o rok později. Vzácné tím, že jde o jeden z pouhých 15 kusů určených pro Evropu, 1. a jediný (a okamžitě prodaný) v ČR.

Cielo  (= nebe) proto, že elektricky ovládaný, odnímatelný díl střechy, složený ze dvou kusů, může být čirý nebo díky nové elektrochromické technologii PDLC (jejíž podstatou je využití tekutých krystalů rozptýlených v polymeru střešního dílu) v různé míře zatmavené. Čirost „inteligentního“ skla se nastavuje tlačítkem na přístrojové desce. MC20 Cielo přitom váží pouze o 65 kg více, něž kupé MC20.

Doplňujeme že v březnu 2020 továrna dokončila první prototypy MC20 k jízdním zkouškám. 12. dubna 2020 zemřel ve věku 90 let legendární závodník Sir Stirling Moss. Továrna na jeho počest 13. května 2020 pokryla karosérii prototypu MC20 grafikou, které připomínala závodníka a jeho legendární monopost Maserati 420M/58 „Eldorado“ s nímž debutoval v Závodu dvou světů na Monze roku 1958.

 

MASERATI MC20 Cielo

 

MASERATI Ghibli 2023 

 

Dvoumístný supersport MC20 (Maserati Corse 2020; kód M240) debutoval v červnu 2020. Jeho tělem je karbonátový monokok, dveře se vztyčují směrem vzhůru. Třílitr V6 Nettuno má nejvyšší výkon 630 k, pohání zadní kola.

Dokáže letět rychlostí přes 325 km/h a zrychluje 0-100 km/h za méně, než 2,9 s.

Továrna chystá plně elektrickou verzi. V závodě 24h Spa 2023 (zde třikrát – 2005, 2006 a 2008 – zde vyhrálo legendární Maserati MC12) mělo ponejprv závodit MC20 GT2 s laděným V6 3,0litru Nettuno (630 k) s dvojitým turbodmychadlem a novou technologií spalování MTC (Maserati Twin Combustion).

 

Každý v galerii DOX vystavený vůz byl něčím výjimečný. Sytě oranžová loga „F Tributo“ a trojzubec napovídaly, že šedé Levante patří ke speciální sérii F Tributo inspirované historií. Minisérie čítá 75 vozů, tento je 64. Edice je poctou první ženě, která závodila ve F1 (začínala na soukromém Maserati, pak v týmu Porsche), Italce, šlechtičně Marií Terese de Filippis (*11-XI-1926 – † 8-I-2016).

F Tributo (oranžové nebo modré detaily) se může objednat u typů Levante a Ghibli. GranTurismo se představilo v individualizované verzi „Trofeo“ (černý nápis s červeným lemem a trojzubec s červenými horizontálními linkami), podobně Grecale. MC20 své Trofeo nedávalo viditelně na obdiv.

 

 

 

 

 

 

 

Připravil – text i foto – Jiří Fiala, Brno – Autorama (jf.autorama@gmail.com)