Národní technické muzeum přebírá do svých sbírek železniční most, který stál u Výstaviště na Praze 7 přes 130 let
Národní technické muzeum převzalo od Správy železnic do svých sbírek mostní konstrukci viaduktu u Výstaviště na Prahy 7. Most byl zbudován v souvislosti s konáním Jubilejní zemské výstavy 1891 a je se svou nýtovanou konstrukcí typickým příkladem drážního stavitelství přelomu 19. a 20. století.
Ve dnech 15. a 16. dubna 2023 bude most snesen a převezen do areálu NTM na Masarykově nádraží, kde se stane součástí expozice budoucího Muzea železnice a elektrotechniky NTM.
Národní technické muzeum požádalo Správu železnic o převod mostní konstrukce s vybranými prvky architektury z roku 1891, na jehož projektu se podílel významný český inženýr Ing. František Prášil, v souvislosti s modernizací železniční trati v úseku Bubny–Výstaviště.
„NTM se rozhodlo využít neopakovatelné příležitosti k získání tohoto typického příkladu drážního stavitelství přelomu 19. a 20. století. Příhradové nýtované konstrukce byly ve své době klíčovým stavebním prvkem mostních konstrukcí a jejich kvalitu prověřila desetiletí provozu po celém území dnešní České republiky.
Konkrétně tento most sloužil železniční dopravě přes 130 let, což by samo o sobě mohlo sloužit jako pádný argument k jeho zařazení do sbírky. Vedle toho se jedná o unikátního svědka Jubilejní zemské výstavy v Praze na Výstavišti v roce 1891, kvůli jejímuž konání byl zbudován, a která měla pro česku techniku a průmysl značný symbolický význam.
Provozně pak nelze opomenout, že ležel na dopravně vytížené a důležité železniční trati původní Buštěhradské dráhy, která se z primárně uhelné dráhy později stala klíčovou spojnicí mezi okresy Kladno, Praha-západ a hlavním městem, kterou využívají denně tisíce dojíždějících.
Bez důležitosti není ani přímé spojení Buštěhradské dráhy s nejstarším pražským nádražím, kde NTM připravuje Muzeum železnice a elektrotechniky, a umístění mostu ve čtvrti Holešovice, kde již od 40. let 20. století sídlí i Národní technické muzeum. Právě v areálu budoucího muzea na pražském Masarykovo nádraží bude most deponován a následně vystaven, “ říká Adam Horký, kurátor NTM.
„Po přesunu do areálu NTM bude most uložen na provizorní podstavce umožňující jeho základní ošetření.
V průběhu stavebních prací na novém Muzeu železnice a elektrotechniky pak bude most renovován do vystavitelného stavu a vyzvednut do výšky několika metrů. Stane se tak jednou z dominant a ústředním exponátem budoucího muzea.
NTM si nesmírně váží již několik let trvající spolupráce se Správou železnic, díky které se již podařilo zachránit celou řadu hodnotných technických památek z oblastí železničního stavitelství a zabezpečení kolejové dopravy,“ doplnil Karel Ksandr, generální ředitel NTM.
foto – most u Výstaviště, duben 2023
Projekt mostu z roku 1890, podepsán ing. Prášil, soukromý archiv
Aktuální předpokládaný harmonogram snášení a stěhování mostu z Výstaviště do areálu budoucího Muzea železnice a elektrotechniky NTM. Jedná o ideální stav, přesné časy nelze s ohledem na bezpečnost a náročnost této akce garantovat.
HARMONOGRAM Sobota 15.4.2023;
Příjezd jeřábu: cca 09:00;
Nastrojování jeřábu: 09:00 – 11:00;
Lanování, uvázání a zkouška uvolnění mostu: 11:00 – 14:00;
Snesení mostu: 14:00 – 16:00;
Odstrojení jeřábu a odjezd: 17:00 – 20:00;
Neděle 16.4.2023;
Přejezd na Masarykovo nádraží 5:00 – 6:00;
Usazování mostu na panely 6:00 – 9:00;
Národní technické muzeum
Kostelní 42, 170 00 Praha 7