Brněnský závodník Jan Vonka slavil kulatých 60!

17. 5. 1963  se narodil Jan Vonka

Právě před 60 lety se narodil český automobilový závodník a majitel týmů Vonka Racing – Jan Vonka, který působil na okruzích, v závodech do vrchu i v rallye.

Na začátku byl velký sen. Jan Vonka snil o kariéře automobilového závodníka. Nejvíce byl ovlivněn legendárním filmem 24hodin Le Mans se Steeve McQueenem v hlavní roli. Velký sen si Jan Vonka začal splňovat v 16 letech, kdy začal prohánět svůj první automobil po polních cestách v okolí Modřic.

V roce 1981 usedl Jan Vonka poprvé za volant automobilu v orientačních soutěžích a od té doby se do podvědomí široké veřejnosti zapisuje Jan Vonka jako jezdec a Vonka Racing jako firma zabývající se automobilovým sportem.

K vrcholným úspěchům Vonka Racing patří účast v předkvalifikaci nejnáročnějšího a nejslavnějšího závodu na světě, 24 hodinovky ve francouzském Le Mans v roce 1995. Pro tento závod si tým zajistil jeden z nejlepších sportovních prototypů, slavné PORSCHE 962 K8 (vítěz kategorie WSC a 6. místo absolutně v Le Mans 1994). Startu předcházelo testování na Floridě v USA a spolupráce s několika předními zahraničními týmy a jezdci.
Od roku 1996 nahradily sportovní prototypy ve Vonka Racing cestovní závodní automobily.

Tým se rozhodnul pro nejsilněji zastoupenou skupinu „N“ a vybavil se dvěma automobily BMW M3. Rok 1997 se stal rokem vývoje a příprav a rok 1998 přinesl na Mistrovství Evropy již první mimořádně dobré výsledky srovnatelné se špičkovými automobily známých ladičů. V národním mistrovství tým Vonka Racing dokázal udržet krok se silnými automobily Ford Cosworth.

V roce 1998 jsme obnovili tradici jedné z nejstarších závodních tratí, brněnské Grand Prix, a na její části pořádáme závody automobilů do vrchu Vzhůru Farinovou zatáčkou.
V roce 1999 se tým posunul ještě více dopředu, podařilo se vyhrát první závod seriálu Mistrovství Evropy v závodech automobilů do vrchu a v roce 2000 obsadil třetí místo absolutně ve skupině N. Zároveň byl týmový vůz BMW nejrychlejší mezi vozy s poháněnou jednou nápravou.
V roce 2001 tým vyhrál skupinu v závodech do vrchu mistrovství ČR. Ke konci roku 2001 se součástí Vonka Racing stal špičkový závodní vůz pro vytrvalostní okruhové závody PORSCHE 911 GT3 RS.
V roce 2001 jsme uspořádali pro soutěžní jezdce I. ročník Rallye Show Modřice.
V roce 2001 jsme vydali první ucelený přehled o závodech do vrchu, časopis VRCHY.
Plodný rok 2002 přinesl vítězství ve skupině GT v Mistrovství Evropy závodů automobilů do vrchu, traťové rekordy skupiny GT na všech tratích, zisk titulu Mistr ČR v závodech do vrchu a start v závodě FIA GT Championship.

Rok 2003 byl hlavně zaměřen na Mezinárodní Mistrovství ČR v závodech automobilů na okruhu. Po velmi úspěšné sezóně obsadil Jan Vonka 3. místo absolutně, i ve třídě. Prestižní 6ti hodinový závod „Agrotec Prima Epilog“ posádka BMW M3 dokončila na výborném 3. místě absolutně.
Rok 2004 patřil neoficiálnímu Mistrovství světa FIA GT, tým absolvoval bez tří závodů celý seriál. Přestože byl Vonka Racing tým v této soutěži absolutním nováčkem, a jako jeden z mála malým soukromým týmem mezi továrními dravci, nevedl si vůbec špatně. Celkové 6. místo týmu a 9. místo Jana Vonky znamenalo velmi hodnotný a zasloužený výsledek.
V roce 2005 se tým zúčastnil tentokrát již celého šampionátu FIA GT. I když první dva závody skončily nehodami, v průběhu dalších závodů si vedl natolik dobře, že v polovině sezóny se dostal na průběžné 3. místo v hodnocení týmů skupiny GT2. Na 3. místě se držel několik závodů, nakonec se bohužel nepodařilo třetí příčku uhájit. Italský tým, který týmu šlapal na paty, zakoupil zcela nový vůz Porsche 996 GT3 RSR a s touto technikou již nebylo možné závodit. Celkové 4. místo týmu a 6. místo Jana Vonky byl tím nejlepším možným výsledkem, kterého šlo dosáhnout.
V roce 2005 se podoba Rallye Show Modřice trochu změnila, vyšli jsme vstříc i nelicencovaným jezdcům a uspořádali školu smyků, která měla kladné ohlasy.
Začátek sezóny 2006 byl pojat velkolepě. Jako první český tým se Vonka Racing ocitnul na startu jednoho z nejprestižnějších závodů světa – 12 Hours Sebring. Závod v Sebringu patří do série závodů American Le Mans Series – vytrvalostních závodů sportovních vozů a je prohlašován za nejnáročnější závod na světě.

Většinu tratě totiž tvoří panelové tvárnice, které poukazují na historii vojenského letiště, které se zde původně nacházelo.
Další „peckou“ sezóny 2006 byl bezpochyby start Jana Vonky v závodě Mistrovství světa cestovních vozů (WTCC) v Brně a zisk cenného bodu do celkového hodnocení šampionátu.
Rok 2007 patřil come backu do Mezinárodního Mistrovství ČR v závodech automobilů na okruhu a velkým přípravám na jubilejní 10. ročník závodu Vzhůru Farinovou zatáčkou.
V roce 2008 jsme mnohé ohromili, do našeho Porsche jsme postavili speciální 3,5l motor. Výsledekem bylo celkové 3.místo ve sprintovém šampionátu, přičemž 2 závody jsme vyhráli.
Roky 2009 až 2011 patřily zvláště úpravám sériových vozů Porsche v novém týmovém servise a účasti Vonka Racing Junior týmu při Amatérském Le Seriálu se 2 vozy BMW.

V roce 2012 si Jan Vonka splnil další ze svých motoristických snů. Zúčastnil se prestižního závodu Rolex 24H at Daytona. V jubilejním 50. ročníku startoval s vozem Porsche 997 GT3 Cup amerického týmu Orbit/Matt Connolly Motorsports.

„Jednou jsme měli možnost stát po boku nejslavnějších týmů a jezdců v závodě závodů, v předkvalifikaci 24h Le Mans (Fr). Jelikož naší filosofií je účast našeho závodního týmu v tomto a v jiných závodech s technikou, která vznikne v našich dílnách, přizpůsobujeme tomuto cíli celou strategii našeho úsilí.“

Zatím zcela posledním startemJana Vonky byla Rallye Králíky 2023, kde dojel desátý a zvátězil ve třídě.

 

 

Přehled zajímavých momentů jezdecké kariéry:

2012 Jan Vonka na startu jubilejního 50. ročníku závodu Rolex 24 H at Daytona (série Grand-Am, Porsche 997)
2009-2011 servis a úpravy sériových vozů Porsche
vedení Vonka Racing Junior týmu při závodech Amatérského LeSeriálu
2008 3. místo v Mezinárodním Mistrovství ČR v závodech automobilů na okruhu (třída -3500ccm, sprinty, 2x 1.místo)
2007 comeback do Mezinárodního Mistrovství ČR v závodech automobilů na okruhu
2006 Vonka Racing jako 1. český tým na startu 12 H v Sebringu (American Le Mans Series)
start Jana Vonky v Mistrovství světa cestovních vozů WTCC a zisk bodu do celkového hodnocení (Brno)
2005 4. místo ve FIA GT Championship (hodnocení týmů, skupina GT2)
8. místo ve FIA GT Championship (hodnocení jezdců, skupina GT2)
3. místo ve FIA GT Championship – Brno (GT2)
2004 6. místo v MS FIA GT (N-GT hodnocení týmů)
12. místo v MS FIA GT (N-GT hodnocení jezdců)
3. místo v MS FIA GT – Zhuhai (China) ; (N-GT)
3. místo M ČR ZAV (M+2000ccm)
6. místo M ČR ZAV (kategorie I.)
2003 3. místo v mezinárodním šampionátu ČR na okruhu D4 absolutně
3. místo v mezinárodním šampionátu ČR na okruhu D4 + 2000 ccm
3. místo absolutně AGROTEC PRIMA EPILOG (BMW M3 3,2l)
2002 1. místo v šampionátu ČR ZAV (8 x 1. místo ; Porsche 911 GT3 RS skupina M)
1. místo ME ZAV ( 7 x 1. místo, 7x traťový rekord, 3x nejrychlejší vůz kat.I ; Porsche 911 GT3 RS, skupina GT)
10. místo v ME ZAV kat.I. (N, A, SP, GT)
start v závodě Mistrovství světa FIA GT (Porsche 911 GT3 RS, skupina N-GT)
nominace na „Zlatý volant“ – anketa časopisu Svět motorů
2001 1. místo v šampionátu ČR ZAV (9 x 1. místo)
4. místo ME ZAV (skupina N nad 3000 ccm, BMW M3 3,2l)
3. místo vytrvalostní závody Coca Cola Cup (BMW M3, divize 4)
nominace na „Zlatý volant“ – anketa časopisu Svět motorů
2000 2. místo v šampionátu ČR ZAV (7 x 1. místo)
3. místo ME ZAV (1 x 1. místo) (skupina N nad 3000 ccm, BMW M3 3,2l)
vítěz závodu do vrchu ME
nominace na „Zlatý volant“ – anketa časopisu Svět motorů
1999 2. místo v šampionátu ČR ZAV (4 x 1. místo)
5. místo ME ZAV (skupina N nad 3000 ccm)
vítěz závodu do vrchu ME
1. místo v Přeboru ČR na okruhu (5 x 1. místo)
2. místo Česká trofej ZAV (skupina N nad 3000 ccm)
nominace na „Zlatý volant“ – anketa časopisu Svět motorů
1998 3. místo v šampionátu ČR v závodech automobilů do vrchu (skupina N do 3000 ccm)
6. místo ME ZAV (skupina N do 3000 ccm)
10. místo ME ZAV (kategorie I.)
1997 comeback do šampionátu ČR v závodech automobilů do vrchu (začátek v druhé půli sezóny, v konečném pořadí 6. místo ; skupina N do 3000 ccm)
1995 VONKA RACING na startu v závodě 24 H LE MANS (Francie) – první český tým po 45 letech, startovní číslo 16
2. místo v šampionátu ČR v závodech automobilů do vrchu (sportovní vozy C3+CN)
1994 1. místo v šampionátu ČR v závodech automobilů do vrchu (sportovní vozy C3 do 3000 ccm)
1993 2. místo v šampionátu ČR v závodech automobilů do vrchu (sportovní vozy C3 do 3000 ccm)
3. místo v závodech Seriálu NISSAN SUNNY na okruzích (do 2000 ccm)
1992 2. místo v šampionátu ČR v závodech automobilů do vrchu (sportovní vozy C3 do 3000 ccm)
1991 3. místo v šampionátu ČR v závodech automobilů do vrchu (sportovní vozy C3 do 3000 ccm)
1. místo v závodě ME ZAV (sportovní vozy C3 do 1600 ccm)
1990 4. v šampionátu ČR v závodech automobilů do vrchu (sportovní vozy C3 do 3000 ccm)
1989 4. místo v šampionátu ČSSR v závodech automobilů do vrchu (sportovní vozy C3 do 3000 ccm)
1988 7. místo v šampionátu ČSSR v závodech automobilů do vrchu (sportovní vozy C3 do 3000 ccm)
1987 4. místo v šampionátu ČSSR v závodech automobilů do vrchu (formule ŠKODA)
1986 starty v rallye
1982-1983 starty v rallye a autokrosu v ČSR
1981 první start v orientačních automobilových soutěžích

Více na týmovem  webu viz ZDE.

 

PS: Za týden bude modré Porsche 911 s jubilantem k vidění na Podorlické rallye….