Redakční test DS 9 E-Tense Plugin-hybrid.

Test DS 9 E-Tense Plugin-hybrid

Luxusní sedan DS 9 je jasnou vlajkovou lodí značky a nabízí vysoký komfort. Zapůjčený vůz v nejvyšší možné výbavě Opera s černým lakem Perla Nera a červeným koženým čalouněním Nappa Rouge Art Rubis podtrhuje elegantní design vozu.

Rozmazlování začíná už příchodem k vozu, kdy na 2,5 metru se rozsvítí uvítací světla (večer je rovněž pod zpětnými zrcátky promítán světelný kruh se znakem DS) a na 1 m vyskočí zapuštěné kliky, při opuštění auta se pak už nemusíme starat o zamykání. Díky rozvoru 2895 mm poskytuje interiér velkorysý prostor pro cestující vpředu i vzadu.

Ti si navíc mohou užít vyhřívání či ventilace sedadel a při dlouhé jízdě si dopřát některou z nabízených masážních funkcí sedadel – od kočičích tlapek po bodovou masáž beder a lopatek. Sedalo řidiče s pamětí polohy až pro dvě nastavení poodjede do zadní polohy pro snadné nastupování či vystupování. Po zapnutí tlačítka Start/stop se nad tímto tlačítkem uprostřed přístrojové desky vyklopí luxusní ručičkové hodiny a oživí se obě 12“ obrazovky.

 

 

Hlavní před řidičem informující o samotné jízdě má několik možností zobrazení v režimech navigace, energie, minimální, ukazatele, řízení a můžeme tedy sledovat jak zařazený převodový stupeň, aktuální rychlost, venkovní teplotu, režim jízdy (Eco, Sport,… zde je sympatické, že i po přerušené jízdě zůstává poslední zvolená varianta), dopravní značky, navigaci, stav paliva s dojezdem či stav nabití a dojezd.

Co neuvidíme, jsou otáčky motoru. Na středovém monitoru můžeme ovládat rádio, telefon, ventilaci a další nastavení vozu – osvětlení, funkci asistenčních systémů apod.

Ovládání stahování oken nenalezneme u dveří, ale na středovém tunelu vedle páky voliče jízdy, na kterém je i tlačítko asistenta parkování. Nastavení vnějších zrcátek je umístěno vlevo pod volantem spolu s tlačítky pro aktivaci/deaktivaci asistenta pro jízdu v pruzích, bezkontaktní otvírání víka zavazadelníku, otvírání víka nádrže a vyhřívání volantu a čelního skla. Je sympatické, že ovládání potřebných a často používaných funkcí zůstalo v podobě samostatných tlačítek a nemusíme je lovit někde v menu. 

Na středovém tunelu pak máme tři odkládací schránky – vpředu malá s bezkontaktním nabíjením mobilního telefonu, dvěma sloty USB a zapalovačem, střední s držáky na nápoje, případně sluneční brýle (stropní schránky na brýle bohužel postupně u všech výrobců mizí) a poslední mělká, zároveň loketní opěrka, je určena pro uložení drobnějších předmětů – klíče, peněženka, doklady.

U této limuzíny ale nemůžeme očekávat více, stejně tak se asi nebudou často sklápět zadní sedadla, respektive jednodílné opěradlo, které je dost těžké a musí se odjistit na obou stranách. Slabá žena by jej asi nadala do po sklopení původní polohy…Sklopná opěrka pro cestující na zadních sedadlech ovšem nabízí odkládací schránku, držák na nápoje a ovládání masáží a vyhříváni sedadel.

Jízda

Až na samotný komfort v interiéru byla jízda po nerovné silnici dost tvrdá, za co by mohly částečně nízko profilové pneumatiky 235/40 R20, ale měl by to vyrovnat systém skenování vozovky, který je deklarován až do rychlosti 180km/h. Přestože je to vozidlo, které by mělo být určeno na dlouhé cesty, musíme počítat s častějším tankováním.

Za to může samotná váha vozu v plug-in hybridním provedením, kde by také pomohl výkonnější dieselový motor, ale to je už bohužel úlitba emisním limitům a downsizingu.. Běžný paradox doby a elektromobility – vyšší spotřeba paliva. Během testu jsme se nedostali pod 8,5 l/100 km. Zároveň digitální zobrazení dojezdu bralo dech – 980 km, 880 km, 800 km… šlo to jako by byla děravá nádrž a palivo vytékalo na silnici.

Při pohledu na stupnici se člověk uklidnil, ale i tak dojezd nebyl závratný. Na elektrický pohon můžeme zapomenout – dojez max 62 km je čistě teoretický a rekuperace či dobíjení při režimu sport na úkor spotřeby paliva, moc nepomohou.

 

Ještě větší je pak spotřeba v režimu 4×4 kdy se zapojí do činnosti elektromotor u zadní nápravy

Jelikož během testovacích dnů bylo deštivé a chladné počasí, setkali jsme se bohužel se zamlžováním zrcátek a skel, rovněž se znečištěním couvací kamery. Takovýto vůz by si určitě zasloužil kameru jako u vozidel Volkwagen či Mercedes, kdy po dokončení couvání a rozjezdu se kamera sklopí do karoserie. Vyhříváni sedadel má delší náběh ani intenzita na nejvyšší stupeň není závratná.

Pokud pojedete s DS9 do nějakých podzemních garáží obchodních center, musíte počítat s více místem pro zaparkování – na délku minimálně o metr.

Co jsme ocenili je perfektní svítivost světlometů DS Activ LED Vision s automatickou úpravou svícení i natáčením do směru. Výborné je i noční vidění Night vision s upozorněním na živé objekty v okolí vozu, adaptabilní tempomat i asistent pro jízdu v pruzích, který na chvíli dodá pocit autonomního řízení. Výtečné jsou i kotoučové brzdy Bremco DS Perfomance.

Vyzkoušeli jsme i parkovací asistent jak pro podélné, tak příčné parkování. Parkování proběhlo čistě, ovšem ovládání s držením tlačítka na voliči jízdy a předchozí nastavení a skenování prostoru je poněkud složitější.

DS9 je bezpochyby luxusní vůz s osobitým designem, který vzbuzuje pozornost okolí, přesto je zde několik věcí které by další generace měla napravit. Luxusní je i pořizovací cena okolo 2,3 milionu korun….

Technické údaje:

 

Délka: 4 934 mm

Šířka: 1 932/2 079 mm (sklopená/nesklopení zrcátka)

Výška: 1 460 mm

Rozvor: 2 895 mm

Rozchod P/Z: 1 589/1 586 mm

Objem zavazadlového prostoru: 510 l

 

Spalovací motor: Turbo benzín Twinscroll – přímé cstřikování, 16 ventilů, 4 válce

Objem: 1 598 ccm

Max.výkon: 147 kW/ 6 000 ot/min

Max. točivý moment: 300 Nm – 3 000 ot/min

 

Elektrické motory:

Max.výkon: 81/83 kW

Max. toč. Moment: 320/166 Nm

Průměrná spotřeba: 17,5 kWh/100 km

Max. dojezd na 100% elektrický pohon: 62 km

Doba dobíjení: 2 h 23

Typ baterie: Lithium Ion/15,6

 

Převodovka: automatická 8 stupňů

 

Pohon všech kol: přední diesel+elektro; zadní elektro

 

Podvozek:

– vpředu nezávislé zavěšené kol, náprava MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny, s vinutými pružinami, teleskopickými řízenými hydraulickými tlumiči a příčným stabilizátorem

-vzadu nezávislé zavěšení kol, zadní víceprvková náprava s vinutými pružinami, teleskopickými řízenými hydraulickými tlumiči a příčným stabilizátorem

 

Pneumatiky: 235/40 R 20 Michelin Pilot Sport 4 S

 

Jiří Fiala