Převodovky G25CH a G33CH do Scanií pro náročné úkoly

Když jde do tuhého: Scania představuje nové typy převodovek pro těžký provoz
  • Převodovky G25CH a G33CH jsou určeny pro opravdu náročné úkoly, jako je těžba, přeprava těžkých nákladů a pro nákladní automobily, které pracují v kopcovitých nebo terénních podmínkách
  • Širší kola planetového soukolí jsou určena ke zvládnutí vysokého točivého momentu na hnacím hřídeli
  • Novinky vychází z úspěšných, špičkových automatizovaných převodovek, které Scania představila v roce 2020
  • Vydrží odolat trvale vysokém točivému momentu na výstupním hřídeli za náročných podmínek a zároveň nabízejí delší životnost.

Řadu převodovek Scania G25CM a G33CM rozšiřují dva nové přírůstky, které ve svém označení nesou písmeno „H“ (heavy, tedy těžký, náročný). Převodovky G25CH a G33CH sdílejí všechny ctnosti a vlastnosti svých sourozenců. Přidávají nicméně robustnější planetové soukolí a nabízejí tak nejspíše nejlepší kombinaci odolnosti, hladkého řazení a spotřeby paliva na trhu.

 

„Rozšířením nabídky o tyto převodovky jasně ukazujeme, že řada Scania XT a naše řešení pro těžařský průmysl jsou skutečně významnou součástí našeho portfolia,“ říká Stefan Dorski, senior viceprezident a ředitel divize Scania Trucks. „Převodovky jsou navrženy tak, aby se vypořádaly s výzvami, kterým čelí nákladní vozidla v těžkých provozech. Pro zákazníky to bude mít pozitivní vliv na dobu provozuschopnosti i na náklady na opravy a údržbu.“

Nejnovější generace automatizovaných převodovek Scania je známá svojí technickou vyspělostí. Když byla v roce 2020 představena, přinesla nejlepší parametry ve své třídě. Jedná se například o snížení spotřeby paliva a s tím spojené zvýšení efektivity, plynulé a rychlé řazení a nižší hmotnost. Jednou z jejich hlavních předností je široké spektrum převodových poměrů, které (spolu s odpovídající redukcí na zadní nápravě) zajišťuje, že motor může běžet v nízkých otáčkách a zároveň poskytovat plný točivý moment.

„Nabídka značky Scania pro těžké provozy nebyla nikdy silnější,“ říká Eduardo Landeo, produktový manažer Scania Trucks. „Nenabízíme jen širokou řadu motorů, máme i pestrou nabídku převodů zadních náprav a nyní nové ještě robustnější a odolnější převodovky. To znamená, že dokážeme ještě lépe vyhovět i těm nejnáročnějším a nejtěžším požadavkům odvětví nákladní dopravy.“

Optimální rovnováha

Nákladní vozidla pro těžké provozy s vysokou celkovou hmotností soupravy obvykle používají podvozek 6×4 s „krátkým“ převodem zadních náprav (3,5:1 a vyšší; někdy mnohem vyšší). V kopcovitých podmínkách nebo při vysokém valivém odporu to přináší velké zatížení na výstupní hřídel převodovky. Krátký převod, obvykle v kombinaci s nápravami s redukcemi v nábojích, je výhodný pro rozjezd vozidla. Díky němu je nákladní vozidlo silnější, ale motor při cestovní rychlosti pracuje na vyšší otáčky.

Protože Scania však usiluje o nízké otáčky motoru a příznivou spotřebu paliva, je nutné najít optimální rovnováhu mezi převodem zadní nápravě a praktickým použitím vozidla. Nové převodovky pro těžké provozy jsou navrženy tak, aby ještě více nákladních vozidel mohlo používat rychlejší převody, a přitom mělo dostatečnou sílu.

Hliníkové, tiché a účinné

Převodovky řady G s technologií Scania Opticruise byly představeny v roce 2020 a okamžitě se staly novým standardem v celém odvětví. Díky celohliníkové skříni a menším rozměrům, jsou o 60 kg lehčí než jejich předchůdkyně a nabízejí také nižší hladinu hluku.

Řada G pomáhá provozovatelům ušetřit palivo díky sníženému vnitřnímu tření i tomu, že má pouze dva synchronizátory, protože používá pneumatické akční členy a hřídelové brzdy (celkem tři). Při spolupráci s inteligentním systémem řízení motoru, jako jsou nové řadové šestiválce Super, jsou převodovky řady G synonymem pro rychlé a přesné řazení.

 

Scania je předním světovým poskytovatelem řešení v oblasti dopravy. Společně s našimi partnery a zákazníky se ubíráme směrem k udržitelnému systému dopravy. V roce 2022 jsme našim zákazníkům dodali 80 238 nákladních automobilů, 4 994 autobusů a také 13 400 průmyslových a lodních pohonných systémů. Čisté tržby dosáhly více než 170 miliard SEK, ze kterých bylo více než 20 procent spojených s poskytováním služeb.

Společnost Scania, která byla založena v roce 1891, aktuálně působí ve více než 100 zemích a zaměstnává téměř 57 000 lidí. Výzkum a vývoj se soustředí především ve Švédsku. Výroba probíhá v Evropě a Latinské Americe, s regionálními produktovými centry v Africe a Asii. Scania je součástí TRATON GROUP. Více informací naleznete na: www.scania.cz.